Józef Mehoffer (1869 - 1946)
"Vita somnium breve. Życie snem krókim"
cynkografia na papierze, 15,5 x 15,5 cm
Autentyczna grafika jednego z klasyków Młodej Polski - Józefa Mehoffera, przedstawiająca scenę alegoryczną. W kompozycji zbliżonej do kwadratu artysta ukazał trzy damy w królewskich szatach (personifikacje sztuk plastycznych: Architektury, Malarstwa i Rzeźby) pod opiekuńczymi skrzydłami Geniusza. Poniżej spoczywają zwłoki młodej dziewczyny, nad którymi pochyla się kościotrup w geście melancholijnej zadumy. Kompozycja wyraża ideę nieśmiertelności sztuki oraz refleksję nad przemijalnością życia ludzkiego.
Praca ta jest nawiązaniem do obrazu słynnego, niemieckiego symbolisty - Arnolda Böcklina, o tym samym tytule. Praca opisana w katalogu wystawy: "Grafika Józefa Mehoffera", Muzeum Mazowieckie w Płocku, 1983 rok, s. 29, poz. 102.
Praca ta była zaprojektowana przez Józefa Mehoffera dla "Chimery" - ekskluzywnego czasopisma wydawanego w latach 1901-1907 w Warszawie. Mehoffer był jednym z czołowych ilustratorów, projektował okładki, winietki i inicjały. Motyw ten artysta powtórzył później w witrażu, który jest obecnie prezentowany w oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie w Domu Józefa Mehoffera (witraż z 1906 roku, karton pochodzi z 1904).
Technika: cynkografia na papierze. Praca opisana na płycie w obrębie kompozycji: "VITA SOMNIUM | BREVE".
Józef Mehoffer (1869 - 1946) malarz, grafik, dekorator, scenograf, pedagog; obok Stanisława Wyspiańskiego największy polski twórca witraży i polichromii. Uczeń Jana Matejki i uczelni paryskich - Ecolé des Beaux-Arts, Académie Colarossi - rozpoczął swą długą drogę twórczą od współpracy z Matejką przy polichromii Kościoła Mariackiego. Rok 1895 przyniósł mu I nagrodę na międzynarodowym konkursie na witraże do kolegiaty we Fryburgu w Szwajcarii, których realizacja trwała do 1934 r. Po konkursie otrzymał inne zamówienia, m.in. z katedry na Wawelu, z Włocławka, Przemyśla. Był w środowisku krakowskim najwybitniejszym i konsekwentnym reprezentantem sztuki secesyjnej, tworzył dekoracyjne portrety wielu osobistości, wizerunki żony i własne oraz kompozycje rodzajowe, które w latach 1895-1917 uzyskały wymowę kompozycji symbolicznych. Z upodobaniem malował pejzaże łączące secesyjną dekoracyjność ze zdobyczami impresjonizmu.
Wymiary: 15,5 x 15,5 cm (w świetle passe partout), z ramą: 29 x 28 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w prostą ramę z naturalnym, drewnianym fornirem z czarnym, geometrycznym ornamentem z beżowym passe partout.
W oprawie zastosowane antyrefleksyjne szkło muzealne amerykańskiej firmy TrueVue (zapewnia doskonałą przejrzystość, brak refleksów świetlnych i ochronę przed promieniami UV).
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.