Królewska Miśnia, 1735-39 r., barokowy talerz z reliefem Sułkowskiego oraz dekoracją w stylu Kakiemona „pomarańczowa latająca wiewiórka/lis”- symbolem dużej rodziny, bogatych plonów oraz długiego życia.
Relief ten zaprojektowany został w maju 1735 r. przez miśnieńskiego Mistrza Johanna Joachima Kaendlera (na podstawie dziennika artysty) przy okazji zamówienia dla hrabiego (od 1754 r. księcia) Aleksandra Józefa Sułkowskiego- polskiego arystokraty, saskiego polityka, pierwszego ministra Elektoratu Saskiego, zaufanego szambelana Augusta III (do 1738r.) oraz księcia i pana państwa bielskiego (co ciekawe w Bielsku Białej na Zamku zachowały się tylko trzy obiekty z porcelany miśnieńskiej: czekoladnica, konsola i grupa figuralna).
Serwis powstawał w latach 1735-37 r. kiedy hrabia stanowił nadzór nad rozbudową Pałacu Japońskiego (1733-38). Serwis ten stanowił kamień milowy w rozwoju porcelany miśnieńskiej- pierwszy w całości wykonany z porcelany serwis stanowił widoczny znak przejścia od epoki malarskiej Horoldta do epoki porcelany plastycznej. Wzorowany na barokowych wyrobach srebrnych z Augsburga, wykonanych na królewski ślub Augusta II Mocnego w 1719 r., a użyty m.in. w 1737 r. na ślubie księcia Jerzego Ignacego Lubomirskiego w Pałacu Sułkowskich w Dreźnie.
W reliefie czworodzielne pasma plecionki tworzą wzór kwadratów, ustawiony ukośnie do brzegów naczynia. Wypukłe szwy podkreślają podział kołnierza na segmenty.
Zdobienie z pomarańczowa i żółta wiewiórką, nazywane również latającym lisem pochodzi najprawdopodobniej z Japonii, gdzie motyw winorośli zaciągnięty został z kultury chińskiej natomiast motyw wiewiórki najprawdopodobniej z Korei. Użyta w motywie winorośl była popularna już za czasów chińskiej dynastii Tang (618-906 r.). Naukowcy nadal sprzeczają się co do rodzaju przedstawionych zwierząt czy jest to wiewiórka (w Japonii występują olbrzymie wiewiórki musasabi zamieszkujące wyspę Kyushu) czy też lis. Jednak we wczesnym okresie Edo występowała skłonność rzemieślników do odejścia od naturalistycznego przedstawiana bytów, raczej tworzono stylizowane i dekoracyjne motywy, pozwalających na zabawne ujęcie tematu zamiast wierne jego przedstawienie, poza tym wiewiórka, lis oraz dziki pies po dziś dzień charakteryzują się w Japonii dużą symboliką. Wspomniane powyżej zwierzęta występują w ogrodzie (żółte zwierzę je winogrono (typowe przedstawienie dla wiewiórki- w symbolice japonskiej symbol licznego potomstwa, bogatych plonów i długiego życia) a pomarańczowa wiewiórka unosi się (lata) w powietrzu, dodatkowo widzimy dwie kwitnące i owocujące winorośle oplecające bambusowy płot odgradzający poletka ryżowe. Co ciekawe w kaligrafii japońskiej wiewiórka zapisywana jest dwoma znakami jako "kasztanowa mysz".
Talerz z niewielkimi śladami użytkowania - jeden niewielki odprysk na rancie.
Talerz posiada formierza wyciśniętego w masie "x", co ciekawe formierz ten znajduje się w odręcznych notatkach Kandlera z 12 sierpnia 1739 r. gdzie mistrz umieścił dziesięć formierzy w celu przypisania im później ilości wykonanych obiektów. Formierze stosowane były tylko w latach 30-stych XVIII w.
Niewiele muzeów w Polsce posiada obiekty z tą dekoracją.
Średnica 23,6cm.