Jan Piotr Norblin (1745 - 1830)
"Wędrowiec", 1779 rok
akwaforta, sucha igła na papierze, 3,6 x 1,9 cm
MINIATUROWA GRAFIKA
Autentyczna grafika słynnego, francuskiego artysty działającego przez długi okres w Polsce - Jana Piotra Norblina, przedstawiająca wędrowca. W pionowej kompozycji autor ukazał postać mężczyzny ujętego od tyłu odzianego w luźny płaszcz. Wędrowiec został przedstawiony stojący, w pełnej postaci, jedną dłoń opiera na kiju. Na plecach ma zarzuconą długą chustę.
Norblin, który został do Polski sprowadzony przez ród Czartoryskich - przez okres trzydziestu lat, jaki tu spędził, z wielką dokładnością dokumentował zarówno typy lokalne, stroje, portrety oraz sceny rodzajowe, czego przykładem jest prezentowana praca.
Artysta ten uważany jest za ojca polskiego malarstwa rodzajowego i jednego z najważniejszych malarzy okresu Stanisława Augusta Poniatowskiego. Jak pisał na początku XX wieku Tadeusz Rutowski (1852-1918): "Francja dała mu [Norblinowi] życie, Polska – sławę – w Polsce". Pierre Francastel (1900-1970) znany francuski historyk sztuki napisał : "Osiemnastowieczna Francja uczyniła Polsce wspaniały prezent w dziedzinie sztuki dając jej Norblina".
Technika: akwaforta, sucha igła na papierze. Praca sygnowana i datowana po lewej stronie: "N. f. 1779".
Jan Piotr Norblin (1745 - 1830) malarz, rysownik i grafik pochodzenia francuskiego, jeden z najważniejszych artystów okresu rokoka, klasycyzmu i romantyzmu, uważany za jednego z twórców polskiej narodowej szkoły malarstwa. Studiował w Paryżu. W latach 1772-1774 przebywał w Londynie i Paryżu realizując zlecenia rodu Czartoryskich, którzy w 1774 roku sprowadzili go do Polski. W latach 1783-1785 i 1789-1790 pracował w Arkadii koło Nieborowa, po 1794 roku w Puławach. W 1804 roku powrócił do Francji. Realizował kompozycje rodzajowe (tzw. galantes) o charakterze pejzażowym, sceny historyczne, portrety, tworzył ilustracje do dzieł literackich (Myszeida I. Krasickiego, 1777-78). W Arkadii wykonał plafon z przedstawieniem Jutrzenki (1783-1785) i przygotował cykl Zbiór polskich ubiorów - Costumes polonais (1804-1817). W swojej twórczości zwracał uwagę głównie na problem niezwykle dokładnego i wiernego odwzorowania przedstawianej kompozycji. Wykształcił wielu uczniów, m.in. A. Orłowskiego, M. Płońskiego i J. Rustema.
Wymiary: 3,6 x 1,9 cm (odcisk płyty), z ramą: 16 x 14,3 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w czarną, lakierowaną ramę (tzw. lakier fortepianowy) z białym passe partout. W oprawie zastosowane antyrefleksyjne szkło muzealne amerykańskiej firmy TrueVue (zapewnia doskonałą przejrzystość, brak refleksów świetlnych i ochronę przed promieniami UV).
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).