ŁADOWARKA KEEPOWER SMALL CAN BUS 12V 4A
PRODUCENT: CTEK
TYPY ŁADOWANYCH AKUMULATORÓW:
WSZYSTKIE RODZAJE AKUMULATORÓW KWASOWO-OŁOWIOWYCH, AGM, MF, wet, Ca/Ca, GEL.
NAPIĘCIE ŁADOWANYCH AKUMULATORÓW: 12V
POJEMNOŚĆ ŁADOWANYCH AKUMULATORÓW: 3Ah do 80Ah
PRĄD ŁADOWANIA: 1A / 4A
ZASILANIE: 230V
NAPIĘCIE TĘTNIEŃ (ładowanie zużytych akumulatorów o pojemności 40% nominalnej): <100mVpp
NATĘŻENIE TĘTNIEŃ (ładowanie zużytych akumulatorów o pojemności 40% nominalnej): 3%
STOPIEŃ OCHRONY: IP 65
WYMIARY PROSTOWNIKA: 146 x 89 x 62 mm
DŁUGOŚĆ KABLA ZASILAJĄCEGO: 2,8m
MASA: 0,49kg
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z UŻYWANIA ŁADOWARKI KEEPOWER:
Użytkownik nie traci czasu na dozorowanie procesu ładowania, ponieważ nie jest konieczny nadzór użytkownika -akumulator ładowany jest automatycznie, bez ryzyka jego przeładowania
Użytkownik nie traci pieniędzy, ponieważ ładowanie Keepowerem nie skraca „życia” akumulatora - sposób ładowania spełnia wszystkie wymogi stawiane przez producentów akumulatorów
Nie ma potrzeby kłopotliwego odłączania akumulatora od instalacji elektrycznej pojazdu - ładowanie Keepowerem w sposób zgodny z instrukcją jest bezpieczne dla elektroniki zamontowanej w pojeździe
Możliwość długookresowej obsługi akumulatora bez ryzyka przeładowania, z uwzględnieniem okresów naturalnego samoczynnego, częściowego rozładowania się. Szczególnie przydatna przy obsłudze akumulatorów zainstalowanych w urządzeniach wykorzystywanych sezonowo. Ładowarkę można podłączyć po sezonie i odłączyć przed kolejnym sezonem pracy - w tym czasie akumulator poddawany jest procedurom obsługi długoterminowej.
RODZAJE TRYBÓW ŁADOWANIA:
1. Ładowanie normalne:
Stosuje się w przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych (mokrych, typu otwartego), bezobsługowych, żelowych oraz szczelnych, z ograniczeniem napięcia do wartości 14,0 V na etapie ładowania pełnego i do wartości 14,4 V na etapie ładowania końcowego.
2. Ładowanie motocyklowe:
Przebiega tak jak ładowanie normalne, ale wartość prądu jest ograniczona do 1 A.
3. Ładowanie zimne:
Jest stosowane, gdy temperatura akumulatora wynosi poniżej -5°C, oraz w przypadku większości akumulatorów typu AGM GEL. Ograniczanie prądu następuje przy wartości 14,4 V na etapie ładowania pełnego i przy wartości 14,8 V na etapie ładowania końcowego.
4. Ładowanie przyspieszone:
Jest stosowane przy próbie naprawy akumulatorów znajdujących się w stanie głębokiego rozładowania, i jest opisane dokładniej na str. 15. Tryb ładowania przyspieszonego jest sygnalizowany jednoczesnym świeceniem się lampek ładowania normalnego i zimnego. Tryb ładowania przyspieszonego włączany jest przez przyciśnięcie przycisku wyboru trybu i przytrzymanie go przez 5 s.
5. Tryb zasilacz:
Używany jest wówczas, gdy zamierzamy odłączyć akumulator od instalacji elektrycznej pojazdu, w celu uchronienia urządzeń elektronicznych przed skasowaniem danych (np. kodu dostępu do radia, ustawień komputera sterującego pracą silnika) lub gdy samochód jest ustawiony na stałe (np. w salonie wystawowym) i nie ma włączonego silnika, a istnieje potrzeba korzystania z jego urządzeń zasilanych energią elektryczną. W przypadku przeciążenia zacznie migać dioda ostrzegawcza. Jeżeli przeciążenie przekroczy dopuszczalną wartość, ładowarka wyłączy się dla ochrony swoich obwodów wewnętrznych.
RODZAJE TRYBÓW ŁADOWANIA:
1. Ładowanie normalne:
Stosuje się w przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych (mokrych, typu otwartego), bezobsługowych, żelowych oraz szczelnych, z ograniczeniem napięcia do wartości 14,0 V na etapie ładowania pełnego i do wartości 14,4 V na etapie ładowania końcowego.
2. Ładowanie motocyklowe:
Przebiega tak jak ładowanie normalne, ale wartość prądu jest ograniczona do 1 A.
3. Ładowanie zimne:
Jest stosowane, gdy temperatura akumulatora wynosi poniżej -5°C, oraz w przypadku większości akumulatorów typu AGM GEL. Ograniczanie prądu następuje przy wartości 14,4 V na etapie ładowania pełnego i przy wartości 14,8 V na etapie ładowania końcowego.
4. Ładowanie przyspieszone:
Jest stosowane przy próbie naprawy akumulatorów znajdujących się w stanie głębokiego rozładowania, i jest opisane dokładniej na str. 15. Tryb ładowania przyspieszonego jest sygnalizowany jednoczesnym świeceniem się lampek ładowania normalnego i zimnego. Tryb ładowania przyspieszonego włączany jest przez przyciśnięcie przycisku wyboru trybu i przytrzymanie go przez 5 s.
5. Tryb zasilacz:
Używany jest wówczas, gdy zamierzamy odłączyć akumulator od instalacji elektrycznej pojazdu, w celu uchronienia urządzeń elektronicznych przed skasowaniem danych (np. kodu dostępu do radia, ustawień komputera sterującego pracą silnika) lub gdy samochód jest ustawiony na stałe (np. w salonie wystawowym) i nie ma włączonego silnika, a istnieje potrzeba korzystania z jego urządzeń zasilanych energią elektryczną. W przypadku przeciążenia zacznie migać dioda ostrzegawcza. Jeżeli przeciążenie przekroczy dopuszczalną wartość, ładowarka wyłączy się dla ochrony swoich obwodów wewnętrznych.
OPIS PRACY ŁADOWARKI W POSZCZEGÓLNYCH FAZACH ŁADOWANIA:
1. Ładowanie miękkie
Faza ładowania miękkiego stosowana jest w przypadku głębokiego rozładowania akumulatora. Akumulator ładowany jest prądem o niskim natężeniu (15% wielkości prądu wskazanego przy wyborze pojemności ładowanego akumulatora zaokrąglone w górę do pełnych jednostek) do chwili, gdy będzie w stanie przyjmować prąd o dużym natężeniu.
2. Odsiarczanie
Faza odsiarczania stosowana jest w przypadku, gdy akumulator wykazuje cechy zasiarczenia.
3. Ładowanie pełne
Podczas tej fazy akumulator ładowany jest prądem o stałym natężeniu (o wielkości wskazanej podczas wyboru pojemności akumulatora) do chwili osiągnięcia naładowania na poziomie 85% całkowitej pojemności. Możliwe jest uzyskanie prądów o wielkości od 1A do 30A dla akumulatorów 12V oraz od 1A do 15A dla akumulatorów 24V.
4. Nasycanie (sygnalizacja: miga dioda "naładowanie średnie")
Jest to faza, podczas której akumulator ładowany jest przy utrzymywaniu stałej wartości napięcia do chwili osiągnięcia 98% całkowitej pojemności.
5. Ładowanie końcowe (sygnalizacja: miga dioda "naładowanie całkowite")
Jest to faza, podczas której akumulator ładowany jest w warunkach stałej wartości natężenia (15% wielkości prądu wskazanego przy wyborze pojemności ładowanego akumulatora zaokrąglone w górę do pełnych jednostek), do chwili osiągnięcia 100% całkowitej pojemności. Napięcie końcowe jest podwyższone w stosunku do fazy ładowania pełnego o 0,4 V.
6. Testowanie (sygnalizacja: miga dioda "naładowanie całkowite")
Jest to faza, podczas której prostownik sprawdza, czy wszystkie ogniwa w akumulatorze są sprawne.
7. Ładowanie zachowawcze (sygnalizacja: świecenie ciągłe diody "naładowanie całkowite")
Celem ładowania zachowawczego jest utrzymanie akumulatora przez długi czas w stanie gotowości do użycia. Ładowarka cały czas kontroluje napięcie w sposób ciągły, a z chwilą, gdy spadnie ono poniżej 12,6V dla akumulatora 12V lub 25,2V dla akumulatora 24V, rozpoczyna ponowne ładowanie.
8. Ładowanie przyspieszone (sygnalizacja: miga dioda "akumulator rozładowany")
Faza ta stosowana jest w celu pobudzenia akumulatora znajdującego się w stanie głębokiego rozładowania. Pobudzanie to dokonywane jest w sposób “inteligentny”. Przez pół godziny prostownik ładuje akumulator maksymalnym prądem (wskazanym poprzez wskazanie pojemności akumulatora), a następnie sprawdza, czy akumulator jest gotowy do ładowania normalnego. Jeśli tak- następuje procedura ładowania normalnego. Jeżeli wartość napięcia akumulatora wskazuje, że akumulator nie jest gotowy, ponownie przeprowadzane jest ładowanie pobudzające. Operację tę prostownik powtarza cztery razy, a jeżeli to nie przyniesie pożądanego rezultatu, wówczas sygnalizowany jest błąd.