Ignacy Radliński
KATOLICYZM, MODERNIZM I MYŚL WOLNA
Warszawa 1912, skład główny w Księgarni G. Centnerszwera i S-ki, format 16,5/22 cm, stron 146, miękka okładka (grzbiet okładki wzmocniony papierową taśmą klejącą, ubytki na grzbiecie, luźny blok książki).
Spis treści:
- Warunki istnienia
- Wielki dramat wielkiego umysłu
- Powstanie Modernizmu
- Dwa dokumenty upamiętniające rządy papieża Piusa X
- Protesty zbiorowe przeciwko Encyklice "Pascendi dominicigregis"
- Zakończenie wielkiego dramatu
- Kongres wolnej Myśli
- Post-scriptum
Wikipedia o autorze:
Ignacy Józef Eligiusz Radliński (ur. 13 grudnia 1843 w Dubnie na Wołyniu, zm. 13 sierpnia 1920 w Warszawie) – polski religioznawca, filolog klasyczny, historyk, krytyk biblijny. Ojciec Heleny Boguszewskiej.
Urodził się w zubożałej polskiej rodzinie szlacheckiej. Zajmował się m.in. historią religii ludów semickich oraz badaniami nad początkami chrześcijaństwa i nad historycznością Jezusa. Po ukończeniu filologii klasycznej na uniwersytecie w Kijowie był nauczycielem języków klasycznych warszawskiego gimnazjum. Po roku 1906 prowadził wykład monograficzny z historii religii na warszawskich Kursach Naukowych.
Twórczość
Napisał m.in.: zarysy literatur egipskiej, babilońsko-asyryjskiej, epigrafiki kanaańskiej, literatury hebrajskiej i perskiej w zbiorowych "Dziejach literatury powszechnej" (t. I, 1880), charakterystykę początków średniowiecza (tamże, tom II., 1887), "Słownik narzeczy ludów kamczackich" (1891–1894, 5 t.), "Apokryfy judaistyczno-chrześcijańskie, księga wstępna do literatury apokryficznej w Polsce” (1905), "Dzieje jednego Boga" (1905), "Dwa dokumenty ludzkości (Dziesięcioro przykazań Bożych i deklaracja praw człowieka)" (1907), "Na przełomie dziejowym. Początki piśmiennictwa judaistyczno-chrześcijańskiego" (1907), "Dzieje jednego z synów bożych" (1908), "Spinoza. Rzecz historyczno-społeczna" (1910), "Apokryfy judaistyczno¬chrześcijańskie w polskich przeróbkach" (1911), "Katolicyzm, modernizm i myśl wolna" (1912), "Mężczyzna a kobieta" (1918, studium historyczno-socjologiczne). "Jehowa. Mrok średniowiecza i król pruski, Wilhelm II." (1919), "Dzieje trzech osób w jednym Bogu" (1915), "Przeszłość w teraźniejszości. Zbiór dociekań i rozważań społeczno-naukowych" (1901).