Firma TOMEX BRAKES została założona w 1978 roku. Jest to aktualnie największy i najbardziej doświadczony polski producent części układu hamulcowego o uznanej pozycji zarówno na rynku krajowym, jak i za granicą. Nowoczesne technologie produkcyjne stosowane w produktach marki Tomex gwarantują standardy jakości zbliżone do produktów klasy OE (oryginalnych części samochodowych).
Zestaw zawiera:
- Klocki hamulcowe (4 sztuki) - Tomex TX 17-93
- Tarcze hamulcowe (2 sztuki) - Tomex TX 72-03
W celu precyzyjnego dopasowania zestawu należy wziąć pod uwagę 3 grupy informacji (przedstawione w dalszej części opisu), do których należą:
1. Dopasowanie do auta
2. Szczegółowy wykaz parametrów
3. Rysunek techniczny produktu.
Przydatne mogą okazać się również podane w ofercie numery OE i zamienników, które porównać można z informacjami zawartymi na wymienianej części.
DOPASOWANIE DO AUTA:
Opel Corsa E Hatchback (2014-2019)
CORSA E (X15) 1229 ccm [51KW/69KM]
- Liftback (09.2014-....) / kod silnika: 1.2 (08, 68) / kryterium szczegółowe: Numer pozycji: J79
CORSA E (X15) 1248 ccm [55KW/75KM]
- Liftback (09.2014-....) / kod silnika: 1.3 CDTI (08, 68) / kryterium szczegółowe: Numer pozycji: J79
CORSA E (X15) 1248 ccm [70KW/95KM]
- Liftback (09.2014-....) / kod silnika: 1.3 CDTI (08, 68) / kryterium szczegółowe: Numer pozycji: J79
CORSA E (X15) 1364 ccm [110KW/150KM]
- Liftback (03.2015-....) / kod silnika: 1.4 Turbo (08, 68) / kryterium szczegółowe: Numer pozycji: J79
CORSA E (X15) 1364 ccm [74KW/101KM]
- Liftback (09.2014-06.2019) / kod silnika: 1.4 Turbo (08, 68) / kryterium szczegółowe: Numer pozycji: J79
CORSA E (X15) 1398 ccm [55KW/75KM]
- Liftback (09.2014-....) / kod silnika: 1.4 (08, 68) / kryterium szczegółowe: Numer pozycji: J79
CORSA E (X15) 1398 ccm [64KW/87KM]
- Liftback (11.2015-....) / kod silnika: 1.4 LPG (08, 68) / kryterium szczegółowe: Numer pozycji: J79
CORSA E (X15) 1398 ccm [66KW/90KM]
- Liftback (09.2014-....) / kod silnika: 1.4 (08, 68) / kryterium szczegółowe: Numer pozycji: J79
- Liftback (03.2015-....) / kod silnika: 1.4 LPG (08, 68) / kryterium szczegółowe: Numer pozycji: J79
CORSA E (X15) 999 ccm [66KW/90KM]
- Liftback (09.2014-....) / kod silnika: 1.0 (08, 68) / kryterium szczegółowe: Numer pozycji: J79
CORSA E (X15) 999 ccm [85KW/115KM]
- Liftback (09.2014-....) / kod silnika: 1.0 (08, 68) / kryterium szczegółowe: Numer pozycji: J79
CORSA E Nadwozie pełne / liftback (X15) 1229 ccm [51KW/69KM]
- Nadwozie pełne / liftback (01.2015-....) / kod silnika: 1.2 (08) / kryterium szczegółowe: Numer pozycji: J79
CORSA E Nadwozie pełne / liftback (X15) 1248 ccm [55KW/75KM]
- Nadwozie pełne / liftback (01.2015-....) / kod silnika: 1.3 CDTI (08) / kryterium szczegółowe: Numer pozycji: J79
CORSA E Nadwozie pełne / liftback (X15) 1248 ccm [70KW/95KM]
- Nadwozie pełne / liftback (09.2014-....) / kod silnika: 1.3 CDTI (08) / kryterium szczegółowe: Numer pozycji: J79
CORSA E Nadwozie pełne / liftback (X15) 1398 ccm [55KW/75KM]
- Nadwozie pełne / liftback (09.2014-....) / kod silnika: 1.4 (08) / kryterium szczegółowe: Numer pozycji: J79
CORSA E Nadwozie pełne / liftback (X15) 1398 ccm [66KW/90KM]
- Nadwozie pełne / liftback (09.2014-....) / kod silnika: 1.4 (08) / kryterium szczegółowe: Numer pozycji: J79
SZCZEGÓŁOWY WYKAZ PARAMETRÓW DLA KLOCKÓW HAMULCOWYCH:
- Numer katalogowy: TX 17-93
- Ciężar [kg]: 2
- Grubość [mm]: 18
- Strona zabudowy: Oś przednia
- Styk ostrzegawczy o zużyciu: z akustycznym czujnikiem zużycia
- System hamulcowy: ATE
- Szerokość [mm]: 155,2
- Wysokość [mm]: 61,9
NUMERY OEM:
OPEL 1605281, OPEL 95517029, VAUXHALL 95517029
NUMERY ZAMIENNIKÓW:
A.B.S. 35082, ABE C1X043ABE, DELPHI LP3164, ICER 182221, KRAFT AUTOMOTIVE K6001820, NK 223652, REMSA 1580.02, TEXTAR 2212301, TRW GDB2091
SZCZEGÓŁOWY WYKAZ PARAMETRÓW DLA TARCZ HAMULCOWYCH:
- Numer katalogowy: TX 72-03
- Ciężar [kg]: 16,6
- Grubość tarczy hamulcowej [mm]: 25
- Ilość otworów: 7
- Minimalna grubość [mm]: 22
- Ø rozmieszczenia otworów [mm]: 110
- Powierzchnia: lakierowany
- Średnica otworu centrującego [mm]: 70
- średnica zewnętrzna [mm]: 308
- Strona zabudowy: Oś przednia
- Typ tarczy hamulcowej: wentylowany
- Wysokość [mm]: 42,1
NUMERY OEM:
OPEL 05391560, OPEL 5 69 061, OPEL 5391560, OPEL 90 05 171, OPEL 91158407, OPEL 9184405, OPEL 9194477, SAAB 4567798, SAAB 5055389, SAAB 5084769, SAAB 5122833, SAAB 5391560, SAAB 90 05 171, SAAB 9184405, SAAB 9194477, VAUXHALL 90 05 171, VAUXHALL 9184405, VAUXHALL 9194477
NUMERY ZAMIENNIKÓW:
A.B.S. 17063, AP - LOCKHEED (Delphi) BG3142, AP - LOCKHEED (Delphi) BG3770, AP - LOCKHEED (Delphi) BG3770C, ATE 24.0125-0142.1, ATE 24032501421, ATE 24112501421, BENDIX 562240B, BENDIX 562240BC, BLUE PRINT ADW194310, BORG & BECK BBD4436, BOSCH 0 986 478 588, BOSCH 0 986 479 113, BOSCH 0 986 479 947, Brake ENGINEERING DI956212, BREMBO 09.9369.10, BREMBO 09936911, BREMBO 0993691X, BREMBO 09936975, FEBI BILSTEIN 10748, FEBI BILSTEIN 23559, FERODO DDF1261, FERODO DDF12611, FERODO DDF1261C1, FIRST LINE FBD1475, FTE BS5276, FTE BS5276HB, GIRLING 6042461, HELLA 8DD 355 108-221, HELLA 8DD 355 108-231, JURID 562240J, JURID 562240JC, LEMFÖRDER 30869 01, LPR O1015V, MAGNETI MARELLI 353613452240, MAPCO 25709, MAPCO 257092, METELLI 230826, METZGER 24658V, METZGER 24927, METZGER 24927V, MEYLE 615 521 6036, MEYLE 615 521 6036/PD, MEYLE 6155210013, MEYLE 6155210013PD, MGA D1545, MINTEX MDC1500, NATIONAL AUTO PARTS NBD1127, NK Eisenach 203654, NK Eisenach 313654, PAGID 50358, PAGID 50358PRO, PEX 140857, PILENGA V380, QUINTON HAZELL BDC5276, QUINTON HAZELL BDC5276BD, QUINTON HAZELL BSF5276, REMSA 672910, SWAG 40923559, TEXTAR 92110900, TEXTAR 92110903, TEXTAR 98200110901, TRISCAN 812024142, TRISCAN 812024142C, TRISCAN 812065109, TRUSTING DF1087, TRW DF4246, VALEO 186870, VALEO 197244, ZIMMERMANN 430.1488.00, ZIMMERMANN 430147320, ZIMMERMANN 430147350, ZIMMERMANN 430148820, ZIMMERMANN 430148850, ZIMMERMANN 430148852
BUDOWA KLOCKA HAMULCOWEGO:
- SCORCHING – górna warstwa materiału ciernego poddana procesowi obróbki termicznej. Zabieg ten wpływa na właściwości wierzchniej powierzchni ciernej klocka, która lepiej dostosowuje się do tarczy podczas pierwszych kontaktów z tarczą hamulcową.
- MATERIAŁ CIERNY – mieszanka opracowana w laboratorium firmy TOMEX BRAKES według ściśle określonych parametrów technologicznych pozwala uzyskać warstwę cierną najwyższej jakości, gwarantując nie tylko komfort użytkowania i trwałość produktu, ale przede wszystkim bezpieczny oraz skuteczny proces hamowania. W procesie produkcji warstwa cierna jest poddawana prasowaniu i szlifowaniu w celu precyzyjnego uformowania i wyrównania powierzchni ciernej klocka.
- MIĘDZYWARSTWA – stanowi wzmocnienie dla połączenia warstwy materiału ciernego z płytką nośną, dodatkowo ograniczając występowanie wibracji i drgań w układzie hamulcowym, co umożliwia cichą pracę układu podczas hamowania.
- WARSTWA KLEJU – scala międzywarstwę z blachą nośną.
- PŁYTKA NOŚNA – precyzyjnie wycięta forma płytki o wymiarach zgodnych z parametrami produktu OE gwarantuje idealne dopasowanie i bezproblemowe działanie klocka w zacisku, ułatwiając przy tym jego montaż. Płytki są dodatkowo poddawane procesowi piaskowania w celu usunięcia zanieczyszczeń i zwiększenia powierzchni połączenia z warstwą cierną.
- NAKŁADKA ANTYWIBRACYJNA (tzw. SHIM) – metalowa płytka pokryta z obu stron warstwą gumy – stosowana jest zawsze, gdy przewiduje ją producent auta. Ogranicza ona występowanie wibracji oraz drgań w systemie hamulcowym, co przeciwdziała piskom podczas użytkowania klocka.
SCORCHING – zaawansowany technologicznie proces polegający na wypaleniu składników organicznych z wierzchniej warstwy materiału ciernego w temperaturze 600-800 °C przy pomocy nowoczesnych lamp podczerwieni. Pozwala on skrócić czas docierania klocka do tarczy, zapewniając wysoką skuteczność hamowania bezpośrednio po zamontowaniu klocka. Dodatkowo proces minimalizuje występowanie hałasów podczas hamowania (redukuje zjawisko „piszczenia” hamulców).
BUDOWA TARCZY HAMULCOWEJ
- Do produkcji tarcz hamulcowych marki Tomex Brakes wykorzystywane jest najwyższej jakości żeliwo z odpowiednio dostosowaną zawartością węgla. Proces odlewu kontrolowany jest komputerowo, a tarcze poddawane są precyzyjnej obróbce geometrii.
- Odpowiednio dobrany skład materiałów umożliwia równomierny rozkład temperatury podczas hamowania i minimalizuje ryzyko tzw. crackingu temperaturowego (pęknięcia w wyniku działania wysokich temperatur). Dodatkowo zredukowane zostaje występowanie różnego rodzaju deformacji liniowych czy też pęknięć powierzchniowych i poprzecznych.
- Odpowiednio dobrany skład materiałów i zastosowana wentylacja tarczy umożliwiają równomierny rozkład temperatury podczas hamowania i minimalizują ryzyko tzw. crackingu temperaturowego (pęknięcia w wyniku działania wysokich temperatur). Dodatkowo zredukowane zostaje występowanie różnego rodzaju deformacji liniowych czy też pęknięć powierzchniowych i poprzecznych.
- Tarcze hamulcowe są powlekane warstwą ochronną. Dzięki temu procesowi produkt jest lepiej zabezpieczony przed korozją i ułatwia to jednocześnie proces montażu w aucie (tarcze nie wymagają odtłuszczania).
- Produkcja tarcz hamulcowych Tomex odbywa się w zgodzie z rygorystycznymi normami testów Thermal Fatigue (zmęczenie cieplne) oraz High Load (wysokie obciążenie), co gwarantuje jakość wykonania na poziomie oryginalnych części zamiennych.
- Uzyskane europejskie homologacje ECE R-90 stanowią gwarancję bezpiecznego użytkowania produktu.
CO WARTO WIEDZIEĆ PRZED ZAKUPEM
Hałas wywoływany przez dociskanie klocków do tarczy hamulca, popularnie określany jako piszczenie hamulców, spowodowany jest przez drganie klocka podczas hamowania. W przypadku klocków marki TOMEX BRAKES zjawisko to zostało zredukowane do minimum poprzez zastosowanie:
- technologii scorchingu (lepsze dopasowanie warstwy ciernej do tarczy hamulcowej);
- wzmacniającej międzywarstwy;
- nakładki antypiskowej (SHIM) i/lub skosów (fazowania klocków) w autach, w których zostały one przewidziane przez producenta auta.
Jeśli mimo wszystko klocki piszczą, najczęściej spowodowane jest to błędnym montażem klocka lub zużytą tarczą hamulcową. Niezmiernie rzadko powodem drgań jest wada samego klocka hamulcowego.
Klocki marki TOMEX BRAKES wykonane są z wykorzystaniem doskonałej jakości mieszanki ciernej, która pozwala na zredukowanie do minimum problemu brudzenia felg.
Standardowe klocki hamulcowe przeznaczone na rynek wtórny ulegają zużyciu po przejechaniu średnio ok. 35 tysięcy km. Na zużycie klocków wpływa cykl jazdy (jazda po mieście powoduje szybsze zużycie klocków niż jazda trasami szybkiego ruchu, gdzie rzadko hamujemy „do zera”), a także technika jazdy, a nawet obciążenie auta.
Klocki wymieniamy, gdy:
- grubość materiału ciernego zmniejszy się do 2 mm;
- klocki na tej samej osi zużywają się nierównomiernie;
- zapali się lampka kontrolna zużycia klocka.
Należy zawsze wymienić klocki równocześnie w obydwu kołach jednej osi.
Generalnie wymiana tarcz zalecana jest co 70-80 tysięcy przejechanych kilometrów, należy jednak uwzględnić również indywidualne czynniki zużycia tarczy (np. posiadany model auta czy preferowany styl jazdy).