Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym (np. piksele, SDK) oraz przetwarzaniu Twoich danych osobowych (między innymi unikalne identyfikatory, dane przeglądarki), możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Allegro a w niektórych przypadkach nasi partnerzy (10 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB Europe” (2 partnerów). Informacja o celach przetwarzania danych osobowych przez naszych partnerów znajduje się w ich politykach ochrony prywatności.
Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich. Spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, badanie odbiorców i ulepszanie usług
. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł. Łączenie różnych urządzeń. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie.
Twoje dane personalne przetwarzamy również w celu ułatwiania korzystania z naszych stronCele przetwarzania szczegółowo opisane są w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: “ZMIENIAM ZGODY” i w Polityce plików cookies.Zgodę wyrażasz dobrowolnie i jest ważna 12 miesięcy. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
- 29,99 zł
- TADEUSZ ŁEPKOWSKI ROZWAŻANIA O LOSACH POLSKICH
- 40,98 zł z dostawą
- 71,69 zł
- Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej Bogdan Pokropiński
- 82,68 zł z dostawą
JAZDA POLSKA Pajączkowski KAWALERIA KONNICA opis (3134043160)
Sprzedający Profi-Libris
poleca 99,80%
|
1835
Opis
JAZDA POLSKA
Stefan Pajączkowski
Wydawnictwo: Krajowa Agencja Wydawnicza
Oprawa: twarda
Stron: około 70
Stan: bardzo dobry (-)
Książka składa się z 10-stronnicowego wstępu oraz katalogu rycerzy, husarzy, ułanów, strzelców. Charakterystyka obejmuje opis słowny oraz ilustrację.
Wstęp
Jazda, zwana również konnicą i kawalerią, była główną i zasadniczą bronią w wojsku polskim. Dzieje dawnej Polski to dzieje jej jazdy, której bohaterski udział w walkach niemal zawsze decydował o wszystkich zwycięstwach Polaków. Jazda polska nie tylko wypełniała zwykle funkcje swej broni, ale również uczestniczyła w szturmach na ufortyfikowane obozy wroga, oblegała jego twierdze, a własne chroniła przed oblężeniem.
W pomroce dziejów trudno odnaleźć zalążki jazdy polskiej. Za pierwszą polską konnicę możemy uważać drużynę książęcą, oddział wojska głównie konnego, który stanowił podstawową część siły zbrojnej i jako taki przetrwał do podziału państwa polskiego przez Bolesława Krzywoustego.
Z chwilą rozdrobnienia państwa na księstwa dzielnicowe, poszczególni władcy nie mieli możności utrzymywania większych drużyn, a główną siłę na dworze każdego z nich stanowiło rycerstwo, wyłącznie konne, oraz powoływane pospolite ruszenie, które w średniowieczu wsławiło się w walkach pod Chmielnikiem, Legnicą i pod Płowcami. Zwycięstwo na polach Grunwaldu było pięknym, ale ostatnim wielkim czynem pospolitego ruszenia. Traci ono stopniowo znaczenie i ustępuje pierwszeństwa wojskom zaciężnym. Zaciąg przeprowadzali rotmistrze upoważnieni przez króla tzw. „listem przypowied- nim . Zaciąg odbywał się systemem „towarzyskim", który polegał na tym, że rotmistrz przyjmował do swego oddziału tylko tzw. „towarzyszy", ci zaś zgłaszali się do służby ze swoimi pocztami. Towarzyszami w jeździe była prawie wyłącznie szlachta co odpowiadało klasowemu charakterowi państwa polskiego i interesom rządzącej warstwy szlacheckiej.
Oddział wojska zaciężnego nazywał się w Polsce „rotą", a jego dowódca rotmistrzem. Od początku XVI wieku zaczęto używać nazwy „chorągiew", nawiązując w ten sposób do tradycji pospolitego ruszenia i z czasem nazwa ta weszła w powszechne użycie na określenie oddziału jazdy.
Chorągwie jazdy polskiej dzieliły się na kopijniczne i strzel- cze. Kopijnikami byli zasadniczo towarzysze, którzy służyli w ciężkim uzbrojeniu kopijniczym, ich zaś pocztowi posiadali z reguły uzbrojenie tańsze — strzelcze.
W chwili największego rozwoju pełnej zbroi, pojawił się w Polsce nowy rodzaj jazdy: husaria. Pierwsi nasi husarze, albo jak wówczas nazywano „racowie", byli pochodzenia niepolskiego. Byli to Serbowie, przybyli z Węgier, służący „po racku" czy też „po ussarsku" tj. bez żadnego uzbrojenia ochronnego, jedynie z tarczą, „drzewem" (kopią) i szablą. Była to więc początkowo jazda całkowicie lekka.
W XVI wieku zasadą powolnego lecz ciągłego rozwoju jazdy polskiej jest zapewnienie jej większej ruchliwości. Znikały mianowicie chorągwie kopijnicze, a pozostawały tylko strzelcze i husarskie. Uzbrojenie ochronne husarzy składało się z lekkiego pancerza i szyszaka oraz tarczy. W walce posługiwali się kopią i szablą. Strzelcy nie mieli uzbrojenia ochronnego, a walczyli kuszą, łukiem i szablą.
Stopniowo ciężka jazda wyszła z użycia, a funkcje jej, jako narzędzia przełamywania sił przeciwnika, przejęła husaria, której uzbrojenie ochronne umożliwiało rozwijanie natarcia w zwartym szyku. Była to ciężka jazda uderzeniowa, używana w rozstrzyga ącym momencie bitwy.
Oddziały strzeleckie przekształcały się w lekkie chorągwie, zwane początkowo kozackimi, a później od siedemdziesiątych lat XVII wieku — pancernymi. Do nich należała służba ubez-
strona o mnie | nasza oferta | komentarze | kontakt
Copyright © 2011 Profi-Libris Marcin Badocha
created by krzysztofschmidt
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.