Klasztor w państwie średniowiecznym i nowożytnym, red. Marek Derwich, Anna Pobóg-Lenartowicz (Opera ad Historiam Monasticam Spectantia, curavit Marcus Derwich, Series I, Colloquia, 5), Wrocław-Opole-warszawa: Wydawnictwo DiG, LARHCOR, 2005, ss. 582, 13 il., 6 tab., 5 pl., streszczenia w jęz. francuskim, angielskim, włoskim lub niemieckim; jak nowa
Marek Derwich, Anna Pobóg-Lenartowicz, Wstęp, s. 17–18
Marek Derwich, Klasztor w państwie – zarys problematyki badawczej, s. 19–28
I. Patronat władcy
Waldemar Rozynkowski, Patrocinia kościołów klasztornych fundacji władców polskich (XI–XV wiek). Wokół patronatu władcy?, s. 31–44
Roman Stelmach, Henryk I Brodaty jako fundator i donator klasztorów śląskich, s. 45–55
Anna Pobóg-Lenartowicz, Księżniczki śląskie wobec śląskich klasztorów kanoników regularnych, s. 57–64
Marek L. Wójcik, Piastowie górnośląscy a opactwo tynieckie w średniowieczu, s. 65–91
Krzysztof Benyskiewicz, Cystersi łekieńscy wobec prawa i własności książęcej w XIII wieku. Krytyka autentyczności dokumentu Przemysława I z 24 II 1243 roku, s. 93–110
Dariusz Misiejuk, Konflikt króla czeskiego Wacława IV z opactwami wrocławskimi w 1381 roku w relacji Janka z Czarnkowa, s. 111–115
Ks. Kazimierz Łatak CRL, dwór królewski wobec klasztoru kanoników regularnych Bożego Ciała w Krakowie w XV i XVI wieku, s. 117–123
Zbigniew Zyglewski, Tutor – opiekun klasztoru w Koronie w XV i XVI wieku, s. 125–135
O. Marian Kanior OSB, Opaci komendatoryjni w opactwie tynieckim, s. 137–147
Olech Duch, Przywileje królewskie dla prawosławnych i unickich monasterów żeńskich w eparchiach lwowskiej i przemyskiej w XVII i XVIII wieku, s. 149–161
II. Klasztor w ideologii i polityce państwa
Michał Tomaszek, Klasztor Ezzonidów w Brauwelier jako przykład fundacji rodu możnowładczego, s. 165–175
Andrzej Pleszczyński, Fundacja opactwa klarysek w Zawichoście w 1245 roku a aspiracje polityczne Bolesława Wstydliwego, s. 177–192
Wojciech Dominiak, Klasztory w polityce gospodarczej Władysława I Opolskiego, s. 193–200
Anna Waśko, Rola klasztorów i zakonników w okresie „modernizacji” Królestwa Szwecji w latach 1250–1319, s. 201–209
Maja Gąssowska, Klasztor cysterek w Rewalu i jego znaczenie dla duńskiego władztwa w Estonii w XIII i XIV wieku, s.. 211–224
Marcin R. Pauk, Klasztor jako zaplecze ekonomiczne władzy królewskiej w państwie ostatnich Przemyślidów, s. 225–240
Br. Michał T. Gronowski OSB, Rola polityczna opatów tynieckich w XIV wieku, s. 241–285
Aleksander Andrzejewski, Leszek Kajzer, Obwód obronny klasztoru norbertanek w Witowie w świetle badań terenowych, s. 259–276
Robert Heś, Księża czy rycerze? Militarna rola joannitów na Śląsku w średniowieczu, s. 277–287
Bogdan Rok, zakony wobec śmierci hetmanów w czasach saskich (1697–1763), s. 289–297
Jolanta Gwioździk, Losy lwowskich klasztorów żeńskich w okresie józefinizmu, s. 299–311
Antoni Maziarz, Zgromadzenie sióstr boromeuszek kongregacji trzebnickiej w polityce władz państwowych w latach 1870–1954, s. 313–319 [SCB trzebnickie]
Włodzimierz Kaczorowski, Współdziałanie konwentu i szpitala oo. bonifratrów w Prudniku z władzami państwowymi w zakresie opieki medycznej w czasie I wojny światowej, s.321–329
O. Maurycy L. Niedziela OP, Klasztor jako schronienie. Przykład polskich dominikanów w okresie stanu wojennego, s. 331–338
III. Klasztor w kulturze państwa
Krzysztof Kaczmarek, Król Władysław Jagiełło wobec krakowskich szkół cystersów i dominikanów, s. 341–350
Jolanta M. Marszalska, Opaci komendatoryjni wobec książki. Przyczynek do dzieów opactwa cystersów w Szczyrzycu, s. 351–362
Iwona Pietrzkiewicz, Księgozbiory prepozytów generalnych kanoników regularnych w Krakowie (XV–XVIII wiek), s. 363–373
Maria Pidłypczak-Majerowicz, Literatura o państwie i prawie w księgozbiorach klasztornych na ziemiach wschodnich Rzeczpospolitej w XVII i XVIII wieku, s. 375–385
Ks. Franciszek Wolnik, Wpływ władców i wydarzeń politycznych na kształtowanie się liturgii cystersów w średniowieczu, s. 387–398
Walentyna Węgrzyn-Klisowska, Twórczość artystyczna polskich klasztorów i prowincji zakonnych przeznaczona na potrzeby państwa, s. 399–403
Ks. Henryk Gerlic, Udział cystersów rudzkich w kształceniu kadry nauczycielskiej na Śląsku w XVIII wieku, s. 405–426
IV. Klasztor a działalność misyjna i ewangelizacyjna państwa
Tadeusz M. Trajdos, Dominikanie i franciszkanie na ziemiach ruskich Korony Polskiej i Wielkiego Księstwa Litewskiego wobec władzy państwowej za panowania Władysława II Jagiełły, s. 429–445
Małgorzata Konopnicka-Szatarska, Duchowieństwo zakonne realizatorem habsburskiej polityki kontrreformacji w księstwie głogowskim, s. 447–455
Wojciech Kucharski, Kaplica błogosławionego Czesława a kontrreformacja we Wrocławiu, s. 457–466
Witold Bobryk, Rola zakonów łacińskich w kształtowaniu się tożsamości Cerkwii unickiej w XVIII-wiecznym państwie polsko-litewskim na przykładzie unickiej eparchii chełmskiej, s. 467–475
O. Maurycy L. Niedziela OP, Pisma króla Zygmunta III Wazy i innych dostojników w sprawie ponownego przejęcia klasztorów śląskich przez dominikanów polskich w XVII wieku, s. 477–486
V. Klasztor a władze lokalne
Małgorzata Maciszewska, Bernardyni a władze lokalne w Królestwie Polskim w XV i XVI wieku, s. 489–504
Filip Wolański, Administracja państwowa w oczach duchownych podróżujących po Europie i państwie tureckim w XVIII wieku, s. 505–510
Bp Jan Kopiec, Ze wzajemnych relacji franciszkanów i rady miejskiej w Bytomiu w XVII wieku, s. 511–515
VI. Varia
Marcin Bukała, Obrót rentą w ocenie średniowiecznych dominikanów oraz innych scholastyków, s. 519–530
Ks. Antoni Kiełbasa SDS, Dom zakonny salwatorianów w Bagnie koło Wrocławia na tle odnowy życia zakonnego na Śląsku po sekularyzacji, Kulturkampfie i komunizmie, s. 531–567
Ks. Józef Swastek, Klasztor macierzysty Zgromadzenia Sióstr św. Jadwigi we Wrocławiu w latach 1856–1952, s. 569– 577