Lean Service w teorii i praktyce
Krystyna Lisicka, Iwona Burka
Stan: nowa
Oprawa: miękka
liczba stron: 174
Oprawa: Miękka
Wydanie: 2016 r.
Lean Management jest relatywnie nowym instrumentem strategicznego nurtu zarządzania mającym ukierunkować organizacje na osiąganie sukcesu rynkowego. Jest instrumentem realizacji filozofii projakościowego zarządzania organizacjami, znanym pod akronimem TQM (Total Quality Management), która została wdrożona w przemyśle motoryzacyjnym pod nazwą Toyota Production System (TPS). Celem LM jest najlepsze wykorzystanie dostępnych zasobów, potencjalnych zdolności, skrócenie cyklu realizacji zamówień i zleceń. Koncepcja zarządzania organizacją według rygorów Lean opiera się na eliminowaniu tzw. muda, czyli marnotrawstwa, w tym strat, wynikających z takiego rodzaju działań, które nie powiększają wartości produktu, konsumując jednocześnie zasoby. Organizacje dążąc do doskonałości powinny realizować działania tworzące wartość. Książka skierowana jest do środowiska przedstawicieli nauk o zarządzaniu i do praktyków, do osób, które profesjonalnie zajmują się tematyką odchudzania zarządzania, a także do studentów i doktorantów kierunków zarządzanie, administracja, socjologia oraz innych osób, dla których problematyka minimalizowania marnotrawstwa ma znaczenie.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Rozdział I
Koncepcja Lean Management w organizacjach w dorobku literatury
1. Geneza i charakterystyka podejścia do szczupłego zarządzania w organizacji
2. Obszary zastosowania Lean Management
A. Lean Production / Lean Manufacturing
B. Lean Service (LS)
C. Lean Office
D. Lean and Green
E. Lean Healthcare (LH)
F. Lean Administration
G. Lean Accounting
H. Lean Six Sigma
I. Lean Marketing
J. Lean Government
K. Lean Banking
L. Lean Construction
3. Podsumowanie
Pytania kontrolne
Rozdział II
Lean Service jako koncepcja zarządzania w organizacjach usługowych
1. Definiowanie usług
2. Charakterystyka koncepcji Lean Service
3. Podsumowanie
Pytania kontrolne
Rozdział III
Problematyka marnotrawstwa w procesach usługowych
1. Kategoria marnotrawstwa w literaturze nauk o zarządzaniu
2. Rodzaje marnotrawstwa zidentyfikowane w literaturze nauk o zarządzaniu
3. Marnotrawstwo w procesach usługowych
4. Podsumowanie
Pytania kontrolne
Rozdział IV
Instrumenty koncepcji Lean Service
1. Identyfikacja metod i narzędzi koncepcji Lean Management
2. Wybrane instrumenty Lean Management charakterystyczne dla Lean Service
2.1. 5S - elementy i standardy
2.2. Mapowanie strumienia wartości (VSM - Value Stream Mapping)
2.3. Muda
2.4. Muri
2.5. TPA (Total Productive Administration)
2.6. ToC (The Theory of Constraints) - Teoria ograniczeń Eliyahu Goldratta
2.7. Kanban
2.8. Poka Yoke
2.9. Zarządzanie wizualne (Visual Management)
2.10. Raport A3
2.11. Diagram spaghetti
2.12. 5 Why?
3. Podsumowanie
Pytania kontrolne
Rozdział V
Mapowanie strumieni wartości
1. O mapowaniu strumieni wartości w literaturze
2. Mapowanie strumieni wartości usług
2.1. Mapowanie strumieni wartości dla typu transakcyjnego
(Transactional Mapping)
2.2. Mapowanie strumieni wartości dla typu współdziałającego
(Interactive Mapping)
2.3. Mapowanie strumieni wartości dla typu zindywidualizowanego
(Custom Process Mapping)
2.4. Mapowanie strumieni wartości dla typu wyidealizowanego
(Idealized Mapping)
3. Podsumowanie
Pytania kontrolne
Rozdział VI
Procedura implementacji zasad Lean Service w organizacji
1. Fazy wdrażania zasad Lean Service
2. Model usługowego przedsiębiorstwa Lean
3. Transformacja branży usługowej
4. Podsumowanie
Pytania kontrolne
Rozdział VII
Uwarunkowania skutecznego wdrażania zasad i instrumentów
Lean Service
1. Determinanty skutecznego wdrażania koncepcji Lean w świetle literatury
2. Kryteria uwarunkowań wdrażania koncepcji Lean Management
3. Podsumowanie
Pytania kontrolne
Rozdział VIII
Lean and Green - czyli jak łączyć efektywność zarządzania
z dbałością o środowisko
1. Lean Environment oraz Lean Energy jako elementy Lean and Green
2. Instrumenty Lean and Green
3. Podsumowanie
Pytania kontrolne
Zakończenie
Załącznik
1. Zasady organizowania warsztatów Kaizen
2. Lean Accounting wymiar praktyczny
3. Charakterystyka wybranych instrumentów koncepcji Lean Management
4. Zestawienie publikacji Lean Service
5. John Bicheno‘s Top 100 Lean Related Books
6. Raport A3 - przykład
7. VSM podstawowe terminy i skróty
8. VSM Mapa stanu istniejącego
9. VSM Mapa stanu przyszłego
10. VSM typ transakcyjny - proces odczytywania liczników ciepła
11. Przykłady marnotrawstwa w procesie odczytywania liczników ciepła
12. Przykłady działań doskonalących dla procesu odczytywania liczników ciepła
13. Marnotrawstwo i jego wpływ na środowisko
14. Six Sigma w praktyce
15. Karta Lean Bingo
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel