Jerzy Kossak (1886 - 1955)
"Przy studni"
olej na tekturze, 32 x 47 cm
Autentyczny obraz jednego z najsłynniejszych, polskich malarzy batalistów - Jerzego Kossaka przedstawiający spotkanie przy studni. W poziomej kompozycji autor ukazał młodego ułana, najprawdopodobniej należącego do 8 Pułku Ułanów Księcia Józefa Poniatowskiego (o czym świadczy złoty kolor otoku przy czapce). Ułan stoi przy studni obok swojego konia, który pije wodę z koryta. Po drugiej stronie studni stoi wiejska dziewczyna, nabierająca wodę. Dziewczyna ubrana jest w białą bluzkę i długą spódnicę, a jej włosy zasłania czerwona chusta. Scena rozgrywa się we wsi na tle chaty o bielonych ścianach, krytej strzechą oraz rosnących w pobliżu wierzb.
Jerzy Kossak, podobnie jak jego ojciec Wojciech, chętnie malował wojskowe sceny rodzajowe, najczęściej przedstawiając polskich ułanów podczas odpoczynku lub zabawy, czego przykładem jest prezentowana praca.
Technika: olej na tekturze. Praca sygnowana w prawym, dolnym rogu: "Jerzy Kossak" (sygnatura oryginalna, autorska).
Na odwrocie autorskie pieczęcie: "Stwierdzam autentycz | ność tego obrazu | Jerzy Kossak" oraz dwie okrągłe pieczęcie z herbem Kos i napisem w otoku: "JERZY KOSSAK. Kraków. Pl. Kossaka 4".
Jerzy Kossak (1886 - 1955) polski malarz, syn Wojciecha Kossaka, brat Magdaleny Samozwaniec i Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.Jerzy Kossak dorastał obserwując pracę swojego dziadka i ojca. Już w dzieciństwie wykazywał spore uzdolnienia plastyczne i był wielką nadzieją dla swojego ojca Wojciecha. Szlifował swój talent w pracowni ojca. Pierwszą wystawę miał 1910 roku w Krakowie, w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych. Jego talent został dostrzeżony, a wystawiony cykl napoleoński zebrał pochlebne opinie. W czasie I wojny światowej służył na froncie włoskim w randze porucznika pułku ułanów austriackich. W okresie międzywojennym malował w pracowni stworzonej przez Wojciecha. Był dwukrotnie żonaty: z pierwszego małżeństwa z ziemianką Ewą Kaplińską miał córkę Marię, z drugiego, z Elżbietą Dzięciołowską-Śmiałowską dwie córki, Glorię i Simonę. Do końca życia mieszkał wraz z drugą żoną i córkami w Kossakówce – rodzinnym domu Kossaków, kupionym jeszcze przez dziadka Juliusza. Od początku swojej drogi artystycznej naśladował ojca, wybierał te same tematy. W okresie służby wojskowej namalował wiele scen o tematyce wojennej. W latach międzywojennych sięgnął do zarzuconego już przez ojca wątku napoleońskiego. Wtedy namalował "Odwrót Napoleona spod Moskwy" (1927), "Bitwę pod piramidami" (1927), "Huzara z koniem w pejzażu zimowym" (1938). Oprócz scen z epoki napoleońskiej, Księstwa Warszawskiego, chętnie przedstawiał rodzajowe obrazki z życia współczesnego mu wojska - a osobno odznaczył się jako ilustrator walk polsko-sowieckich w roku 1920. Posiadał fenomenalny talent i niezwykłą łatwość malowania, które pozwoliły mu osiągać efekty dorównujące ojcu, bez żmudnych studiów. Ów dar ukazywania koni w pełnym ruchu, w obrazach zadziwiających do dziś swoją ekspresją - przyczynił się do wielkiej popularności malarstwa Jerzego Kossaka.
Wymiary: 32 x 47 cm, z ramą: 52 x 66,5 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Obraz oprawiony w złoconą, profilowaną ramę, bogato zdobioną rzeźbionym ornamentem roślinnym z motywami stylizowanych liści akantu.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).