Szanowni Państwo.
Przedmiotem aukcji jest bardzo stary, zachowany w doskonałym stanie, pochodzący z nieistniejącej już białostockiej fabryki E.Beckera, przepiękny, duży, pluszowy kilim. Eugeniusz Becker swoją fabrykę otworzył w Białymstoku przy ul. Świętojańskiej. Produkowano tam plusz i jedwab, a sama manufaktura bardzo szybko stała się jedną z największych i najnowocześniejszych w okręgu białostockim. Jej wyroby znane były nie tylko w Polsce, ale i zagranicą. Już w 1894 roku firma została przekształcona w spółkę akcyjną "Becker Eugeniusz i S- ka S.A. Towarzystwo Białostockiej Manufaktury". W fabrykach Towarzystwa produkowano drogie wełny i jedwabie, sukna, aksamity i plusze. Były to wyroby wysokiej jakości ze wspaniałymi bogatymi wzorami. Po I wojnie światowej fabryka Beckera była jedynym tego typu przedsiębiorstwem na ziemiach północno -wschodnich i jednym z największych w Polsce. Od 1926 r. prezesem zarządu fabryki Beckera został łódzki przemysłowiec Karol Geyer, a po wybuchu II wojny światowej w 1939 r. zakład przejęli sowieci i nazwali ją Państwową Fabryką Pluszu BSSR. Po rozpoczęciu wojny miedzy niedawnymi sojusznikami w 1941 r. fabryką zarządzali Niemcy, która zmieniła nazwę, na Pluschfabrik Werk in 31-Białystok. W 1944 r. budynki fabryczne zostały poważnie uszkodzone. Niezwłocznie jednak je odbudowano i od 1946 r. ponownie rozpoczęto w nich produkcję. W latach późniejszych zakład funkcjonował pod nazwą Fabryka Wyrobów Runowych "Biruna".
Proponowana dzisiaj Państwu tkanina wykonana została z mięsistego, grubego pluszu ze strzyżonym włosem. Plusz to taka ogólna nazwa wielu typów tkanin z okrywą włókienną (włosową). Różne nazwy (aksamit, welur, welwet) poszczególnych typów tkanin wynikają z różnych technik wytwarzania lub różnic w wyglądzie, jednak cechą wspólną wszystkich tych tkanin jest puszysta okrywa włókienna. Nie jestem znawcą i nie określę, do jakiego dokładnie rodzaju tkanin należy ta, prezentowana w aukcji. Jedno wiem na pewno jest piękna. Nie tylko wabi oko przepięknym, bogatym wzorem, ale też kolorystyką. Naturalne barwniki, stosowane do barwienia przędzy były pochodzenia roślinnego i mineralnego, co w efekcie dało piękne i naturalne, bordowe, brązowe, czarne i białe odcienie.
Wzór, który zdobi tkaninę, to bogactwo szczegółów zestawionych w doskonałą kompozycję secesyjnych elementów zdobniczych. Na zewnątrz, wokół rantu, widoczny jest szeroki, gładki, czyli bez wzoru pas zwany bodiurą. Wnętrze zdobi duży przepiękny wzór pełen szczegółów.
Tkanina pomimo wieku zachowana jest w doskonałym, po prostu idealnym stanie (zapewne nigdy nie była używana) i na pewno przez kolejne lata będzie cieszyć swą urodą nowych właścicieli. Nie ma przetarć i rozpruć, ani przybrudzeń. Wzór jest bardzo czytelny. „Rozmazania” w lewym górnym rogu na zdjęciach, to wynik plamy po palcu na obiektywie, a nie jakikolwiek ubytek w tkaninie.
Z pewnością kilim świetnie sprawdzi się w różnych miejscach, idealnie będzie wyglądał na ścianie lub na stole w jadalni jako elegancki obrus, na łóżku jako narzuta, a nawet na podłodze jako dywan.
Polecam zatem serdecznie i zapraszam do licytacji.
Wymiary: 195 x 149 cm.