Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych, Ellen McGinnis + płyta CD
Podręcznik pracy profilaktycznej z małym dzieckiem. wspomaga profilaktykę agresji i zaburzeń zachowania w przedszkolu i w nauczaniu zintegrowanym. Zawiera 40 gotowych ćwiczeń umiejętności przedszkolnych i szkolnych, nawiązywania przyjaźni, radzenia sobie z emocjami, alternatyw agresji, radzenia sobie ze stresem dla dzieci w wieku 4-7 lat.
Najnowszy podręcznik radzenia sobie z zachowaniami agresywnymi dziecka i treningu umiejętności prospołecznych według psychoedukacyjnego podejścia Arnolda Goldsteina.
Spis Treści:
- Rysunki i tabele
- Wstęp do wydania polskiego
- Przedmowa
- Podziękowania
- Wprowadzenie
- Umiejętności społeczne i dziecko w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- Na czym polega kształtowanie umiejętności?
- Model deficytu umiejętności
- Planowe, systematyczne nauczanie
- Jak poprawić atmosferę w szkole?
- Jak wzmocnić poczucie własnej wartości?
- Program zaradczy i zapobiegawczy
- Strategia pomocna w zapobieganiu przemocy
- Umiejętności właściwe dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- Uczenie umiejętności prospołecznych
- Zrozumienie przemocy i agresji
- Co zawiera ta książka?
CZĘŚĆ I. Program Kształtowania Umiejętności.
Zawartość i wdrażanie
ROZDZIAŁ I. Organizowanie zajęć Kształtowania Umiejętności
- Wybór i przygotowanie trenera
- Ogólne umiejętności dydaktyczne
- Znajomość metody Kształtowania Umiejętności
- Kierowanie grupą
- Świadomość kulturowa
- Motywacja
- Wybór i podział uczniów na grupy
- Wybór uczniów
- Obserwacja bezpośrednia
- Kwestionariusze umiejętności
- Arkusze
- Dzielenie uczniów na grupy
- Rola personelu pomocniczego i koordynatora programu
- Personel pomocniczy
- Koordynator programu
- Zaangażowanie rodziców
- Szczególne kwestie dotyczące uczenia umiejętności
- Umiejętności, jakie dzieci powinny mieć opanowane przed treningiem
- Wybór i negocjowanie umiejętności
- Wprowadzanie nowej umiejętności
- Środowisko nauczania
- Czynniki czasowe
- Materiały
- Zróżnicowanie kształtowania
ROZDZIAŁ 2. Procedury kształtowania umiejętności
- Podstawowe procedury nauczania
- Modelowanie
- Odgrywanie ról
- Informacja zwrotna dotycząca wykonania
- Generalizacja
- Kroki sesji Kształtowania Umiejętności
- Krok 1: Zdefiniuj umiejętność
- Krok 2: Przeprowadź modelowanie umiejętności
- Krok 3: Określ potrzeby uczniów związane z umiejętnością
- Krok 4: Wybierz pierwszego aktora do odegrania roli
- Krok 5: Przygotuj odgrywanie roli
- Krok 6: Poprowadź odgrywanie roli
- Krok 7: Zapewnij informację zwrotną
- Krok 8: Wybierz następnego aktora do odegrania roli
- Krok 9: Przydziel ćwiczenie domowe
- Spójność wdrażania programu
ROZDZIAŁ 3. Przykładowa sesja Kształtowania Umiejętności
- Wprowadzenie do Kształtowania Umiejętności
- Przedstawienie się
- Wyjaśnienie umiejętności prospołecznych i celu zajęć
- Omówienie procedur Kształtowania Umiejętności
- Wyjaśnienie, na czym polega system wzmocnień i omówienie zasad pracy w grupie
- Zakończenie
- Uczenie umiejętności
- Krok 1: Zdefiniuj umiejętność
- Krok 2: Przeprowadź modelowanie umiejętności
- Krok 3: Określ potrzeby uczniów związane z umiejętnościami
- Krok 4: Wybierz pierwszego aktora do odegrania roli
- Krok 5: Przygotuj odgrywanie roli
- Krok 6: Poprowadź odgrywanie roli
- Krok 7: Zapewnij informację zwrotną
- Krok 8: Wybierz następnego aktora do odegrania roli
- Krok 9: Przydziel ćwiczenie domowe
ROZDZIAŁ 4. Doskonalenie użycia umiejętności
- Strategie poznawczo-behawioralne
- Rozwiązywanie problemów
- Kontrolowanie złości/impulsywności
- Zapośredniczenie werbalne
- Czynniki mające wpływ na pomyślne użycie umiejętności
- Biegłość opanowania umiejętności
- Postrzeganie sytuacji społecznych
- Redukcja problemowych zachowań rywalizacyjnych
- Zachowania niewerbalne
- Empatia
- Modelowanie wspierające
- Zmiana, łączenie, adaptowanie i tworzenie umiejętności
ROZDZIAŁ 5. Generalizacja umiejętności
- Procedury wzmacniające transfer
- Przed rozpoczęciem nauki umiejętności
- Podczas nauki umiejętności
- Po zakończeniu nauki
- Procedury wzmacniające podtrzymanie umiejętności
- Podczas Kształtowania Umiejętności
- Poza sesjami Kształtowania Umiejętności
ROZDZIAŁ 6. Radzenie sobie z problemowym zachowaniem
- Strategie uniwersalne
- Pozytywna atmosfera uczenia się
- Interwencje wspierające
- Interwencje ukierunkowane
- Techniki zarzadzania zachowaniem
- Ustanawianie granic
- Interwencje indywidualne
- Funkcjonalna ocena zachowania
- Behawioralny plan interwencyjny
- Kroki procesu FOZ/BPI
ROZDZIAŁ 7. Budowanie pozytywnych relacji z rodzicami
- Wychowanie a agresja u dzieci
- Zaangażowanie rodziców w Kształtowanie Umiejętności
- Poziomy zaangażowania rodziców
- Poziom ukierunkowania
- Poziom wsparcia
- Poziom współpracy
- Poziom rodzinnego Kształtowania Umiejętności
ROZDZIAŁ 8. Kształtowanie Umiejętności w kontekście szkolnym
- Profilaktyka przemocy
- Strategie edukacyjne
- Atmosfera szkoły
- Polityka i metody dotyczące dyscypliny
- Znęcanie się
- Wprowadzenie Kształtowania Umiejętności w całej szkole
- Włączenie Kształtowania Umiejętności do programu nauczania
- Integracja
- Wielowarstwowy system wsparcia
- Pozytywna Interwencja i Wsparcie Behawioralne
- Reakcja na interwencję
- Interwencje łączone
CZĘŚĆ 2. Plany umiejętności i raportów ćwiczeń domowych
GRUPA I. Podstawowe umiejętności społeczne
- 1. Słuchanie
- 2. Mówienie miłym głosem
- 3. Mówienie odważnym głosem
- 4. Mówienie „dziękuję"
- 5. Nagradzanie siebie
- 6. Proszenie o pomoc
- 7. Proszenie o przysługę
- 8. Ignorowanie
GRUPA II. Umiejętności przedszkolne/szkolne
- 9. Zadawanie pytań
- 10. Działanie według wskazówek
- 11. Dołożenie wszelkich starań
- 12. Przerywanie komuś
GRUPA III. Nawiązywanie przyjaźni
- 13. Pozdrawianie
- 14. Rozumienie innych
- 15. Przyłączanie się
- 16. Czekanie na swoją kolej
- 17. Dzielenie się
- 18. Oferowanie pomocy
- 19. Zapraszanie do zabawy
- 20. Gra
GRUPA IV. Radzenie sobie z emocjami
- 21. Poznawanie swoich uczuć
- 22. Radzenie sobie z pominięciem
- 23. Proszenie o rozmowę
- 24. Radzenie sobie ze strachem
- 25. Poznawanie czyichś uczuć
- 26. Okazywanie sympatii
GRUPA V. Alternatywy agresji
- 27. Radzenie sobie z dokuczaniem
- 28. Radzenie sobie ze złością
- 29. Decydowanie, czy zachowanie jest sprawiedliwe
- 30. Rozwiązywanie problemu
- 31. Akceptowanie konsekwencji
GRUPA VI. Radzenie sobie ze stresem
- 32. Relaks
- 33. Radzenie sobie z popełnianiem błędów
- 34. Mówienie prawdy
- 35. Wiedzieć, kiedy powiedzieć
- 36. Radzenie sobie z przegrywaniem
- 37. Chęć bycia pierwszym
- 38. Odmawianie
- 39. Akceptowanie odmowy
- 40. Decydowanie, co robić
ZAŁĄCZNIK A. Kwestionariusze programu
ZAŁĄCZNIK B. Kwestionariusze spójności programu
- Kwestionariusz prowadzącego
- Kwestionariusz obserwującego
- Kwestionariusz spójności generalizacji
ZAŁĄCZNIK C. Techniki zarządzania zachowaniem
Bibliografia
O autorce