JM Lab Focal Elektra 915.1 Konstrukcja z najlepszych lat firmy czyli lat 90.
W serii Electra mamy w sumie sześć modeli, z czego trzy są przeznaczone do kina domowego, a trzy to typowe zestawy hi-fi. Szczególnie interesujący jest fakt, że JMlab zaimportował do zestawów tej serii niektóre rozwiązania, które pierwotnie pojawiły się w modelu Grande Utopia. Chodzi tu o materiał membrany i konfigurację głośników.
Pod firmową nazwą Focus Time kryje się znany nam już z Utopii układ głośników, w którym osie promieniowania przetworników średniotonowych są skrzywione w kierunku osi głośnika wysokotonowego. W przypadku zestawów Electra jest to osiągnięte poprzez pochylenie całej ścianki przedniej i montaż górnego głośnika średniotonowego na oddzielnej ściance pochylonej w drugą stronę.
Membrany typu W są skonstruowane na zasadzie kanapki, tak samo jak poprzedzające je membrany polikevlarowe. Pomiędzy dwoma warstwami włókna szklanego znajduje się warstwa pianki. Pianka nadaje membranie wysokie tłumienie, a włókno szklane i wielowarstwowa konstrukcja zapewniają z kolei uzyskanie wysokiej sztywności. Z zewnątrz centkowana, szarawa powierzchnia jest taka sama dla wszystkich głośników ale od tyłu membrany głośników średniotonowych i głośnika niskotonowego są inne. W obu przypadkach są białe. W głośniku basowym tylna powierzchnia jest jednak gładka, natomiast w średniotonowych porowata. W głośniku basowym bardzo postarano się o maksymalizację sztywności. Natomiast głośnik wysokotonowy to odwrócona tioxidowa kopułka, wersja kultowego TC90tdx.
13-elementowa zwrotnica ma częstotliwości podziału na 350 i 2.200 Hz. Zastosowano w niej komponenty dobrej jakości między innymi kondensatory Aeon True Cap. Okablowanie sygnowane jest własną marką Focal. Obudowa została wykonana z grubego materiału. Ma ona w środku wzmacniające poprzeczki, dodatkowe wzmocnienie stanowi też komora głośników średniotonowych, a boczne ścianki są podwójne. W komorze głośników średniotonowych znajduje się gruba warstwa tłumiącego materiału. Natomiast w komorze głośnika basowego na właściwych ściankach rozmieszczono płaty materiału tłumiącego.
Scena posiada dobrą szerokość i głębokość, a źródła są dobre zogniskowanie. Perspektywa jest stabilna, a naturalna przejrzystość pozwala lepiej odczuwać budowanie sceny w głąb oraz dobrą lokalizację źródeł pozornych. Na uwagę zasługuje klarowność i krystaliczność przestrzennego przekazu - wspaniałe wybrzmiewanie fali dźwiękowych w akustyce pomieszczenia, jak również ich zaskakująco długie i naturalne wygaszanie. Dźwięk bardzo dobrze wypełnia pomieszczenia odsłuchowe akustyką nagrania - efekt to bardzo przyjemny, choć nieczęsto spotykany. Electra 915.1 to także zestaw precyzyjny, przekazujący dużo informacji o nagraniach. Uwagę przykuwał wokal o wspaniałej artykulacji sybilantów, a także znakomita separacja głosów w złożonym i trudnym nagraniu chóralnym z płyty 1995 Gramophone Awards (Fayrfax - "Ave Dei Patris Filia"). Niewątpliwie wspaniała rozdzielczość w zakresie tonów średnich i wysokich jest odpowiedzialna za pojawiające się całe mnóstwo akustycznych subtelności i dynamicznych niuansów w skali mikro, stanowiąc wspaniałe wsparcie dla bardzo dobrze wybudowanej sceny. Bas jest ciepły, mocny i naturalny.
Impedancja: 8 omów
Pasmo przenoszenia: 35 Hz - 23 kHz
Czułość: 90,5 (dB/W/m)
Moc wyjściowa: 175 W
Wymiary: 265 x 1050 x 350 mm (szerokość x wysokość x głębokość)
Waga zestawu: 69 kg