KOLEJ GLIWICE TRYNEK-RUDY-RACIBÓRZ
Ze wstępu
Kolej wąskotorowa Gliwice Trynek — Rudy — Racibórz powstała w okresie intensywnego rozwoju kolei lokalnych w całym państwie pruskim.
Brak sprawnej komunikacji między Gliwicami, Rudami a Raciborzem był bezpośrednią przyczyną sporządzenia planów połączenia tych miejscowości właśnie koleją żelazną już w 1894 roku. Liczono na to, że Rudy staną się miejscowością chętnie odwiedzaną przez średniozamożnych i bogatszych mieszczan podczas niedzielno-świątecznych wyjazdów rekreacyjnych, natomiast w ciągu tygodnia kolej zapewni wygodną komunikację miejscowej ludności.
Jednocześnie zakładano, że dzięki kolei będzie można dostarczyć więcej płodów rolnych do dużych miast: Gliwic i Raciborza.
Zaplanowano również podłączenie do głównej linii kilku bocznic małych zakładów produkcyjnych (np.: cegielni, tartaków, garbarni itp.).
Stworzono tym samym przesłanki do powstania kolei lokalnej. Budowniczym linii kolejowej była firma, która na Górnym Śląsku budo wała sieć tramwajową,jednakże kolej z Gliwic Trynku do Raciborza nigdy nie miała charakteru linii tramwajowej.
Powstały na niej typowo kolejowe stacje, typowo kolejowa była także obsługa oraz organizacja ruchu pociągów.
Jedynie w pewnym okresie funkcjonowania tej kolei tabor trakcyjny i wagony były taborem tramwajowym.
Kolej Gliwice Trynek — Rudy — Racibórz funkcjonowała przez 92 lata. Przełomowym w charakterze działalności kolei był rok 1945,który wypadł akurat w połowie jej interesującego „życia”.Do tego istotnego faktu historycznego dostosowano układ niniejszej pracy.
Cały materiał podzielono na trzy rozdziały. Dwa z nich opisują dzieje kolei od jej powstania w 1899 roku do zawieszenia ruchu pociągów w 1991 roku.
Rozdział trzeci poświęcony jest lokomotywom i wagonom, które eksploatowano na linii między Gliwicami, a Raciborzem.
OKŁADKA TWARDA STR 92
dedykacja na pierwszej stronie