ORYGINALNA STARA PONAD 100 - LETNIA
DUŻA BARWNA MAPA LINII KOLEJOWYCH
EUROPY ŚRODKOWEJ
Mapa rozkładana obejmuje dużą część dawnych terenów Polski
m. in. styk granic trzech zaborów.
Mapa wydana w języku niemieckim
w skali (Maassstab) 1 : 1 250 000
przez Berliner Lithographisches Institut Berlin
Gea Verlag G.m.b.H. Berlin.
Na mapie podano długość geograficzną liczoną od południka Ferro.
Duży arkusz o wymiarach zewnętrznych (w rozłożeniu) ok. 76,5 cm x 52 cm.
Teren mapy obejmuje obszar:
- na północy za linię - Oborniki - Gniezno - Włocławek - Pułtusk - Bereza Kartuska
(Obornik - Gnesen - Wloclawek - Bereza)
na południu za linię - Komárom (Węgry) - Kimpulung Mołdawski (Bukowina)
(Komorn - Kimpolung)
- na zachodzie za linię - Głogów - Wiedeń
(Glogau - Wien)
- na wschodzie za linię - Żytomierz - Berdyczów - Winnica - Jampol
(Zitomirz - Berdiczew - Winnica - Jampol)
Jak widać pokazano na mapie m.in. znaczną część zaboru austriackiego,
dużą część Śląska i część Wielkopolski z Poznaniem w granicach Prus,
oraz dużą część zaboru rosyjskiego podzieloną na gubernie z Warszawą.
Niektóre miejscowości (prawdopodobnie twierdze lub inne miejsca strategiczne) zaznaczono czerwonymi gwiazdkami:
Poznań (Posen), Głogów (Glogau), Kłodzko (Glatz), Kraków (Krakau), Przemyśl (Przemysl), Modlin, Warszawa, Serock,
Pułtusk (Pultusk), Dęblin (Ivangorod), Brześć nad Bugiem (Brest - Litowsk), Łuck (Luck), Równe (Rowno), Dubno - Fort w Tarakanowie.
Czerwoną linią na mapie odzielającą Wiedeń (Wien) od Bratysławy (Pressburg) przebiegającą na tym odcinku aż po Bukowinę,
zaznaczono granicę Zalitawii, oddzielającą Cesarstwo Austrii od Królestwa Węgier (oficjalnie Kraje Korony Świętego Stefana).
Brak tytułu na mapie, na odwrocie umieszczono arabską cyfrę 2.
Brak daty wydania mapy.
Na mapie zaznaczono linie kolejowe międzypaństwowe i lokalne, w tym jak widać na przykładzie Górnego Śląska
także linie wąskotorowe (Gleiwitz - Ratibor, czyli Gliwice - Racibórz) a także linie kolejowe planowane.
Na przykładzie wycinka mapy obejmującego część Górnego Śląska, można wnioskować, że mapa pokazuje stan
linii kolejowych około 1912 roku.
Widoczne jest linia kolejowa z Orzesza, przez Żory do Jastrzębia (Orzesche - Sohrau - Jastrzemb),
natomiast brak połączenia kolejowego Jastrzębie - Wodzisław ( Jastrzemb - Loslau).
[ Pierwszy pociąg z Orzesza do Żor przybył 2 lipca 1884 r., na 2 miesiące przed oddaniem trasy do użytku.
15 sierpnia 1910 roku otwarto odcinek z Żor do Pawłowic, aby przedłużyć go rok później do Jastrzębia.
Odcinek do Jastrzębia uruchomiono 1 czerwca 1911 r. Dnia 2 grudnia 1913 roku uruchomiono ostatni odcinek linii
łączący Jastrzębie z Wodzisławiem Śląskim przez Moszczenicę, Godów i Turzę Śląską.
Linia kolejowa została wybudowana przez Pruskie koleje państwowe ]
Na mapie można zauważyć ciekawostkę - planowany odcinek kolejowy do Jastrzębia (Jastrzemb) z pominięciem stacji Żory (Sohrau).
Stan mapy po ponad 100 - latach od wydania widoczny jest na fot. do aukcji.
Stare przedarcie z uszkodzeniem mapy z lewej strony u góry (teren Prus), w dawnej przeszłości ktoś podkleił niestarannie
kawałkiem papieru. Widoczne na odwrocie dwa późniejsze podklejenia paskami papieru w miejscu naddarć na linii zagięć.
Po ponad wieku widoczne inne miejscowe naddarcia i drobne ubytki na linii składania mapy (do ewentualnego podklejenia).
Ucięty fragment papieru w górnym lewym rogu (na marginesie mapy). Miejscowe zaplamienia i zagięcia.
Na rewersie mapy wpis (podpis?) czarnym atramentem lub tuszem. Szczegóły na fot. do aukcji.