Ładowarka KEEPOWER XL-PRO 24V 15A
PRODUCENT: CTEK
NR. ARTYKUŁU: 88813800
TYPY ŁADOWANYCH AKUMULATORÓW:
Wszystkie rodzaje akumulatorów kwasowo-ołowiowych, AGM, MF, wet, Ca/Ca, GEL.
NOMINALNE NAPIĘCIE ŁADOWANYCH AKUMULATORÓW: 12V / 24V
NOMINALNA POJEMNOŚĆ ŁADOWANYCH AKUMULATORÓW: 3Ah do 600Ah
PRĄD ŁADOWANIA: 30A - 12V / 15A - 24V
MAKSYMALNY WYDATEK MOCY: 450W
NAPIĘCIE ZASILANIA (częstotliwość prądu zasilającego): 230Vrms ± 10% 50 Hz ± 3Hz
NAPIĘCIE TĘTNIEŃ (ładowanie zużytych akumulatorów o pojemności 40% nominalnej): <100mVpp
NATĘŻENIE TĘTNIEŃ (ładowanie zużytych akumulatorów o pojemności 40% nominalnej): 4%
STOPIEŃ OCHRONY: IP 44
WYMIARY PROSTOWNIKA: 230 x 118 x 70 mm
DŁUGOŚĆ KABLA ZASILAJĄCEGO: 2,8m
MASA: 1,36kg
PRODUCENTEM URZĄDZENIA JEST SZWEDZKA FIRMA CTEK CO GWARANTUJE JEGO NIEZAWODNOŚĆ, SKUTECZNOŚĆ I WYKORZYSTANIE NAJNOWOCZEŚNIEJSZYCH ROZWIĄZAŃ Z DZIEDZINY ŁADOWANIA I KONSERWACJI AKUMULATORÓW.
SCHEMAT ŁADOWANIA W URZĄDZENIACH KEEPOWER JEST TAKI SAM JAK W URZĄDZENIACH CTEK.
Korzyści płynące z używania ładowarki Keepower:
1. Użytkownik nie traci czasu na dozorowanie procesu ładowania, ponieważ nie jest konieczny nadzór użytkownika - akumulator ładowany jest automatycznie, bez ryzyka jego przeładowania.
2. Użytkownik nie traci pieniędzy, ponieważ ładowanie Keepowerem nie skraca „życia” akumulatora - sposób ładowania spełnia wszystkie wymogi stawiane przez producentów akumulatorów.
3. Nie ma potrzeby kłopotliwego odłączania akumulatora od instalacji elektrycznej pojazdu - ładowanie Keepowerem w sposób zgodny z instrukcją jest bezpieczne dla elektroniki zamontowanej w pojeździe.
4. Możliwość długookresowej obsługi akumulatora bez ryzyka przeładowania, z uwzględnieniem okresów naturalnego samoczynnego, częściowego rozładowania się. Szczególnie przydatna przy obsłudze akumulatorów zainstalowanych w urządzeniach wykorzystywanych sezonowo. Ładowarkę można podłączyć po sezonie i odłączyć przed kolejnym sezonem pracy - w tym czasie akumulator poddawany jest procedurom obsługi długoterminowej.
Proces ładowania w sposób schematyczny obrazuje wykres. Linia koloru czerwonego przedstawia zmiany wielkości prądu, czarna zaś zmiany napięcia mierzonego na zaciskach akumulatora.
OPIS PRACY ŁADOWARKI W POSZCZEGÓLNYCH FAZACH ŁADOWANIA:
1. Ładowanie miękkie
Faza ładowania miękkiego stosowana jest w przypadku głębokiego rozładowania akumulatora. Akumulator ładowany jest prądem o niskim natężeniu (15% wielkości prądu wskazanego przy wyborze pojemności ładowanego akumulatora zaokrąglone w górę do pełnych jednostek) do chwili, gdy będzie w stanie przyjmować prąd o dużym natężeniu.
2. Odsiarczanie
Faza odsiarczania stosowana jest w przypadku, gdy akumulator wykazuje cechy zasiarczenia.
3. Ładowanie pełne
Podczas tej fazy akumulator ładowany jest prądem o stałym natężeniu (o wielkości wskazanej podczas wyboru pojemności akumulatora) do chwili osiągnięcia naładowania na poziomie 85% całkowitej pojemności. Możliwe jest uzyskanie prądów o wielkości od 1A do 30A dla akumulatorów 12V oraz od 1A do 15A dla akumulatorów 24V.
4. Nasycanie (sygnalizacja: miga dioda "naładowanie średnie")
Jest to faza, podczas której akumulator ładowany jest przy utrzymywaniu stałej wartości napięcia do chwili osiągnięcia 98% całkowitej pojemności.
5. Ładowanie końcowe (sygnalizacja: miga dioda "naładowanie całkowite")
Jest to faza, podczas której akumulator ładowany jest w warunkach stałej wartości natężenia (15% wielkości prądu wskazanego przy wyborze pojemności ładowanego akumulatora zaokrąglone w górę do pełnych jednostek), do chwili osiągnięcia 100% całkowitej pojemności. Napięcie końcowe jest podwyższone w stosunku do fazy ładowania pełnego o 0,4 V.
6. Testowanie (sygnalizacja: miga dioda "naładowanie całkowite")
Jest to faza, podczas której prostownik sprawdza, czy wszystkie ogniwa w akumulatorze są sprawne.
7. Ładowanie zachowawcze (sygnalizacja: świecenie ciągłe diody "naładowanie całkowite")
Celem ładowania zachowawczego jest utrzymanie akumulatora przez długi czas w stanie gotowości do użycia. Ładowarka cały czas kontroluje napięcie w sposób ciągły, a z chwilą, gdy spadnie ono poniżej 12,6V dla akumulatora 12V lub 25,2V dla akumulatora 24V, rozpoczyna ponowne ładowanie.
8. Ładowanie przyspieszone (sygnalizacja: miga dioda "akumulator rozładowany")
Faza ta stosowana jest w celu pobudzenia akumulatora znajdującego się w stanie głębokiego rozładowania. Pobudzanie to dokonywane jest w sposób “inteligentny”. Przez pół godziny prostownik ładuje akumulator maksymalnym prądem (wskazanym poprzez wskazanie pojemności akumulatora), a następnie sprawdza, czy akumulator jest gotowy do ładowania normalnego. Jeśli tak- następuje procedura ładowania normalnego. Jeżeli wartość napięcia akumulatora wskazuje, że akumulator nie jest gotowy, ponownie przeprowadzane jest ładowanie pobudzające. Operację tę prostownik powtarza cztery razy, a jeżeli to nie przyniesie pożądanego rezultatu, wówczas sygnalizowany jest błąd.