Marc Chagall (1887 - 1985)
"Inspiracja", 1963 rok
litografia na papierze, 31 x 24 cm
Autentyczna grafika jednego z najsłynniejszych malarzy kręgu École de Paris - Marca Chagalla, przedstawiająca scenę z malarzem. W pionowej kompozycji artysta ukazał postać artysty z paletą, a obok niego stojącą sztalugę z płótnem przedstawiającym pejzaż z drzewem. Tuż za plecami malarza stoi postać kobieca - tytułowa inspiracja. Wnętrze pracowni wypełniają obrazy, rzeźby, architektoniczne modele i anioły.
Technika: litografia barwna na papierze Arches. Niesygnowana - praca została opisana w najważniejszej publikacji dotyczącej twórczości Chagalla z 1963 roku autorstwa Fernanda Mourlota, w tomie "Litographs II", poz. 398.
Marc Chagall (1887 - 1985) francuski malarz, grafik, scenograf, ilustrator pochodzenia żydowsko-rosyjskiego, zaliczany do kręgu malarzy École de Paris. W latach 1907-10 studiował w Petersburgu, m.in. u L. Baksta. W 1910-14 w Paryżu, gdzie uległ wpływom kubizmu. Nawiązał przyjaźń z awangardowymi poetami (G. Apollinaire, B. Cendrars, M. Jacob) i malarzami (R. Delanuay, A. Gleizes, F. Léger, Ch. Soutine). W 1914 w Berlinie miał pierwszą samodzielną wystawę i wywarł wpływ na niemieckich ekspresjonistów. W czasie rewolucji w 1917 był komisarzem sztuk pięknych w Witebsku, gdzie założył Akademię Malarską. Od 1922 w Paryżu. W 1941-47 w USA. Od 1948 na stałe we Francji, początkowo w okolicach Paryża, a potem na Riwierze Francuskiej. Całe życie podejmował tematy z czasów swojego dzieciństwa i młodości w Witebsku, zaczerpnięte z obrzędów i zwyczajów żydowskich i życia rosyjskiego ludu. Często malował liryczne sceny miłosne. Już we wczesnych obrazach pojawiają się charakterystyczne cechy jego stylu, jak ekspresyjny kolor, naruszanie proporcji i zestawianie elementów świata realnego w nierealne układy (Czerwony akt 1908). Około 1911 posługując się językiem poetyckiej metafory i zacierając granicę między światem realnym a fantastycznym stworzył własny indywidualny styl. W jego sztuce można odnaleźć elementy symbolizmu i ekspresjonizmu. Baśniowa atmosfera jego obrazów zapowiadała surrealizm. Zajmował się także scenografią (kostiumy do baletów: Aleko 1942), Ognisty ptak 1945), ceramiką, rzeźbą, witrażownictwem (witraże do katedry w Reims 1974) i malarstwem monumentalnym (plafon w operze w Paryżu).
Wymiary: 31 x 24 cm (w świetle passe partout), z ramą: 44 x 36 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w srebrną, przecieraną ramę z bordowym passe partout.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.