Logopedia Pytania i odpowiedzi
Podręcznik akademicki pod redakcją Tadeusza Gałkowskiego i Grażyny Jastrzębowskiej
Książka adresowana jest do studentów logopedii oraz kierunków pedagogicznych, filologicznych, psychologicznych, artystycznych, medycznych, a także do wszystkich zainteresowanych problematyką zaburzeń komunikacji. Jej podręcznikowy charakter umożliwia zdobycie podstaw wiedzy logopedycznej. By ułatwić samodzielną naukę, zastosowano metodę wizualizacji tekstu, wprowadzając liczne wyróżnienia, dzieląc tekst na niewielkie segmenty, które są zarazem odpowiedziami na podstawowe pytania.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
1. Lingwistyczne podstawy logopedii
1.1. Wprowadzenie (Stanisław Gajda) .................... 11
1.2. Jak się porozumiewamy? {Stanisław Gajda) ................ 19
1.3. O językowym planie wyrażania, czyli o... (Stanisław Gajda).......... 27
1.4. Jak zbudowane są wyrazy? (Stanisław Gajda)................ 37
1.5. Od słowa do słowa, czyli o...? (Stanisław Gajda).............. 50
1.6. Jak się tworzy i rozumie wypowiedzenia? (Stanisław Gajda).......... 64
1.7. Czym się porozumiewamy? (Stanisław Gajda)................ 74
2. Medyczne podstawy logopedii
2.1. Podstawy anatomii i fizjologii układu nerwowego (Artur Kozołub)......... 85
2.2. Anatomia i fizjologia narządów mowy, głosu i słuchu (Artur Kozołub) ...... 127
3. Psychologiczne podstawy logopedii
3.1. Problematyka zaburzeń rozwoju psychoruchowego dziecka (Marta Bogdanowicż) . . . 147
3.2. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dziecka (Marta Bogdanowicż) ....... 152
3.3. Problemy diagnozy, terapii i profilaktyki zaburzeń rozwoju psychoruchowego dziecka (Marta Bogdanowicż)...... 165
3.4. Przyczyny zaburzeń rozwoju psychoruchowego dziecka (Marta Bogdanowicż) .... 180
3.5. Patomechanizm zaburzeń rozwoju psychoruchowego (Marta Bogdanowicż)...... 193
3.6. Podstawy rozwoju języka i mowy dzieci (Maria Ligęza)............ 199
4. Podstawowe problemy logopedii
4.1. Stan i perspektywy opieki logopedycznej w Polsce (Grażyna Jastrzębowska)..... 219
4.2. Przedmiot, zakres zainteresowań i miejsce logopedii wśród innych nauk (Grażyna Jastrzębowska) 233
4.3. Lingwistyczne, biomedyczne i psychologiczne ujęcie mowy (Grażyna Jastrzębowska). . 248
4.4. Zaburzenia komunikacji językowej (wyjaśnienie podstawowych pojęć) (Grażyna Jastrzębowska).... 279
4.5. Klasyfikacje zaburzeń mowy (Grażyna Jastrzębowska)............. 289
5. Zakłócenia i zaburzenia rozwoju mowy
5.1. Wprowadzenie (Grażyna Jastrzębowska).................. 309
5.2. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci w świetle kategoryzacji międzynarodowych (ICD-10 i DSM-IV) (Grażyna Jastrzębowska) ............ 352
6. Istota, objawy i przyczyny zaburzeń komunikacji językowej u dzieci
6.1. Afazja, dysfazja dziecięca (Grażyna Jastrzębowska) ............. 369
6.2. Zaburzenia dysartryczne u dzieci (Grażyna Jastrzębowska)........... 406
6.3. Dyslalia (Grażyna Jastrzębowska).................... 429
6.4. Jąkanie. Giełkot (Zbigniew Tarkowski) .................. 462
6.5. Zaburzenia mowy dzieci z rozszczepem podniebienia (Grażyna Jastrzębowska,
Maria Kukula)........................... 477
6.6. Zaburzenia mowy dzieci upośledzonych umysłowo [Zbigniew Tarkowski)...... 489
6.7. Zaburzenia mowy dzieci niedosłyszących i głuchych (Tadeusz Gałkowski, Grażyna Jastrzębowska, Maria Kukuła) ..................... 496
6.8. Zaburzenia komunikacji w autyzmie (Tadeusz Gałkowski)........... 545
6.9. Zaburzenia komunikacji związane z zaburzeniami psychicznymi (Ewa Kozanecka). . . 562
7. Zaburzenia sprawności komunikacyjnej u osób dorosłych
7.1. Afazja, dysfazja (Grażyna Jastrzębowska, Artur Kozołub) ........... 585
7.2. Dysartria, anartria (Grażyna Jastrzębowska, Artur Kozołub)........... 611
7.3. Mowa laryngektomowanych (Grażyna Jastrzębowska, Olga Pelc-Pękala)...... 623
8. Diagnoza i terapia logopedyczna
8.1. Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej (Grażyna Jastrzębowska, Olga Pelc-Pękala)....... 633
8.2. Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy (Grażyna Jastrzębowska, Olga Pelc-Pękala)....... 670
8.3. Diagnoza i terapia afazji, dysfazji (Grażyna Jastrzębowska, Olga Pelc-Pękala) .... 687
8.4. Diagnoza i terapia dysartrii (Grażyna Jastrzębowska, Olga Pelc-Pękala)...... 716
8.5. Diagnoza i terapia zaburzeń artykulacji (dyslalii) (Grażyna Jastrzębowska, Olga Pelc-Pękala)........ 727
8.6. Terapia jąkających się (Zbigniew Tarkowski)................ 754
8.7. Diagnoza i terapia palatolalii (Grażyna Jastrzębowska, Maria Kukuła)....... 763
8.8. Diagnoza i terapia mowy upośledzonych umysłowo (Grażyna Jastrzębowska,
Olga Pelc-Pękala).......................... 775
8.9. Diagnoza i terapia zaburzeń mowy dzieci niedosłyszących i głuchych (Grażyna Jastrzębowska, Maria Kukuła) ..................... 788
9. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu
9.1. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu — dysleksja rozwojowa (Marta Bogdanowicz).... 815
10. Podstawy logopedii artystycznej
10.1. Kultura języka - kultura żywego słowa (Jerzy Pająk)............ 863
10.2. Zestaw ćwiczeń dykcyjnych (Krystyna Maksymowicz) ............ 876
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego
Liczba stron:900
Egzemplarz w stanie bardzo dobrym(-)
g