Marian Nowicki (1904 - 1973)
"Krakowiacy pod Kopcem Kościuszki", 1932 rok
olej na tekturze, 33,5 x 48,5 cm
Autentyczny obraz krakowskiego malarza, jednego z najzdolniejszych uczniów Wojciecha Kossaka - Mariana Nowickiego, przedstawiający scenę z krakowiakami pod Kopcem Kościuszki. W poziomej kompozycji autor ukazał grupę krakowskich drużbów ubranych w typowe, regionalne stroje - pasiaste spodnie, granatowe kaftany, długie, jasne sukmany, czarne, wysokie buty i czerwone rogatywki na głowie. W kadrze widocznych jest trzech drużbów dosiadających zadbane rumaki - kasztanka, siwego i gniadosza. Po lewej stronie na zielonej trawie widoczne są dwie wiejskie kobiety przyglądające się pędzącym drużbom. Ponad sceną góruje sulweta majestatycznego Kopca Kościuszki obwiedzionego murem Twierdzy Kraków. Całość została ujęta w słoneczny, letni dzień, praca pełna jest światła, a kolory są soczyste.
Marian Nowicki, który był uczniem w krakowskiej pracowni Wojciecha Kossaka, chętnie sięgał po podobną do swojego nauczyciela tematykę - chętnie malując sceny z udziałem koni, czego przykładem jest prezentowana praca.
Technika: olej na tekturze. Sygnowany, datowany i dedykowany w prawym, dolnym rogu: "Pani Tarnowieckiej | Marjan Nowicki | 1932" (sygnatura oryginalna, autorska). Na odwrocie wtórna dedykacja: "Na pamiątkę | ku szczerej pamięci | Zasyłają | Bronia i Włodek".
Marian Nowicki (1904 - 1973) malarz krakowski. Był uczniem Wojciecha Kossaka (od 1923 roku). W pracowni mistrza wykonywał podmalówki do jego dzieł. W latach 1931-1935 studiował (jako student zwyczajny) w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Władysława Jarockiego, Ignacego Pieńkowskiego i Józefa Mehoffera. W czasie II wojny światowej trafik do obozu Mauthausen-Gusen, który odcisnął duże piętno na zdrowiu fizycznym i psychicznym artysty. Po powrocie do kraju zamieszkał w Kawęczynie. W okresie powojennym namalował już tylko kilkanaście obrazów. Po ciężkiej chorobie zmarł w Domu Opieki Społecznej w Górze Kalwarii we wrześniu 1973 roku. W swojej twórczości sięgał głównie po technikę olejną, malował najczęściej sceny rodzajowe i batalistyczne w realistycznej manierze, najczęściej przedstawiając sylwetki koni w swoich kompozycjach.
Wymiary: 33,5 x 48,5 cm, z ramą: 44 x 64 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona złotą ramę o bogato zdobionych narożnikach.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).