Jerzy Kossak (1886 - 1955)
"Przybyli ułani pod okienko", 1951 rok
olej na tekturze, 34,5 x 49,5 cm
Autentyczny obraz jednego z najsłynniejszych, polskich malarzy batalistów - Jerzego Kossaka, przedstawiający dwóch polskich ułanów przed chatą. Dach drewnianego domu pokryty jest grubą warstwą śniegu, w tle widać uginające się od wiatru i zamieci bezlistne drzewa. Ułani stoją w głębokim śniegu, jeden z nich zagląda i puka w okno chaty, z którego bije jasne, ciepłe światło. Drugi z nich stoi przy osiodłanych i objuczonych koniach.
Jerzy Kossak, podobnie jak jego ojciec Wojciech, specjalizował się w malarstwie batalistyczno-rodzajowym, chętnie malując sceny z udziałem polskich ułanów.
Technika: olej na tekturze. Sygnowany i datowany w prawym, dolnym rogu: "Jerzy Kossak | 1951" (sygnatura oryginalna, autorska). Na odwrocie autorskie pieczęcie [słabo widoczne]: "Stwierdzam autentycz | ność tego obrazu | Jerzy Kossak" oraz okrągła pieczątka z herbem Kos i napisem w otoku: "JERZY KOSSAK. Kraków. Pl. Kossaka 4".
Jerzy Kossak (1886 - 1955) polski malarz, syn Wojciecha Kossaka, brat Magdaleny Samozwaniec i Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.Jerzy Kossak dorastał obserwując pracę swojego dziadka i ojca. Już w dzieciństwie wykazywał spore uzdolnienia plastyczne i był wielką nadzieją dla swojego ojca Wojciecha. Szlifował swój talent w pracowni ojca. Pierwszą wystawę miał 1910 roku w Krakowie, w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych. Jego talent został dostrzeżony, a wystawiony cykl napoleoński zebrał pochlebne opinie. W czasie I wojny światowej służył na froncie włoskim w randze porucznika pułku ułanów austriackich. W okresie międzywojennym malował w pracowni stworzonej przez Wojciecha. Był dwukrotnie żonaty: z pierwszego małżeństwa z ziemianką Ewą Kaplińską miał córkę Marię, z drugiego, z Elżbietą Dzięciołowską-Śmiałowską dwie córki, Glorię i Simonę. Do końca życia mieszkał wraz z drugą żoną i córkami w Kossakówce – rodzinnym domu Kossaków, kupionym jeszcze przez dziadka Juliusza. Od początku swojej drogi artystycznej naśladował ojca, wybierał te same tematy. W okresie służby wojskowej namalował wiele scen o tematyce wojennej. W latach międzywojennych sięgnął do zarzuconego już przez ojca wątku napoleońskiego. Wtedy namalował "Odwrót Napoleona spod Moskwy" (1927), "Bitwę pod piramidami" (1927), "Huzara z koniem w pejzażu zimowym" (1938). Oprócz scen z epoki napoleońskiej, Księstwa Warszawskiego, chętnie przedstawiał rodzajowe obrazki z życia współczesnego mu wojska - a osobno odznaczył się jako ilustrator walk polsko-sowieckich w roku 1920. Posiadał fenomenalny talent i niezwykłą łatwość malowania, które pozwoliły mu osiągać efekty dorównujące ojcu, bez żmudnych studiów. Ów dar ukazywania koni w pełnym ruchu, w obrazach zadziwiających do dziś swoją ekspresją - przyczynił się do wielkiej popularności malarstwa Jerzego Kossaka.
Wymiary: 34,5 x 49,5 cm, z ramą: 47 x 62 cm. Stan zachowania: bardzo dobry (praca po profesjonalnej konserwacji, niewielkie wykruszenia krawędzi ramy). Praca oprawiona złotą ramę o bogato zdobionych narożnikach.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).