Leni Riefenstahl
DIE NUBA
Leni Riefenstahl
Berta Helene Amalie „Leni” Riefenstahl (ur. 22 sierpnia 1902 w Berlinie, zm. 8 września 2003 w Pöcking) – niemiecka reżyserka, scenarzystka i producentka filmowa znana z nowatorskiej estetyki. Jej osoba i twórczość budziła często kontrowersje z powodu filmów propagandowych afirmujących hitleryzm oraz z powodu bliskich związków z czołowymi zbrodniarzami hitlerowskimi, którzy finansowali jej działalność artystyczną w okresie III Rzeszy. Poza działalnością związaną z filmem była również fotografką, aktorką i tancerką.
Mimo jej pronazistowskich filmów propagandowych Riefenstahl zdobyła uznanie w historii filmu jako twórczyni nowej estetyki filmowej, zwłaszcza w sposobie filmowania ludzkiego ciała. Rainer Rother w książce Leni Riefenstahl. Uwiedzenie talentu zaangażowanie artystki w propagandę tłumaczył tym, że – niezależnie od swoich umiejętności technicznych – „nie miała dobrych pomysłów na filmy”[2].
Po II wojnie światowej Riefenstahl była ostro krytykowana za swoje bliskie kontakty z nazistowskim reżimem; ona sama czuła się traktowana niesprawiedliwie i nigdy nie przeprosiła za rolę, jaką odegrała w propagandzie III Rzeszy. Z drugiej strony feministka Alice Schwarzer podnosiła, że reżyserka była postrzegana przez powojenne społeczeństwo niemieckie gorzej ze względu na płeć; istotnie Veit Harlan, który również kręcił filmy propagandowe, był postrzegany z większym zrozumieniem. Tymczasem elementów nazistowskich dopatrywano się (niekiedy w sposób szyderczy) nawet w tych dziełach Riefenstahl, które nie miały żadnego wydźwięku politycznego.
stan db/bdb
430 str
- 1-