Piotr Francuz, Robert Mackiewicz
LICZBY NIE WIEDZĄ, SKĄD POCHODZĄ
Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów
Wydawnictwo KUL, Lublin 2005
ss. 654 / format 20x25 cm / twarda oprawa
stan książki: UŻYWANA / NIGDY NIE CZYTANA
ISBN: 978-83-7363-567-8
Studenci nauk społecznych i humanistycznych wreszcie doczekali się podręcznika ze statystyki napisanego specjalnie dla nich.
Publikacja ma charakter przewodnika, który przedstawia metodologię i statystykę w sposób atrakcyjny, często dowcipny, a przede wszystkim zrozumiały dla „humanistycznego umysłu”.
W przystępny sposób opisuje cały proces prowadzenia badań empirycznych - poczynając od tego, skąd się biorą pomysły na eksperymenty, poprzez opis metod badawczych i metod statystycznej analizy danych, a kończąc na zasadach pisania raportu z badań.
Autorzy przewodnika nie założyli żadnego poziomu przygotowania matematycznego Czytelnika, dlatego każdy wzór i symbol jest szczegółowo opisany, a wszystkie najważniejsze terminy statystyczne i związki między nimi szczegółowo wyjaśnione.
Piotr Francuz, dr hab., prof. Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, kierownik Katedry Psychologii Eksperymentalnej KUL i Ośrodka Psychologicznych Analiz Komunikowania Społecznego w Lublinie.
Robert Mackiewicz, dr, adiunkt Katedry Psychologii Marketingu w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, zastępca dyrektora Instytutu Podstaw Psychologii SWPS.
SPIS TREŚCI
Przedmowa
Część I. O METODACH BADAŃ PSYCHOLOGICZNYCH
WPROWADZENIE
- Czym się zajmują psychologowie?
- Kilka słów o podstawowych metodach badań psychologicznych
- Obserwacja
- Eksperyment
- Magia liczb
- Rola liczb w nauce - przykład z Eskimosami
- Co ma statystyka do ludzkich zachowań?
1. POSTĘPOWANIE BADAWCZE W PSYCHOLOGII
1.1. PROBLEM I PYTANIE BADAWCZE
- Ciekawość poznawcza - podstawowy warunek poszukiwania problemów badawczych
- Po co zdobywać wiedzę, skoro wszystko jest w Internecie?
- Skąd czerpać informacje naukowe?
- Internet - a jednak kopalnia wiedzy!
- Jak organizować to, co się wie?
- Nowa terminologia - nowy język
- Kilka pouczających przykładów użycia języka naukowego w psychologii
- Od problemu do pytania badawczego
- Dwa podstawowe rodzaje pytań badawczych
- Jak poprawnie sformułować pytanie badawcze?
- Kilka słów o założeniach pytania
- O wyjaśnianiu, czyli "dlaczego tak właśnie jest?"
- Jaką rolę w wyjaśnianiu odgrywają konstrukty teoretyczne?
- Wyjaśnianie to poszukiwanie przyczyn i budowanie teorii
- Wyjaśnianie to także weryfikowanie już istniejących teorii naukowych
- Falsyfikacja - szukanie dziury w całym
- Jak przebiega rozumowanie w postępowaniu naukowym?
1.2. FORMUŁOWANIE HIPOTEZ BADAWCZYCH
- Co to jest hipoteza badawcza?
- Hipotezy nie powinny być ani zbyt ogólne, ani zbyt szczegółowe
- Hipoteza badawcza powinna być empirycznie sprawdzalna
- Hipoteza powinna być prosta
1.3. ZMIENNE I ICH POMIAR
- Cecha a zmienna
- Cechy stałe i zmienne
- Zmienne ilościowe i jakościowe - cóż to takiego?
- Co to jest pomiar?
- Jak można mierzyć zmienne nieobserwowalne?
- Skale do pomiaru zmiennych
- Pomiar na skalach typu nominalnego
- Cechy pomiaru na skali nominalnej
- Pomiar na skalach porządkowych
- Skala porządkowa i logiczne relacje pomiędzy obiektami
- Skala porządkowa a pomiar cech w psychologii
- Jeśli skala rangowa, to rangi i rangowanie
- Rangi wiązane
- Pomiar na skali przedziałowej - skale Celsjusza i Fahrenheita
- Skala przedziałowa i pomiar w psychologii - iloraz inteligencji
- Rodzaje skal przedziałowych
- Pomiar na skali stosunkowej
- Raz jeszcze o pomiarze temperatury
- Wykorzystanie skali stosunkowej w badaniach psychologicznych
- Raz jeszcze o wszystkich rodzajach skal pomiarowych
1.4. ZMIENNE W EKSPERYMENTACH PSYCHOLOGICZNYCH
- Co to jest eksperyment psychologiczny?
- Zmienne niezależne i zależne
- Przykład eksperymentu psychologicznego - efekt Rosenthala
- Zmienne i stałe w eksperymentach psychologicznych
- Zmienna niezależna główna a kanon jedynej różnicy Johna S. Milla
- Czy zmienna niezależna naprawdę różnicuje badane grupy?
- Trzy grupy zmiennych niezależnych ubocznych
- Różnice indywidualne między osobami badanymi
- Czynniki zewnętrzne
- Błędy procedury eksperymentalnej - instrukcja
- Zmienne zakłócające
- Okazjonalne zmienne zakłócające
- Zmienna zależna
- Czy zmienne zależne zależą od osób badanych czy od zmiennych niezależnych?
- Jedna zmienna czy wiele zmiennych?
1.5. OPERACJONALIZACJA ZMIENNYCH - KLUCZ DO EKSPERYMENTU
- Terminy teoretyczne i terminy empiryczne
- Operacjonalizacja - definicja i przykład ze szczurem w labiryncie
- Znaczenie kontekstu teoretycznego w operacjonalizacji zmiennych
- Krótko o zdaniach teoretycznych i zdaniach empirycznych
- Operacjonalizacja zmiennej poprzez grupę wskaźników
- Operacjonalizacja a tradycja badawcza
2. PROJEKTOWANIE EKSPERYMENTÓW
- Eksperyment jako procedura pozwalająca na zbieranie danych
- Modelowanie badań empirycznych
- Układ z dwoma grupami badawczymi - przykład z mikrusem grającym na puzonie
- Warunki poprawności układu z dwoma grupami badawczymi
- Układ z powtarzanymi pomiarami w jednej grupie badanej - o tygrysach i kuguarach
- Jakie zalety ma układ z powtarzanymi pomiarami?
- Jakie są wady układu z powtarzanymi pomiarami?
- Badanie eksperymentalne i różnicowe
- Pretest i posttest zmiennej zależnej
- Plan czterogrupowy Salomona
- Układ Solomona jako przykład eksperymentu czynnikowego
- Eksperyment czynnikowy z czterema grupami badanych - o fałszywych zeznaniach
- Plany eksperymentalne - uogólnienie na wiele zmiennych
- Plany z powtarzanymi pomiarami - wiele grup badanych
- Badania bez manipulacji eksperymentalnej
- Badanie korelacyjne
- Korelacja wielokrotna i związki krzywoliniowe
Część II. PRAWDOPODOBIEŃSTWO I ZMIENNA LOSOWA
3. PODSTAWOWE POJĘCIA Z RACHUNKU PRAWDOPODOBIEŃSTWA
- Co zwykle rozumiemy przez "prawdopodobieństwo"?
- Eksperymenty grupy Kahnemana i Tversky'ego
- Prawdopodobieństwo obiektywne i subiektywne - przykład ze świadkiem na ślubie
- Prawdopodobieństwo pojedynczego zdarzenia
- Częstość zjawisk i zaniedbywanie tzw. prawdopodobieństw bazowych
- Problem taksówek w wersji łatwiejszej
- Podsumowanie sporu o rozumienie prawdopodobieństwa
- Matematyczna definicja prawdopodobieństwa - aksjomaty Kołmogorowa
- Częstościowe rozumienie prawdopodobieństwa
- Prawdopodobieństwo iloczynu dwóch zdarzeń
- Błąd koniunkcji
- Proporcje, ułamki, procenty
4. WYNIKI EKSPERYMENTU JAKO ZMIENNA LOSOWA
4.1. PRÓBA I POPULACJA
- Kłopoty eksperymentatora
- Pojęcie populacji
- Typy populacji w bazie Psyclnfo
- Próba losowa - próba prosta
- Próba złożona - próba warstwowa - losowanie grupowe
- Próba incydentalna - badanie ochotników
- Jaki wpływ na wynik eksperymentu może mieć dobór osób badanych?
- Plusy i minusy eksperymentów z udziałem studentów
4.2. ZMIENNA LOSOWA I JEJ ROZKŁAD
- Niejednoznaczność wyników eksperymentów
- Eksperyment psychologiczny to doświadczenie losowe
- Zmienna losowa - co to takiego?
- Wyniki rzutu kostką-przykład zmiennej losowej
- Rozkład zmiennej losowej
- Teoretyczny i empiryczny rozkład zmiennej losowej
- Eksperyment psychologiczny - poszukiwanie przyczyn zmienności
- Zmienne losowe ciągłe i dyskretne
- Wykresy rozkładu prawdopodobieństwa dyskretnej zmiennej losowej
- Zmienne ciągłe - przedziałowy charakter pomiaru
- Wykres rozkładu prawdopodobieństwa zmiennej losowej ciągłej
4.3. PORZĄDKOWANIE DANYCH, CZYLI O SZEREGU ROZDZIELCZYM
- Dużo danych
- Zbyt wiele danych to brak danych
- Zacznijmy jeszcze raz: po pierwsze, musimy mieć... armaty
- Kilka słów o rozpiętości zbioru danych
- Związki między rozpiętością, interwałem i liczbą przedziałów klasowych
- Do szeregu, wstąp!
- Sprawdzamy rachunki, czyli powtórka z wzorologii
- O komputerowych interwałach
- Czym się różni środek przedziału klasowego od średniej arytmetycznej?
- "Jeden w rozumie" - kilka słów o kumulacji
4.4. GRAFICZNE METODY PREZENTACJI DANYCH
- Żyjemy w "kulturze obrazkowej"
- Wielobok liczebności (poligon)
- Wykres słupkowy (histogram)
- Krzywa wyrównana
- Krzywa skumulowana
- Histogram skumulowany
- Wykres kołowy
- Skalowanie współrzędnych wykresu
- Przesadny makijaż jest w złym guście!
- Kiedy słupki, a kiedy linie?
- Nieczytelność wykresu, czyli o przeroście formy nad treścią
- Krótkie podsumowanie
4.5. PARAMETRY ROZKŁADU ZMIENNEJ LOSOWEJ
- Jeszcze raz o teoretycznym i empirycznym rozkładzie zmiennej losowej
- Parametry rozkładu i statystyki opisowe
- Arytmetyczne właściwości średniej arytmetycznej
- Jak sobie radzić z zafałszowaniem średniej?
- Średnia arytmetyczna a skala pomiarowa
- Kilka słów o symbolach i wzorach statystycznych
- Symboliczne oznaczenia zbiorów danych
- Indeksowanie, czyli jak się odwołać do dowolnego wyniku w zbiorze danych?
- Symboliczne oznaczenia liczebności zbioru danych
- Wzór na średnią arytmetyczną trochę inaczej
- Błąd w obliczaniu średniej - przykład z ziemniakami
- Pensje dla kadry i pracowników, czyli o średniej ważonej
- Jeszcze inaczej o średniej ze średnich i średniej ważonej
- Średnia arytmetyczna jako wartość oczekiwana
- Wartość oczekiwana, nadzieja matematyczna - loterie uczciwe i nieuczciwe
- Wartość oczekiwana w ciągłych i nieciągłych rozkładach zmiennej losowej
- Geometryczna interpretacja średniej arytmetycznej
- O medianie i korzyściach płynących z używania kart American Express
- Sposób obliczania mediany
- Obliczanie mediany a skale pomiarowe
- Kwartyle
- Sposób obliczania kwartyli
- Inne miary położenia
- Kwantyle
- Modalna
- Miary tendencji centralnej
4.6. WSKAŹNIKI ZMIENNOŚCI
- Dlaczego konieczne jest obliczanie miar zmienności dla zbioru danych?
- Jak policzyć wariancję?
- Matematyczne własności wariancji
- Wariancja jako nadwyżka średniej kwadratów nad kwadratem średniej - o co chodzi?
- Zakupy w supermarkecie, czyli o wariancji dla średnich
- Kryterium podziału jako zasada wyjaśniająca zmienność w zbiorze danych
- Odchylenie standardowe
- Wariancja i odchylenie standardowe jako wskaźniki statystyczne
- Odchylenie przeciętne, czyli średnie odchylenie od średniej
- Odchylenie ćwiartkowe
- Rozpiętość lub inaczej rozstęp
- Statystyki opisowe - podsumowujący przykład z bezrobotnymi
- Statystyki opisowe - co tak naprawdę znaczą?
- Uwaga na koniec: zawsze spójrz na dane surowe, zanim zaczniesz obliczenia
4.7. TYPY ROZKŁADÓW ZMIENNEJ LOSOWEJ
- O wykładach ze statystyki profesora Wesołego i Smutnego
- Tajemnica średniej arytmetycznej
- Jeszcze raz o teoretycznych i empirycznych rozkładach zmiennej
- Zgadnij, ile wypadnie orłów
- Dwumian sir Izaaka Newtona i trójkąt Błażeja Pascala
- Różne rozkłady cech dwu wartościowych
- Czy nie za dużo dziewczyn studiuje psychologię?
- Teraz już całkiem na serio: dane empiryczne i rozkłady teoretyczne
- Czy młodzież ze wsi i z miasta ma takie same szanse na studiowanie?
- Moivre, Galton, Gauss i Laplace o rozkładzie normalnym
- Właściwości rozkładu normalnego
- O dowcipie Ramseyera i prawdopodobieństwie w rozkładzie normalnym
- Rozkład normalny a rozkład dwumianowy
- Kobiece kształty rozkładu normalnego
- Rozkład normalny: teoretyczny i najlepiej dobrany
- Rodzina rozkładów normalnych
- Superekspresem czy na piechotę? Refleksja o życiu, w kontekście poszukiwania powierzchni pod krzywą normalną
- Rozkład normalny standaryzowany w tablicach statystycznych
- Wyniki standaryzowane z
- Pole powierzchni w rozkładzie normalnym, prawdopodobieństwo i procenty
- Zapamiętaj, człowieku! Rozkład normalny jest rozkładem zmiennej losowej ciągłej
- Jak myślisz, ilu studentów dostało dokładnie 20 punktów na egzaminie?
- A jeśli byłbyś właścicielem hotelu w Wenecji?
- No to podsumujmy
- Czy pan Sławek ma wystarczające powody, żeby cieszyć się z podwyżki?
Część III. WNIOSKOWANIE STATYSTYCZNE
5. PODSTAWY WNIOSKOWANIA STATYSTYCZNEGO
5.1. ESTYMACJA, CZYLI OSZACOWANIE
- Czy brałeś udział w ostatnich wyborach prezydenckich?
- Wielkość próby a dokładność oszacowania
- "Prawo małych liczb"
- Powtarzamy losowanie małych prób
- Ile to jest "mało", czyli kiedy można zapomnieć o prawie małych liczb?
- Prawo wielkich liczb Jakuba Bemoulliego
- Co to znaczy, że średnia ze średnich zbliża się do średniej w populacji?
- Estymacja, czyli oszacowanie
- Statystyki próby, parametry populacji
- Estymatory
- Kwantyle w próbie jako estymatory kwantyli w populacji
- Czy wariancja z próby jest dobrym estymatorem wariancji z populacji?
- Nieobciążony estymator wariancji
- Estymacja punktowa
- Estymacja przedziałowa
- Centralne twierdzenie graniczne
- Centralne twierdzenie graniczne a rozkład normalny
- Centralne twierdzenie graniczne a średnia i odchylenie standardowe w rozkładzie normalnym
- Rozkład średnich z próby i właściwości rozkładu normalnego
- W jakim zakresie możesz ufać średniej z próby, gdy nic nie wiesz na temat populacji?
- Od czego zależy wielkość przedziału ufności dla średniej?
- W jaki sposób wartość średniej w próbie wpływa na położenie przedziału ufności?
- Estymacja przedziałowa: czyli o tym, co wiadomo, i o tym, czego nie wiadomo
- A jak Polacy naprawdę głosowali w wyborach prezydenckich 2000 i parlamentarnych 2001?
- Jak duża musi być próba, aby można było estymować średnią?
5.2. LOGICZNE PODSTAWY TESTOWANIA HIPOTEZ STATYSTYCZNYCH
- Czy pamiętasz dużo zdarzeń z dzieciństwa?
- Hipotezy badawcze i hipotezy statystyczne
- Hipotezy jednostronne i dwustronne, czyli w lewo i w prawo
- Czy jeśli ulica jest mokra, to padał deszcz? O prawdziwości hipotez statystycznych
- Indukcja i eksperyment psychologiczny
- Kanon jedynej różnicy, czyli ostatnia deska ratunku
- Historyczne testowanie proporcji londyńczyków do londynek
- Na scenę wkracza rodzina Pearsonów
- Z jakim prawdopodobieństwem można odrzucić hipotezę zerową?
- Czy sir Ronald Fisher miał rację?
- Co może wyniknąć z niechęci i przyjaźni między statystykami?
- Etapy testowania hipotez - podsumowanie
5.3. BŁĘDY WNIOSKOWANIA STATYSTYCZNEGO
- Gra pomiędzy Praktykiem, Teoretykiem i Przyrodą
- Prawidłowe i błędne decyzje przy testowaniu hipotezy zerowej
- Konsekwencje błędów typu α i ß
- Skąd się bierze prawdopodobieństwo popełnienia błędu I oraz II rodzaju?
- Wielkość błędu ß przy ustalonej z góry wartości α
- Moc testu
- Wielkość efektu
- Wielkość efektu, poziom α, moc testu i liczba pomiarów w próbie
- Ryzyko producenta i konsumenta, czyli raz jeszcze o błędach wnioskowania na przykładzie produkcji wykałaczek
- Na koniec o tym, że ziemia jest okrągła z prawdopodobieństwem α<0,05
6. TESTOWANIE HIPOTEZ DOTYCZĄCYCH ŚREDNICH
6.1. CZY BADANA PRÓBA POCHODZI Z POPULACJI O ZNANYCH PARAMETRACH?
- Czy studenci psychologii należą do populacji studentów?
- Zastosowanie testu z dla jednej średniej, czyli o konsekwencjach opuszczania wykładów ze statystyki
- Hipotezy statystyczne dla testu z dla jednej średniej
- Rozkład średnich z próby
- Test z i rozkład normalny standaryzowany
- Prawdopodobieństwo uzyskania wartości z w teście dla jednej średniej
- Hipoteza alternatywna - jednostronna i dwustronna
- Jaki jest związek między sformułowaniem hipotezy alternatywnej a prawdopodobieństwem przyjęcia hipotezy zerowej?
- Ukłon w kierunku profesora Fishera, czyli o poziomie istotności różnic
- Final cut, czyli ostateczne rozstrzygnięcie
- Najczęściej wykorzystywane wartości krytyczne w teście z
- Reguły odrzucania hipotezy zerowej w teście z
- Zastosowanie testu z, gdy nieznane jest odchylenie standardowe w populacji
- William Gösset i testy dla małych próbek piwa
- Rozkład f Studenta
- Test f dla jednej próby
- Przykład zastosowania testu f dla jednej próby
- Prawdopodobieństwo w rozkładzie z i t Studenta
- Dwa sposoby weryfikacji hipotezy zerowej w teście f
- A teraz o tym, co to jest liczba stopni swobody
- Kiedy stosować test f dla jednej próby, a kiedy test z?
6.2. CZY DWIE PRÓBY RÓŻNIĄ SIĘ MIĘDZY SOBĄ?
- Porównywanie dwóch populacji
- Tytuły dla bezsensownych obrazków
- Hipotezy w eksperymencie "Nazwy i zapamiętywanie obrazków"
- Test f dla dwóch średnich (próby niezależne)
- Interpretacja wyniku testu f dla dwóch średnich
- Jak poprawnie zapisać wynik testu?
- Podobieństwa i różnice między testami f i z dla dwóch średnich
- Założenia testów f oraz z dla dwóch średnich
- Najważniejsza maksyma badacza
- Dane zależne, czyli o tym, jak rozumują płetwonurkowie
- A jeśli płetwonurek myśli na powierzchni?
- Test f dla danych zależnych
- Prawda o płetwonurkach na podstawie wyniku testu f dla prób zależnych
- Wielkość efektu dla testów, za pomocą których porównujemy średnie
- Wielkość efektu w testach dla jednej średniej
- Wielkość efektu w testach dla dwóch średnich (dane niezależne)
- Wielkość efektu w testach dla dwóch średnich (dane zależne)
- Wielkość efektu, moc testu i liczba osób w badanej próbie przy stosowaniu testów dla średnich
6.3. ANALIZA WARIANCJI, CZYLI BADANIE RÓŻNIC MIĘDZY WIELOMA PRÓBAMI
- List w sprawie, w której jesteś "na nie"
- Zacznijmy od hipotez i...
- ... skonstruowania modelu sytuacji eksperymentalnej
- Co by było, gdyby wszyscy badani należeli do jednej populacji?
- A co by było, gdybyśmy uwzględnili podział badanych na grupy?
- Któż z nas jednak wie, na jakie kategorie naprawdę dzielą się badani?
- Kilka zdań o różnicach indywidualnych
- Jak policzyć wariancję wewnątrz grup?
- Podział wariancji całkowitej na składowe
- Czy musisz pamiętać wszystkie wzory do obliczenia analizy wariancji?
- Rozkład F Snedecora
- O teście F i raz jeszcze o hipotezach w analizie wariancji
- Wartości kryterialne dla wyników testu F
- Jakie muszą być spełnione warunki, żeby można było wykorzystać analizę wariancji do danych z badań empirycznych?
- ...testy jednorodności wariancji dla kilku grup danych
- O płytkach ceramicznych, majtkach i admirałach oraz o jednoczynnikowej analizie wariancji
- Ile kafelków leżało na podłodze pomiędzy konwersującymi marines?
- Tajemnicze sumy kwadratów "między" i "wewnątrz"
- Liczby stopni swobody w jednoczynnikowej analizie wariancji
- Wariancja między grupami i wewnątrz grup badanych w jednoczynnikowej analizie wariancji
- No to podsumujmy, czyli wzory jednoczynnikowej analizy wariancji w tabelce
- Dwuczynnikowa analiza wariancji, czyli kto jest bardziej dociekliwy w sklepie osiedlowym, a kto w supermarkecie?
- Struktura wyniku w dwuczynnikowej analizie wariancji
- Hipotezy statystyczne w dwuczynnikowej analizie wariancji
- Efekty główne i efekty proste
- Co to znaczy, że zmienne niezależne działają w interakcji na zmienną zależną, czyli jeszcze raz o pisaniu listu sprzecznego z własnym przekonaniem
- Garść ogólników na temat analizy wariancji dla więcej niż dwóch zmiennych niezależnych
- Czy kilka cukierków to wysoki koszt zachowań ekonomicznych dzieci?
- Wyniki eksperymentu "dzieci i domki"
- Kryminały na kolorowym papierze?
- Omnibusowy test F
- Na czym polega różnica między hipotezami a priori i post hocl
- Sposoby weryfikacji hipotez post hoc, czyli, dlaczego porównując dwie średnie, musimy brać pod uwagę także wszystkie inne
- Test uczciwie istotnej różnicy Tukeya
- Konserwatywny test Sheffego
- Testy Neumana-Keulsa i Duncana uwzględniające rozstęp
- I na koniec dwa słowa o mocy testów post hoc
- Porównanie hipotez a priori, czyli analiza kontrastów
- Kilka prostych przykładów
- Zastosowanie kontrastów w analizie liniowego trendu
- Analiza trendu jako test "dobroci" teorii
- Co nieco na temat trendów kwadratowych
- Co powinniśmy zapamiętać o analizie kontrastów?
- Wielkość efektu w analizie wariancji
- O wielkości efektu raz jeszcze
- Co łączy ze sobą moc testu, wielkość efektu i liczbę obserwacji w grupach?
- Na deser: Co Portugalczycy wiedzieli o euro, zanim wstąpili do Unii?
6.4. STATYSTYKA NA PROGU XXI WIEKU
- Zacznijmy od powtórki ze skal pomiarowych
- Komu najbardziej ufają Polacy?
- Czy można stosować test f lub F dla danych porządkowych?
- "Liczby nie wiedzą skąd pochodzą"
- O niejawnych związkach między skalą porządkową i przedziałową
- Dwie historyjki, które dają wiele do myślenia
- Nie należy mylić skali pomiarowej z interpretacją danych
- Weryfikacja hipotez, błędy wnioskowania statystycznego i testy Monte Carlo
- Statystyczne zabawki?
- Czy test F jest elastyczny?
- Monte Carlo - koniec gry, pora na wnioski
- Gdy jednak nie można stosować testów parametrycznych
- Stare-nowe metody repróbkowania
- Pomysły Bradleya Efrona na metody rzemykowe
- Testy permutacjne, czyli na ile sposobów można uporządkować zbiór liczb
- Statystyka na progu XXI wieku i ta z początku ubiegłego stulecia
7. TESTY NIEPARAMETRYCZNE
7.1. CO TO SĄ TESTY NIEPARAMETRYCZNE I KIEDY SIĘ JE STOSUJE?
- Dlaczego testy nieparametryczne nazywają się "nieparametryczne"?
- Czy test statystyczny może być prostszy niż dwumianowy?
- Dwa słowa o różnych testach nieparametrycznych
- Testy oparte na rozkładzie x2
- Raz jeszcze echo dyskusji na temat mocy testów
- Kiedy test parametryczny, a kiedy nieparametryczny?
- Co każdy badacz wiedzieć powinien o teście statystycznym?
7.2. CZY DWIE CECHY JAKOŚCIOWE SĄ ZALEŻNE OD SIEBIE?
- Prolog: "Czy smakują ci obiady w stołówce akademickiej?"
- O zjeździe fanów Chaplina i niezależności testu x2 niezależności
- Jeśli czarny melonik, to tylko w kółka!
- Hipoteza zerowa i alternatywna w teście x2 niezależności
- Panie i panowie, meloniki z głów - liczymy x2
- I co z tego, że x2 = 8,18?
- Zacznijmy jeszcze raz: "Czy smakują ci obiady w stołówce akademickiej?"
- Na liczebności oczekiwane - sposób łatwy
- Na liczebności oczekiwane - sposób jeszcze łatwiejszy
- Poćwiczmy dodawanie i odejmowanie
- Epilog: "Co tak naprawdę oznacza odrzucenie hipotezy zerowej w teście x2 niezależności?"
- O poprawce Yatesa do testu x2 ze względu na małe liczebności
- O zdrowym rozsądku i wielkości tabel liczebności dla testu x2 niezależności
- Pieśń o teście x2 niezależności prawie skończona, prosimy o oklaski
- Na koniec coś dla ochłody: "Cola czy pepsi? A może royal crown?"
- Czy statystyka byłaby możliwa bez Karla Pearsona?
7.3. TESTY NIEPARAMETRYCZNE DLA DWÓCH PRÓB
7.3.1. TESTY DLA DANYCH NIEZALEŻNYCH
- Co ciekawego wymyślili Andriej i Władymir?
- O naszych ściśle tajnych zainteresowaniach zaskrońcami
- Jak policzyć test Kołmogorowa-Smirnowa?
- O jeden wzór za daleko
- No to jak jest z tymi wężami, czyli interpretacja wyników testu
- Podróże w wyobraźni i zabawy liczbami, na marginesie testu Manna-Whitneya
- Jak zinterpretować wynik testu Manna-Whitneya?
- Test Manna-Whitney'a, testy t i wyniki standaryzowane z
- "Jeżeli Anny nie ma w Granadzie, to Teresa jest w Toledo"
7.3.2. TESTY DLA DANYCH ZALEŻNYCH
- Poważne problemy decyzyjne sprzedawców komputerów
- Czy Aśka i Frank Wilcoxon pomogą komputerowcom?
- O przydatności statystyki w życiu, czyli jak zinterpretować wynik testu Wilcoxona
- Jak ma się wynik w teście Wilcoxona do wyniku standaryzowanego z?
- Test Wilcoxona a test f dla danych zależnych
- Test Wilcoxona z automatyczną skrzynią biegów, czyli o teście znaków
- O animowanych książeczkach dla dzieci i interpretacji wyniku testu znaków
- Zamiana wyników testu znaków na wyniki standaryzowane z
- Kiedy warto pomyśleć o teście znaków?
7.4. TESTY NIEPARAMETRYCZNE DLA WIĘCEJ NIŻ DWÓCH PRÓBEK
- Kilka uwag o bardzo użytecznych testach nieparametrycznych
- O niepokojach Najważniejszego Szefa Wielkiej Firmy i teście opartym na medianie
- Obliczenia Pierwszego Psychologa w Wielkiej Firmie
- Nawet w teście opartym na medianie nie uciekniesz od x2
- A może tak testem Kruskala-Wallisa?
- Czy test Friedmana pozwoli nam się czegoś dowiedzieć o potrzebach linoskoczków?
- O terapii światłem na długie zimowe wieczory
7.5. PORÓWNANIE OTRZYMANYCH WYNIKÓW Z ROZKŁADEM TEORETYCZNYM
- Rozkład empiryczny i rozkład teoretyczny
- Hipotezy o typie rozkładu - rozkład najlepiej dobrany
- Założenie o rozkładzie w badanej próbie
- Liczebności otrzymane i oczekiwane
- Liczebność oczekiwana dla najmniejszego rozstawu ramion u mężczyzn
- Skumulowane liczebności oczekiwane
- Liczebności oczekiwane dla całego zbioru danych
- Test x2 zgodności
- Interpretacja wyniku w teście x2 zgodności
- Czy mężczyźni są rzeczywiście szersi w barach od kobiet?
- Test x2 zgodności dla innych rozkładów teoretycznych niż rozkład normalny
- Test Kołmogorowa-Smirnowa, czyli ile ważą noworodki z Brisbane
- Kiedy stosuje się test Kołmogorowa-Smirnowa, a kiedy test x2 zgodności?
- Są jeszcze inne testy zgodności
8. ANALIZA KORELACJI I REGRESJI
8.1. POJĘCIE KORELACJI I WSPÓŁCZYNNIK R PEARSONA
- Bestseller na temat statystyki
- O zarobkach pastorów w stanie Massachusetts i cenach rumu w Hawanie
- Czy ssaki śnią?
- Długość snu a waga ciała i długość życia
- Współczynnik korelacji liniowej r Pearsona dla danych standaryzowanych
- Czy ssaki, które długo żyją, długo śpią?
- O związkach między korelacją i prostoliniowością regresji
- A jeśli dane odchylają się od linii regresji
- Korelacja, wartości przewidywane
- Procent wariancji wyjaśnionej za pomocą współczynnika determinacji
- W taki razie, od czego naprawdę zależy długość snu u ssaków?
- Kiedy można obliczać współczynnik korelacji r Pearsona?
- Korelacja w próbie i w populacji
- Test istotności współczynnika korelacji, czyli jeszcze raz o pomysłach Studenta
- Uważaj, jak interpretujesz współczynnik korelacji r Pearsona
- Obserwacje nietypowe
- Błędne połączenie dwóch lub więcej grup w jeden zbiór
- Nieliniowa zależność między zmiennymi
- Trochę zabawy w przekształcenia wzoru na współczynnik korelacji r Pearsona
- Korelacja, liniowość, kowariancja, a na dodatek wariancja sum i różnic
- Korelacje rzeczywiste i pozorne a związki przyczynowo-skutkowe
- Czy w krajach, w których jest więcej bocianów rodzi się więcej dzieci?
- Raz jeszcze o macierzy korelacji
- Korelacje cząstkowe i semi-cząstkowe
- Krótkie podsumowanie
- Liczba bocianów i liczba dzieci - rozwiązanie zagadki
- Niekończąca się historia o korelacji i przyczynowości w badaniach psychologicznych
- Iluzja kontroli
8.2. KORELACJA DLA DANYCH PORZĄDKOWYCH
- Nieparametryczni koledzy r Pearsona
- Czy morświny spontanicznie tańczą na ogonie?
- Czy wpadłbyś na to, że d2 jest miarą inwersji?
- W jaki sposób Charles Spearman wykorzystał d2 do obliczania korelacji?
- Współczynnik korelacji R Spearmana i rangi wiązane
- Istotność współczynnika R Spearmana
- Najbardziej liberalny współczynnik korelacji T Kendalla i jego istotność
- Na co idziemy do kina?
- Obliczanie i interpretacja współczynnika zgodności W Kendalla
- Istotność współczynnika zgodności W Kendalla
8.3. ANALIZA REGRESJI
- O Franciszku Galtonie i regresji geniuszu
- Równanie linii regresji dla danych standaryzowanych
- Powtórka z matematyki: o równaniu prostej w układzie współrzędnych
- Równanie regresji jako model zależności między zmiennymi
- Dlaczego ciągle trzeba odwoływać się do pojęcia wariancji?
- Analiza wariancji dla regresji: ocena dopasowania modelu regresji do danych empirycznych
- Czy długość życia wpływa na długość snu?
- Czy samochody z mocniejszym silnikiem są droższe?
- Jeszcze raz o cenach samochodów, czyli znaczenie analizy reszt
- O samochodach po raz trzeci: wyniki analizy regresji dla danych surowych
- Surowe czy standaryzowane?
- Obliczanie współczynników równania regresji dla danych surowych
- Czas na krótkie podsumowanie
- Predykcja, znaczy przewidywanie
- Krzywe ufności dla linii regresji
- Istotność współczynnika regresji
- Test Fezy f?
- Regresja wielokrotna, czyli od czego zależy czas marzeń sennych u ssaków?
- Regresja wielokrotna i analiza wariancji
- Co oznaczają te wszystkie liczby w tabeli wyników regresji wielokrotnej?
- Regresja wielokrotna - interpretacja graficzna
- Regresja jedno- i wielokrotna - porównanie
- O zmiennych nadmiarowych i regresji krokowej
- O stałej w równaniu regresji
- A najlepiej, jeśli reszty są normalne
- I na koniec jeszcze jeden eksperymencik
Część IV. DODATEK GRATIS
9. JAK NAPISAĆ RAPORT Z BADAŃ
- Goals are dreams with deadlines
- Co to jest styl APA?
- Kiedy należy stosować styl APA?
- Części raportu badawczego
- Strona tytułowa
- Streszczenie
- Wprowadzenie
- Przedstawienie problemu
- Opis wcześniejszych badań, które mają związek z problem badawczym
- Cel badania i proponowany sposób rozwiązania problemu
- I na koniec kilka uwag o wprowadzeniu
- Metoda
- Osoby badane
- Materiały
- Procedura
- Wyniki
- O zdjęciach twarzy i bakteriach w sałatce z kurczaka
- O satysfakcji z zakupów w supermarkecie
- Wykresy i tabele
- Dyskusja wyników
- Dyskusja ogólna lub zakończenie
- Powoływanie się na prace innych badaczy w tekście raportu
- Dosłowne cytowanie fragmentów publikacji
- Odwołania bibliograficzne
- Bibliografia, czyli literatura cytowana
- Załączniki zwane Aneksem
- Nota autorska
- Kilka uwag technicznych dotyczących składu i łamania tekstu raportu
- Sugestie dotyczące języka
- I coś na deser
Część V. NA DOBRY POCZĄTEK
Bibliografia
Indeks
Aneks: tablice statystyczne
A. Powierzchnie pod krzywą normalną odpowiadające wynikom standaryzowanym z przedziału od -3z do +3z (hipoteza jednostronna)
B. Wyniki standaryzowane odpowiadające powierzchniom pod krzywą normalną (hipoteza jednostronna)
C. Wartości krytyczne testu r dla hipotezy jedno- i dwustronnej
D. Zależność między przewidywaną wielkością efektu d i mocą testu a minimalną liczbą osób badanych w eksperymencie (test jedno- i dwustronny dla a = 0,05)
E. Wartości testu F Snedecora dla α = 0,05 (dla α = 0,01 )
F. Wartości krytyczne testu x2
G. Wartości krytyczne testu Wilcoxona (test jedno- i dwustronny)
H. Wartości współczynnika korelacji Spearmana istotne na poziomie 0,05 i 0,01 (test jednostronny)