LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE+BLACHARSTWO PORADNIKwydawnictwo: Wydawnictwo TROTON Lakiernik.pl ISBN: 978-83-913442-5-5X wydanie: 2011 format: B5, str. 352, oprawa TWARDA LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE Książka poświęcona jest lakiernictwu samochodowemu, a ściślej RENOWACYJNEMU LAKIERNICTWU SAMOCHODOWEMU Renowacja powłoki lakierowej to: „wytworzenie nowego pokrycia lakierowego lub nowej powłoki nawierzchniowej na całej powierzchni przedmiotu lub obiektu w celu uzyskania pierwotnego lub nowego efektu dekoracyjnego lub ochronnego pokrycia(powłoki) lakierowego”. Odnowienia lakieru na nadwoziu pojazdu (samochodu osobowego, ciężarowego,autobusu, motocykla) dokonuje się przeważnie z powodu jego uszkodzenia w wypadku drogowym (wymagającym przed lakierowaniem naprawy blacharskiej pojazdu); a w mniejszym stopniu z powodu zwykłego zużycia powłoki, które częściej dotyczy pojazdów szynowych i samojezdnych maszyn roboczych. Karoserie i używane części z istniejącym lakierem mogą być użyte do ponownego lakierowania, gdy uszkodzony poprzedni lakier da się odnowić technicznie (i wizualnie). Zadanie to jest znacznie trudniejsze, gdy mamy do czynienia z częścią nadwozia lub tylko poszczególnymi jego elementami podlegającymi lakierowaniu, Renowacja powłok jest więc zadaniem trudnym, a szczególnie trudnym, gdy chodzi o karoserię samochodu osobowego. Efektem końcowym pracy lakiernika winna być powłoka bardzo zbliżona do powłoki uzyskiwanej podczas fabrycznego lakierowania samochodów – zarówno pod względem wyglądu, własności mechanicznych, jak i trwałości w okresie eksploatacji. Renowacja powłok lakierowych odbywa się przeważnie na zmontowanych pojazdach zawierających wiele części wrażliwych na działanie wysokiej temperatury. Dlatego też stosuje się materiały lakiernicze utwardzające się w temperaturze do 80ºC. Lakierowanie renowacyjne auta w zakresie technologii, używanych materiałów i narzędzi odbiega od tego stosowanego w fabryce przy lakierowaniu nowego pojazdu. Natomiast samo lakierowanie w dużej mierze jest sztuką i zależy od wielu cech indywidualnych lakiernika. W finale całego procesu lakierowania renowacyjnego składającego się z przygotowania samochodu do renowacji, doboru materiałów lakierniczych i właściwych warunków ich nanoszenia, lakiernik jest osobą najważniejszą, od której zależy czy samochód będzie wyglądał „jak nowy”. Poradnik blacharza samochodowegodjęcia: 165 Rysunki: 84 Poradnik Blacharza Samochodowego jest niezbędną pozycją zawierającą podstawową wiedzę blacharską z uwzględnieniem najnowszych technologii napraw i konstrukcji karoserii samochodowych. Opisy zostały skrócone do minimum natomiast autor skupił się na przedstawieniu w łatwo zrozumiały sposób wielu niuansów techniczno-technologicznych, które zilustrowane przez 165 zdjęć oraz blisko 100 rysunków stają zbiorem wiadomości przydatnych w każdym warsztacie blacharsko-lakierniczym. Poza technologiami naprawczymi opisano szczegółowo podstawowe zasady konstrukcji nowoczesnej karoserii samochodowej oraz wynikające z tego konsekwencje dla współczesnego warsztatu blacharskiego. Wyjaśniono szereg pojęć, które stanowią swego rodzaju tabu dla wielu fachowców z tej branży. Dotyczy to między innymi lutospawania, napraw panelowych, zgrzewania oraz materiałów stosowanych w budowie nowoczesnej karoserii samochodowej. Zrozumienie tych pojęć jak i wielu innych pomoże zapewne w pokonaniu wszelkich trudności jakie obecnie napotykają warsztaty podczas napraw współcześnie produkowanych samochodów. WYKAZ SKRÓTÓW I OZNACZEŃ WSTĘP CZĘŚĆ I. WPROWADZENIE Rozdział 1. Nazewnictwo Rozdział 2. Techniki i technologie lakierowania 2.1. Techniki nakładania powłok lakierowych 2.2. Technologie lakierowania Rozdział 3. Materiały lakiernicze 3.1. Materiały stosowane w motoryzacji 3.2. Materiały renowacyjne i ich rynek Rozdział 4. Lakierowanie renowacyjne 4.1. Przyczyny poddawania pojazdów lakierowaniu renowacyjnemu 4.1.1. Uszkodzenia powłok lakierowanych w zderzeniach drogowych 4.1.2. Zniszczenia powłoki lakierowej podczas eksploatacji pojazdu 4.1.3. Moda na kolory i inne przyczyny 4.2. Zakres prac lakiernika 4.3. Naprawa samochodu 4.3.1. Użytkownik auta staje się klientem warsztatu lakierniczego 4.3.2. Przyjmowanie samochodu do naprawy 4.3.3. Uwagi o wpływie naprawy blacharskiej na jakość procesu lakierowania 4.4. Kosztorys naprawy lakierowej 4.5. Otoczenia w których pracuje lakiernik (warsztat lakierniczy) CZĘŚĆ II. PRODUKCJA SAMOCHODÓW Rozdział 5. Wprowadzenie do lakiernictwa samochodowego 5.1. Aby powstał pojazd, trzeba było wymyślić koło 5.2. Mając koło zbudowano pojazd 5.3. Z hipomobilu powstaje automobil 5.4. Krótka historia kształtu nadwozi 5.5. Zdobienia i lakierowanie nadwozi Rozdział 6. Nowoczesna produkcja pojazdów 6.1.zamienność części, narzędzi oraz ujednolicenie nazewnictwa i oznaczeń 6.1.1. Normy i jeszcze raz normy 6.1.2. Klasyfikacja pojazdów 6.1.3. Wymiary gabarytowe pojazdów 6.1.4. Masy własne pojazdów 6.1.5. Oznaczenia pojazdów, cechy identyfikacyjne 6.1.6. Miejsca, w których producenci pojazdów umieszczają numery koloru fabrycznie natryśniętych lakierów 6.2. Jakość, jakość i jeszcze raz jakość 6.3. Praca zespołowa 6.4. Ochrona środowiska 6.4.1."Czyste" procesy produkcyjne 6.4.2. Ekologiczny produkt 6.5.Przykład wdrożenia zamienności części, pracy zespołowej i ochrona środowiska Rozdział 7. Podstawowe materiały i procesy renowacyjne 7.1. Materiały – podział ogólny 7.1.1. Składniki błonotwórcze 7.1.2. Oleje roślinne 7.1.3. Żywice syntetyczne 7.1.4. Spoiwa 7.1.5. Pigmenty 7.1.6. Barwniki 7.1.7. Wypełniacze 7.1.8. Rozpuszczalniki 7.1.9. Rozcieńczalniki 7.1.10. Utwardzacze 7.1.11. Plastyfikatory 7.1.12. Farby – grunty, podkłady, lakiery nawierzchniowe oraz szpachle 7.1.13. Badanie jakości powłok 7.1.14. Próby techniczne 7.1.15. Materiały pomocnicze 7.1.16. Pasty i płyny polerskie 7.1.17. Materiały ścierne 7.1.18. Kleje 7.1.19. Masy uszczelniające izolacyjne 7.2. Podział według parametru schnięcia 7.3. Podział według procesu renowacji 7.3.1. Szpachlówki 7.3.2. Podkłady (grunty) 7.3.3. Lakierowanie nawierzchniowe Rozdział 8. Schemat technologii renowacyjnego lakierowania nadwozi 8.1. Przygotowanie powierzchni do lakierowania 8.2. Szlifowanie 8.3. Szpachlowanie 8.4. Renowacyjne zabezpieczenia antykorozyjne 8.5. Gruntowanie i podładowanie 8.6. Przykładowa technologia 8.7. Lakierowanie nawierzchniowe renowacyjne – rodzaje 8.7.1. Powłoki z lakierów proszkowych 8.7.2. Lakiery wodorozcieńczalne 8.7.3. Lakiernicze środki pomocnicze 8.7.4. Lakierowanie Mercedesa „A Class” 8.8. Wykonywanie napisów na pojazdach 8.8.1. Techniki nanoszenia napisów 8.8.2. Wykonanie napisu na pojeździe techniką lakierową 8.8.3. Wykonywanie napisów na opończach (plandekach) 8.8.4. Malowanie pasków Rozdział 9. Dobór kolorów lakierów renowacyjnych 9.1. Podstawowe zagadnienia związane z teorią barwy 9.2. Sposoby klasyfikacji kolorów w wymalowaniach renowacyjnych 9.3. Metody doboru kolorów lakierów 9.4. Rodzaje próbników kolorów 9.5. Odszukiwanie koloru gdy jego opis (numer) jest znany 9.6. Odszukiwanie koloru gdy nie znamy jego oznaczenia 9.7. Podstawowe zasady niuansowania kolorów 9.8. Chroma Flair – magia czy fizyka Rozdział 10. Techniki cieniowania naprawczego 10.1. Schemat techniki wytrącania różnicy odcieni 10.1.1. Lakiery pastelowe (niemetalizowane) 10.1.2. Lakiery metalizowane 10.2. Dobór odcieni lakierów Rozdział 11. Kolejność lakierowania Rozdział 12. Lakierownie wyrobów z tworzyw sztucznych 12.1. Przygotowanie powierzchni do lakierowania 12.2. Przyczyny występowania wad lakierowych na tworzywach sztucznych 12.3. Dobór lakierów Rozdział 13. Wady powłok lakierowych 13.1. Utrata przyczepności łuszczenie się powłoki 13.2. Zapylenie (wtrącenia) 13.3. Pęcherzenie powłoki 13.4. Rdza (korozja) 13.5. Spękanie powłoki 13.6. Plamy wodne 13.7. Utrata połysku 13.8. Odgotowanie powłoki 13.9. Zacieki 13.10. Kratery (rybie oczka) 13.11. Wypływanie pigmentów 13.12. Zmatowienie 13.13. Zmiękczenie w rysach szlifierskich 13.14. Słabe krycie 13.15. Podnoszenie się powłoki 13.16. Skórka pomarańczy 13.17. Krwawienie 13.18. Porowatość 13.19. Marszczenie się powłoki Rozdział 14. Podstawowe badania jakości powłok lakierowych 14.1. Laboratoria 14.2. Zakres i metodyka badań w laboratoriach 14.2.1. Ocena wyrobu w stanie płynnym 14.2.2. Ocena powłoki lakierowej 14.3. Przyrządy pomiarowe 14.4. Metody i przyrządy stosowane w lakierniach 14.5. Normalizacja związana z lakiernictwem samochodowym w zakresie napraw 14.5.1. Sytuacja prawna norm krajowych 14.5.2. Jak znaleźć właściwą normę 14.5.3. Kolejność postępowania przy ocenie powłoki i obowiązujące obecnie normy Rozdział 15. 15.1. Mycie pojazdu 15.2. Konserwacja powłoki lakierowej 15.3. Konserwacja tworzyw sztucznych, gumy, skóry, drewna, i części chromowanych Rozdział 16. Zabezpieczenie antykorozyjne samochodu osobowego 16.1. Zabezpieczenie podwozia 16.2. Zabezpieczenie profili zamkniętych 16.3. Obręcze kół 16.4. Środki ochronne do pozostałych zespołów samochodowych Rozdział 17. Techniki paralakiernicze CZĘŚĆ IV NARZĘDZIA PRACY Rozdział 18. Urządzenia i przyrządy do lakierowania 18.1 . Urządzenia natryskowe 18.1.1. Urządzenia do natrysku pneumatycznego 18.1.2. Urządzenia do natrysku hydrodynamicznego 18.1.3. Urządzenia do natrysku elektrostatycznego 18.1.4. Malowanie farbami proszkowymi 18.1.5. Metody łączone (kombinowane) 18.2. Pojemniki z aerozolem 18.2.1. Posługiwanie się pojemnikiem 18.2.2. Sposoby lakierowania 18.2.3. Budowa i przechowywanie pojemnika 18.3. Pędzle 18.3.1. Budowa, kształty, przeznaczenie i wielkość 18.3.2. Malowanie pędzlem 18.3.3. Konserwacja i przechowywanie pędzli Rozdział 19. Pistolety natryskowe 19.1. Podział pistoletów natryskowych do lakierowania 19.1.1. Pistolety lakiernicze pracujące pod ciśnieniem sprężonego powietrza dostarczanego od sprężarki 19.1.2. Pistolety do natrysku elektrostatycznego Rozdział 20. Praca pistoletem natryskowym 20.1. Prowadzenie pistoletu 20.2. Lakierowanie dużych powierzchni 20.3. Lakierowanie krawędzi zewnętrznych (wypukłych) 20.4. Lakierowanie krawędzi wewnętrznych 20.5. Wady – efekt złego prowadzenia pistoletu 20.6. Nastawienie pistoletu 20.6.1. Strumień lakieru 20.6.2. Kształt strumienia 20.6.3. Błędy strumienia – skutki na powierzchni lakierowej 20.6.4. Dobór dyszy 20.6.5. Zmiana szerokości strumienia podczas pracy 20.6.6. Praca pistoletem elektrostatycznym Rozdział 21. Narzędzia i materiały do obróbki ściernej 21.1. Narzędzia ścierne ze spojonym ścierniwem 21.1.1. Budowa i materiały 21.1.2. Oznaczenia wyrobów ściernych ziarnistych 21.2. Narzędzia do obróbki ściernej zmechanizowanej 21.2.1. Elektronarzędzia 21.2.2. Narzędzia z napędem pneumatycznym 21.2.3. Stacjonarne taśmowe szlifierki do obróbki ręcznej 21.2.4. Dobór parametrów pracy 21.2.5. Dobór i bezpieczne stosowanie narzędzi 21.3. Narzędzia ręczne 21.4. Nowe materiały (narzędzia) ścierne 21.4.1. Wyroby z włókniny ściernej 21.4.2. Gąbki z tkanina ścierną 21.5. Obróbka strumieniowo-ścierna 21.6. Polerowanie Rozdział 22. Urządzenia do suszenia powłoki lakierowej 22.1. Kabiny lakierniczo- suszące 22.1.1. Zasada działania kabiny lakierniczo-suszącej 22.1.2. Budowa kabiny 22.1.3. Technologiczne zastosowanie kabin 22.1.4. Przepływ powietrza, jego filtrowanie, a jakość lakierowania 22.2. Promienniki 22.2.1. Zasada działania i budowa 22.2.2. Łączenie lamp w zespół 22.2.3. Ekonomia stosowania 22.2.4. Uwagi praktyczne 22.3. Grzejniki żarowe, lampy elektryczne 22.4. Suszarki do bazy wodnej 22.5. Suszenie elektronami i radioaktywnością Rozdział 23. Sprężarki 23.1. Podział sprężarek i ich parametry pracy 23.2. Sprężarki tłokowe 23.3. Sprężarki śrubowe 23.4. Sprężone powietrze do celów lakierowych Rozdział 24. Urządzenia d mieszania lakierów (mieszalniki) Rozdział 25. Inne urządzenia pomocnicze 25.1. Myjki do pistoletów lakierowych 25.2. Kabiny natryskowe 25.3. Ramiona 25.4. Urządzenia odpylające 25.5. Pozostałe Rozdział 26. Materiały do zabezpieczenia pojazdu podczas lakierowania 26.1. Papier do okrywania nadwozi 26.2. Taśma klejąca (samoprzylepna) 26.3. Pokrowce lakiernicze 26.4. Taśma podnosząca uszczelki gumowe 26.5. Taśma do zabezpieczenia szyb wklejonych 26.6. Inne Rozdział 27. Pomieszczenia do pracy 27.1. Pomieszczenia do pracy 27.2. Pomieszczenia do składowania i przygotowania lakierów CZĘŚĆ V. MATERIAŁOZNASTWO NIELAKIERNICZE I NIEMETALOWE Rozdział 28. Materiały nielakiernicze i niemetalowe 28.1. Powietrze 28.2. Woda 28.3. Drewno 28.4. Guma 28.5. Szkło 28.6. Gazy techniczne 28.7. Szczeliwa 28.8. Kwasy 28.9. Paliwa 28.10. Oleje i smary 28.11. Kleje 28.12. Skóra 28.13. Tkaniny techniczne 28.14. Tworzywa sztuczne 28.15. Inne Rozdział 29. Rozpoznawanie materiałów lakierowych i z tworzyw sztucznych CZĘŚĆ VI. BEZPIECZEŃSTWO PRACY, KONTROLA, ŚRODOWISKO Rozdział 30. Prawo pracy i ubezpieczenia pracowników 30.1. Prawo pracy 30.2. Ubezpieczenie społeczne 30.2.1. System obecny 30.2.2. System zreformowany 30.3. Ubezpieczenia od wypadków przy pracy i w drodze do niej 30.4. Inne ubezpieczenia Rozdział 31. Bezpieczeństwo i higiena pracy 31.1. Lakiernia i zagrożenia w niej występujące 31.1.1. Co nazywamy lakiernią? 31.1.2. Co nam grozi w lakierniach? 31.2. Substancje toksyczne i szkodliwe 31.2.1. Objawy działania i przeciwdziałanie 31.3. Czynniki pylące 31.3.1. Objawy działania i przeciwdziałania 31.4. Promieniowanie podczerwone 31.5. Działanie prądu elektrycznego 31.6. Oddziaływanie narzędzi pneumatycznych 31.7. Działanie substancji żrących 31.8. Ochrona indywidualna przed nadmiernym działaniem czynników szkodliwych 31.8.1. Sprzęt ochrony indywidualnej 31.8.2. Odzież i obuwie ochronne 31.9. Dźwiganie przedmiotów 31.10. Barwy i znaki bezpieczeństwa 31.10.1. Barwy bezpieczeństwa 31.10.2. Znaki bezpieczeństwa Rozdział 32. Ochrona przeciwpożarowa w lakierniach Rozdział 33. Eksploatacja urządzeń technicznych 33.1. Urządzenia poddozorowe 33.2. Dokumentacja maszyny / urządzenia Rozdział 34. Ochrona środowiska 34.1. Postęp cywilizacyjny a degradacja środowiska naturalnego 34.2. Emisja lotnych substancji organicznych do atmosfery 34.3. Lakiery na bazach wodorozcieńczalnych 34.4. Pistolety HVLP 34.5. Kabiny lakiernicze 34.6. Utylizacja zużytych filtrów 34.7. Zbieranie resztek materiałów lakierowych br> 34.8. Oznakowanie produktów chemicznych Rozdział 35. Urzędy sprawujące funkcje nadzorcze 35.1. Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) 35.2. Państwowa Inspekcja Sanitarna (SANEPID) 35.3. Urząd Nadzoru Technicznego (UDT) 35.4. Państwowa Straż Pożarna (PSP) 35.5. Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska (PIOŚ) 35.6. Inne urzędy Rozdział 36. Rzeczoznawcy samochodowi CZĘŚĆ VII. SZKOLENIE LAKIERNIKÓW Rozdział 37. Szkolnictwo zawodowe 37.1. Szkolnictwo państwowe 37.2. Szkolnictwo niepaństwowe Rozdział 38. Szkolenie pozaszkolne 38.1. Wojewódzkie Zakłady Doskonalenia Zawodowego (WZDZ) 38.2. Izby Rzemieślnicze. Cechy 38.3. Inne placówki oświatowe 38.4. Przykłady pytań (na egzaminach mistrzowskich) 38.5. W centrach szkoleniowych producentów lakierów renowacyjnych 38.5.1. W centrach subregionalnych 38.5.2. W centrach regionalnych lub krajowych 38.6. Dokształcenie w firmach produkujących środki transportu DODATKI Dodatek 1. D1.1. Słowniczek podstawowych terminów używanych w lakiernictwie D1.2. Zamówienie i informacje o Polskich Normach Dodatek 2. D2.1. Przykładowy opis wyrobu lakierniczego D2.2. Przykłady oznaczeń wyrobów lakierniczych wg. PKWiU, PCN, SWW, PRODCOM D2.3. Systematyczny Wykaz Wyrobów (SWW) Dodatek 3. D3.1. Standardy wtyków szybkozłącza pneumatycznego Dodatek 4. D4.1. Piktogramy używane w lakiernictwie D4.2. BHP – znaki nakazu i zakazu, informacyjne, ostrzegawcze D4.3. Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy SUPLEMENT do wydania 4 WYKAZ FIRM, których materiały z prospektów reklamowych wykorzystano jako ilustracje LITERATURA NOTA O AUTORACH |
Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym (np. piksele, SDK) oraz przetwarzaniu Twoich danych osobowych (między innymi unikalne identyfikatory, dane przeglądarki), możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Allegro a w niektórych przypadkach nasi partnerzy (10 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB Europe” (2 partnerów). Informacja o celach przetwarzania danych osobowych przez naszych partnerów znajduje się w ich politykach ochrony prywatności.
Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich. Spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, badanie odbiorców i ulepszanie usług. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł. Łączenie różnych urządzeń. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie.
Twoje dane personalne przetwarzamy również w celu ułatwiania korzystania z naszych stronCele przetwarzania szczegółowo opisane są w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: “ZMIENIAM ZGODY” i w Polityce plików cookies.Zgodę wyrażasz dobrowolnie i jest ważna 12 miesięcy. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
- 10,00 zł
- LAKIEROWANIE SAMOCHODÓW Jerzy Zawadzki
- 17,99 zł z dostawą
- 65,00 zł
- Podstawy lakiernictwa samochodowego lakiernik WKŁ
- 75,99 zł z dostawą
- 199,99 zł
- Blacharstwo samochodowe Szenejko
- 210,98 zł z dostawą
LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE+BLACHARSTWO PORADNIK (5574766852)
Sprzedający witmir_pl
poleca 100,00%
|
114
Opis
1-2 dzień roboczy Przesyłka kurierska Fedex
2 dni roboczych Przesyłka BIZNES48
DO 14 dni roboczych Przesyłka ekonomiczna
Po zakończeniu aukcji oczekujemy na e-mail z informacją o wybranej formie płatności. Przy płatności przelewem klient przelewa na nasze konto wylicytowaną kwotę, powiększoną o koszt przesyłki.
Wysyłka jest realizowana w ciągu doby od zaksięgowania wpłaty na naszym koncie.
Zamówiony towar można odebrać w Księgarni WITMIR:
03-550 Warszawa
ul. Remiszewska 1 lok. 2
WITMIR M. Zawko
03-550 Warszawa
ul. Remiszewska 1 l/u2
W tytule przelewu prosimy wpisać numer aukcji oraz nick allegro i formę wysyłki/odbioru.
Wszystkie towary dostępne na aukcjach objęte są roczną gwarancją producenta.
Podstawą reklamacji jest paragon lub faktura zakupu.
Wszystkie towary są nowe.
*Przed uregulowaniem płatności prosimy o kontakt z działem handlowym w celu ustalenia kosztów przesyłki.
*Uwaga: Przy zakupach kilku przedmiotów, przed uregulowaniem płatności prosimy o kontakt z działem handlowym w celu ustalenia kosztów przesyłki. Zakupione przedmioty wysyłamy jedną paczką.
- Pocztą Polską wg cennika i wagi,
- Przesyłki kurierskie, Poczta Biznes48 i Paczkomat: koszty takie jak jednego przedmiotu.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.