Józef Mehoffer (1869 - 1946)
"Zwarzony ogród. Motyw z Wójczy", 1929 rok
ołówek na papierze, 18 x 26 cm
Autentyczny rysunek jednego z klasyków Młodej Polski - Józefa Mehoffera, przedstawiający studium ogrodu w Wójczy. W poziomej kompozycji artysta ujął szerokie pasmo roślin, które uzupełnił opisem kolorystyki u góry arkusza.
Począwszy od 1919 roku Mehoffer zaczął spędzać wakacje w majątku Popielów w Wójczy, w województwie kieleckim. Podczas pobytów w tym miejscu powstało wiele obrazów i szkiców, głównie przedstawiających rozwiniętą, rozkwitłą naturę i barwne, kwieciste ogrody. „Zwarzony ogród” został namalowany przez artystę w 1929 roku. Prezentowany szkic wnosi bardzo interesującą wiedzę w warsztat malarski Mehoffera – szkic roślin i kwiatów opatrzony jest autorskim opisem dokładnej kolorystyki poszczególnych partii kompozycji np. „masy liści zielono żywe – wśród nich listki białawe (lewa strona)”. Olejną pracę, która powstała na podstawie prezentowanego rysunku można oglądać w zbiorach Muzeum Domu Mehoffera w Krakowie (jej zdjęcie zamieszczamy obok).
Technika: ołówek na papierze. W obrębie kompozycji autorski opis dotyczący kolorystyki pracy. Na odwrocie tytuł pracy zapisany ołówkiem.
Proweniencja: zbiory rodziny artysty (dołączamy pisemne potwierdzenie proweniencji oraz autentyczności wystawione przez rodzinę artysty).
Józef Mehoffer (1869 - 1946) malarz, grafik, dekorator, scenograf, pedagog; obok Stanisława Wyspiańskiego największy polski twórca witraży i polichromii. Uczeń Jana Matejki i uczelni paryskich - Ecolé des Beaux-Arts, Académie Colarossi - rozpoczął swą długą drogę twórczą od współpracy z Matejką przy polichromii Kościoła Mariackiego. Rok 1895 przyniósł mu I nagrodę na międzynarodowym konkursie na witraże do kolegiaty we Fryburgu w Szwajcarii, których realizacja trwała do 1934 r. Po konkursie otrzymał inne zamówienia, m.in. z katedry na Wawelu, z Włocławka, Przemyśla. Był w środowisku krakowskim najwybitniejszym i konsekwentnym reprezentantem sztuki secesyjnej, tworzył dekoracyjne portrety wielu osobistości, wizerunki żony i własne oraz kompozycje rodzajowe, które w latach 1895-1917 uzyskały wymowę kompozycji symbolicznych. Z upodobaniem malował pejzaże łączące secesyjną dekoracyjność ze zdobyczami impresjonizmu.
Wymiary: 18 x 26 cm (w świetle passe partout), z ramą: 30 x 38 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w lakierowaną, czeczotową ramę z kremowym passe partout. W oprawie zastosowane antyrefleksyjne szkło muzealne amerykańskiej firmy TrueVue (zapewnia doskonałą przejrzystość, brak refleksów świetlnych i ochronę przed promieniami UV).
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Dodatkowo w przypadku powyższej pracy - dołączamy pisemne potwierdzenie proweniencji oraz autentyczności wystawione przez rodzinę artysty.