Juliusz Kossak (1824-1899)
"Sobieski pod Wiedniem (Sztandar proroka)"
chromolitografia na papierze, 53 x 99 cm
Pochodząca końca XIX wieku, potężnych rozmiarów grafika stworzona według akwareli Juliusza Kossaka przedstawiająca Jana III Sobieskiego pod Wiedniem.
Ta historyczna kompozycja odnosi się do Odsieczy wiedeńskiej roku 1683 i słynnej Bitwy pod Wiedniem, w której bój stoczyły wojska polsko-austriacko-niemieckie pod dowództwem króla Jana III a armią Imperium Osmańskiego pod wodzą wezyra Kara Mustafy.
Artysta ukazał scenę mającą miejsce już po bitwie, kiedy dwóch Polaków nadjeżdżających z prawej strony prezentuje królowi chorągiew znalezioną na polu bitwy. Początkowo wzięto ją mylnie za sztandar proroka Mahometa, czyli jedną z najcenniejszych relikwii Islamu. Chorągiew tę Sobieski wysłał przez posłańców do papieża Innocentego XI wraz z listem zaczynającym się słowami: "Venimus, vidimus et Deus vicit" (z łac. "Przybyliśmy, zobaczyliśmy i Bóg zwyciężył").
Grafika została stworzona na podstawie oryginalnej akwareli Juliusza Kossaka namalowanej w 1882 roku, znajdującej się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.
Technika: chromolitografia na papierze naklejonym na płótno. Praca sygnowana z płyty na dole po środku: "Juliusz Kossak 1882" oraz opisana w prawym, dolnym rogu: "LIT. W ZAKŁ. CZEIGERA W WIEDNIU".
Juliusz Kossak (1824-1899) malarz, świetny akwarelista i rysownik, jeden z najważniejszych artystów okresu romantyzmu i historyzmu; ojciec Wojciecha. Członek Akademii Umiejętności (od 1872 roku). Rysunku uczył się we Lwowie, później samodzielnie studiował w Paryżu. W latach 1853-1855 mieszkał w Warszawie. Wiele podróżował, m.in. na Kresy Wschodnie (Wołyń, Podole, Ukraina), gdzie zdobył sławę i uznanie. W latach 1856-1861 pracował w Paryżu (tam urodzili się jego synowie Wojciech i Tadeusz), w 1861 roku powrócił do Polski, a w latach 1867-1868 przebywał w Monachium i ponownie w Paryżu. W 1869 roku zamieszkał w Krakowie, gdzie cieszył się wielką popularnością. W 1872 roku wyjechał do Monachium, by przez rok pracować z Józefem Brandtem oraz Aleksandrem i Maksymilianem Gierymskimi. W jego kompozycjach jednym z najważniejszych elementów był koń - artysta zresztą zwany był "malarzem koni", malował sceny z polowań, stadniny, realizował sceny pejzażowo-rodzajowe, myśliwskie, kompozycje batalistyczne, chętnie malował portrety jeźdźców na koniach. W technice akwarelowej osiągnął mistrzostwo na skalę europejską. Wykonał też liczne wizerunki na koniu postaci znanych z historii Polski i zasłużonych dla kraju, np. A. Mickiewicza, T. Kościuszki, księcia J. Poniatowskiego. Zajmował się ilustracjami do czasopism i wydawnictw książkowych, m.in. do poematów W. Pola i Trylogii H. Sienkiewicza.
Wymiary: 53 x 99 cm, z ramą: 72 x 109 cm. Stan zachowania: dobry (zadrapanie papieru w środkowej górnej części, zażółcenia papieru). Praca oprawiona w profilowaną, złotą ramę zdobioną ornamentem roślinnym w narożnikach.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.