„Logika zaprowadzi cię od punktu A do punktu B. Wyobraźnia może zaprowadzić cię wszędzie.” - Albert Einstein
Dzięki uprzejmości firmy Ventum Air Sp. z o.o. mam przyjemność zaoferować do licytacji godzinny lot z instruktorem samolotem PS-28 Cruiser.
Wylicytowana kwota w całości zostaje przekazana na konto Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Lot odbędzie się w okolicach Warszawy, z lotniska Babice. Czas trwania lotu: 60min.
Realizacja lotu możliwa będzie dopiero po wcześniejszym umówieniu się i potwierdzeniu możliwości jego odbycia. Na realizację lotu wpływ ma pogoda.
Dane kontaktowe zwycięzca otrzyma po uregulowaniu płatności. Koszty dojazdu na lotnisko pokrywa zwycięzca aukcji.
Uczestnik lotu, w wieku poniżej 18 lat, musi dostarczyć pisemnej zgody rodziców.
Na zdjęciach przykładowy samolot. Kolor i wyposażenie samolotu udostępnionego do lotu mogą być inne niż w opisie.
O samolocie
W połowie lat 2000- nych w firmie Czech Aircraft Works (od 2009 r. Czech Sports Aircraft) został opracowany projekt ultralekkiego samolotu sportowego CZAW „SportCruiser”. Zbudowany został w układzie dwumiejscowego dolnopłata z podwoziem z kółkiem przednim. Prototyp został oblatany w 2006 r.
Samolot wszedł do produkcji seryjnej i okazał się bardzo udaną konstrukcją. We wrześniu 2009 r. dostarczony został 101 egz. Od początku ich głównym rynkiem zbytu jest USA, największy na świecie odbiorca lekkich samolotów sportowo- turystycznych. W kilku państwach „SportCruiser” rejestrowany jest w kategorii samolotów ultralekkich, np. w USA, gdzie maszyna certyfikowana została w kategorii Light Sport Aircraft (LSA). Czeski produkt proponowany jest jako samolot do samodzielnego montażu oraz jako gotowy płatowiec. Forma zestawu samodzielnego montażu tej maszyny jest akceptowana w Stanach Zjednoczonych, Holandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii.
W styczniu 2010 r. amerykańska firma Piper Aircraft, Inc. nabyła prawa licencyjne na budowę tej maszyny, nazywając ją Piper „PiperSport”. Samolot był nadal produkowany w Czechach i dostarczany dla firmy Piper. Różnił się od pierwowzoru mocniejszą przednią golenią podwozia, spadochronem ratunkowym jako standardowym wyposażeniem, skórzanym wykończeniem kabiny i zmienionymi urządzeniami kontroli obrotów silnika. Pierwsza maszyna została przekazana 13 kwietnia 2010 r. „PiperSport” oferowany był w trzech wersjach:
- klasycznej,
- „LT” dla szkół lotniczych,
- profesjonalnej „LTD” z wyposażeniem kabiny dopasowanym do standardu glass cockpit i autopilota.
W Polsce.
W 2014 r. Ośrodek Szkolenia Lotniczego Ventum Air (FTO Ventum Air Flight Academy), z siedzibą na warszawskich Babicach, otrzymał dwa samoloty PS-28 „Cruiser” (SP-GBC, SP-GBD), trzeci (SP-GBE) został dostarczony w 2015 r. Samoloty wykorzystywane są do podstawowego szkolenia lotniczego.
Konstrukcja.
Dwumiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Konstrukcja półskorupowa z nitowanych blach duralowych z elementami z kompozytu na osnowie włókna szklanego. Wszystkie powierzchnie rozwijalne.
Skrzydło trapezowe, zaopatrzone w lotki i klapy.
Kabina zakryta z miejscami obok siebie.
Usterzenie klasyczne.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe.
Wyposażenie- awionika Dynon D100 EFIS / Dynon D120 EMS plus zapasowy prędkościomierz i wysokościomierz. Wyposażenie opcjonalne: spadochron produkcji Ballistic Recovery System, autopilota i zestawy cyfrowych wyświetlaczy oferowanych przez firmy Dynon i TruTrak.
Silnik- Rotax 912ULS o mocy 74 kW (100 KM) lub Jabiru 3300 o mocy 88 kW (120 KM). W wersji „PiperSport”- Rotax 912ULS o mocy 74 kW (100 KM).
Dane techniczne „SportCruiser” (wg [6]):
Rozpiętość- 8,6 m, długość- 6,62 m, wysokość- 2,315 m ,powierzchnia nośna- 12,3 m2.
Masa własna- 374 kg, masa startowa max- 600 kg.
Prędkość dopuszczalna- 255 km/h, prędkość max- 220 km/h, prędkość przelotowa- 172 km/h, prędkość minimalna- 55 km/h, wznoszenie- 4,2 m/s, zasięg- 948 km, czas lotu- 5 h 26 min.
Dane techniczne PS-28 „Cruiser” (wg [6]):
Rozpiętość- 8,6 m, długość- 6,62 m, wysokość- 2,315 m ,powierzchnia nośna- 12,3 m2.
Masa własna- 374 kg, masa startowa max- 600 kg.
Prędkość dopuszczalna- 255 km/h, prędkość max- 220 km/h, prędkość przelotowa- 172 km/h, prędkość minimalna- 55 km/h, wznoszenie- 4,2 m/s, zasięg- 948 km, czas lotu- 5 h 26 min.
(Źródło: www.samolotypolskie.pl)