Od Autora:
Książka niniejsza jest drugim wydaniem Zarysu logopedii. Wprowadzone zmiany polegają na dodaniu kilku nowych rozdziałów i uzupełnieniu dawnych. Nieco szerzej została omówiona struktura języka polskiego, a zwłaszcza jego system fonologiczny. Są to wiadomości niezbędne dla logopedy, ponieważ umożliwiają mu rozpoznawanie i opisywanie wad mowy. Każda wada mowy powinna być rozpatrywana na tle struktury danego języka. Pojęcie wady mowy jest względne, i to, co w jednym języku zalicza się do wad, w innym może należeć do normy (przykładem mogą być głoski międzyzębowe z, zaliczane w języku polskim do artykulacji wadliwych, a w języku angielskim do artykulacji prawidłowych). Dobra znajomość fonetyki konieczna także jest w reedukacji, szczególnie przy uzyskiwaniu prawidłowych artykulacji metodą przekształcania głosek.
Wyodrębniony został rozdział pt. Technika wymowy. Omówione w nim ćwiczenia oddechowe, głosowe i dykcji są podstawą reedukacji większości zaburzeń mowy a także doskonalenia wymowy prawidłowej.
Ze względu na częste występowanie współzależności między zaburzeniami mowy a zaburzeniami w pisaniu i czytaniu, dodany został rozdział zawierający uproszczone omówienie trudności mogących występować przy nauce pisania i czytania.
Nie wszystkie zagadnienia z dziedziny patologii mowy zostały omówione w pracy w sposób wyczerpujący, nie wszystkie też są dotychczas dostatecznie poznane i opracowane. Logopedia jest bowiem dziedziną z pogranicza różnych dyscyplin naukowych, przede wszystkim językoznawstwa, psychologii mowy, neurologii i foniatrii. Z tych różnych dziedzin podane tu zostały tylko te wiadomości, które są niezbędne dla logopedy, i to stanowi główną przyczynę nadmiernych uproszczeń i skrótów tekstu. W wykazie literatury Czytelnik znajdzie pozycje, w których zagadnienia te zostały omówione szczegółowo. Oprócz badań i obserwacji różnych autorów, zawartych w pracach i artykułach, przytoczone zostały również badania i obserwacje własne wad wymowy i sposobów ich usuwania. Znaczna część materiału ilustracyjnego pochodzi ze zbiorów własnych.
Podane w tej książce zestawy ćwiczeń, schematy badania mowy czy metod reedukacji powinny być odpowiednio modyfikowane i dostosowywane do aktualnych potrzeb.
Logopedia jest próbą napisania podręcznika, który byłby pomocny w pracy osobom zajmującym się usuwaniem wad mowy. Brak takiego podręcznika usprawiedliwia decyzję wydania niniejszej pracy, mimo niedociągnięć w niej występujących.
(Irena Styczek)
- stron 534
- PWN - 1981 r.
- ISBN 81-01-00232-8
- miękka okładka
- stan: dobry +
- uwaga: otarcia brzegów okładki, na ostatniej stronie podpis poprzedniego właściciela, w środku stan bardzo dobry
(Reg. 4A)