Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju - Ludwika Sadowska
W niniejszej publikacji przedstawiono wybrane neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju, znane i stosowane w Polsce, które respektują rozwój wzorców motorycznych, a także metody psychologiczne i pedagogiczne oraz zalety sztuki muzycznej w tym zakresie. Problemy te są ważne w fizjoterapii dziecięcej, która ciągle się zmienia w miarę postępu zachodzącego w dziedzinie nauk podstawowych i klinicznych.
Rozdział pierwszy przybliża czytelnikowi pojęcia rozwoju oraz sporządzanie bilansów i profilów rozwojowych za pomocą różnych metod diagnostycznych.
W rozdziale drugim przedstawiono zastosowanie pedagogiki Marii Montessori, załączając również liczne zdjęcia prezentujące wykorzystanie metody u dzieci w przedszkolu integracyjnym.
Rozdział trzeci jest syntetycznym opracowaniem problemu usprawniania dzieci metodą Bobathów od okresu niemowlęcego.
W rozdziale czwartym omówiono natomiast zasady diagnostyki i terapii zaburzeń integracji sensorycznej. Na szczególną uwagę zasługuje wczesna diagnostyka i terapia zaburzeń rozwoju mowy i umiejętności komunikowania się w procesie wzrastania dziecka przedstawiona.
W rozdziale piątym na przykładzie ustno-twarzowej terapii regulacyjnej wg Rodolfo Castillo Moralesa. Metody wspomagające proces rehabilitacji dziecka wpisane w nurt humanistycznej fizjoterapii, takie jak budowanie więzi emocjonalnych wyrażanych językiem serca przez dotyk i ruch rozwijający oraz sztukę muzyczną przedstawiono w kolejnych rozdziałach.
Wszyscy autorzy niniejszej publikacji na co dzień zajmują się omawianymi metodami usprawniania. Podręcznik jest przeznaczony dla studentów, terapeutów i magistrów rehabilitacji ruchowej, pracujących z dziećmi specjalnej troski od ich najwcześniejszego okresu życia.
Kompleksowa stymulacja rozwoju, zwana Wrocławskim Modelem Usprawniania dzieci z wrodzonymi i nabytymi uszkodzeniami oun, oraz weryfikacja naukowa jej efektywności zostaną przedstawione w oddzielnym wydaniu monograficznym.
- Diagnostyka i terapia psychomotoryczna w rehabilitacji rozwojowej
- Pedagogika integracyjna Marii Montessori
- Rozwój koncepcji usprawniania neurorozwojowego - NDT-Bobath
- Zasady diagnostyki i terapii zaburzeń rozwoju integracji sensorycznej u dzieci
- Teoretyczne i praktyczne podstawy ustno-twarzowej terapii regulacyjnej według koncepcji Rodolfo Moralesa
- Metody wspomagające proces rehabilitacji dziecka (założenia teoretyczne i podstawy praktycznego stosowania)
- Zastosowanie sztuki muzycznej w terapii dziecka niepełnosprawnego
- Piktogramy jako system komunikacji pozawerbalnej
Na pierwszej stronie znajduje się podpis.
- Autor: pod redakcją Ludwiki Sadowskiej
- Tytuł: Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju
- Wydawnictwo: Wydawnictwo AWF, Wrocław 2004
- Ilość stron: 267
- Oprawa: miękka
- ISBN: 83-89156-24-2
Zapraszam także na moje inne aukcji