Jan Matejko (1838 - 1893)
"Zabicie Wapowskiego w czasie koronacji Henryka Walezego"
drzeworyt sztorcowy na papierze, 26 x 22 cm
Unikatowy drzeworyt sztorcowy, praca o tematyce typowej dla jednego z najwybitniejszych polskich artystów - Jana Matejki, przedstawiający zabicie Andrzeja Wapowskiego w czasie koronacji Henryka Walezego. W pionowej kompozycji ukazana została scena rozgrywająca się na Wawelu w 1574 roku. Malarz przedstawił moment, w którym śmiertelnie rannego Wapowskiego przyniesiono przed oblicze króla. Wapowski został ugodzony podczas ataku Samuela Zborowskiego na kasztelana Jana Tęczyńskiego. Na pierwszym planie widać grupę z rannym (lub martwym już) Wapowskim, w centrum stoi Jan Tęczyński, proszący króla o sprawiedliwy wyrok, a po prawej stoi sprawca Samuel Zborowski z czekanem w dłoni.
Praca ta pochodzi z wydanego w latach 70. XIX wieku "Albumu Jana Matejki", który zawierał ponad 80 drzeworytów z dziełami mistrza - rysunki na klockach drzeworytniczych w większości wykonał osobiście Jan Matejko, rytowali najwybitniejsi drzeworytnicy tamtego okresu, min. Jan Styfi, Józef Holewiński, Konstanty Przykorski, Edward Gorazdowski i inni.
Prezentowany drzeworyt powstał na podstawie obrazu olejnego namalowanego w 1861 roku - będącego pierwszą rozbudowaną kompozycją historyczną w twórczości Matejki. Odgrywa on niezwykle ważną rolę w historii naszego Salonu - obraz przez ponad 100 lat uznawany był za zaginiony i w 2011 roku został odnaleziony przez Zespół naszej Galerii w Ameryce Południowej - następnie sprowadzony do Polski i zaprezentowany pierwszy raz publicznie po ponad 117 latach na Zamku Królewskim na Wawelu (na zdjęciu założyciel naszego Salonu Konstanty Węgrzyn i właściciel Maciej Jakubowski).
Praca została sprzedana prywatnemu nabywcy i przez 5 lat była prywatnym depozytem w Muzeum Śląskim by finalnie w 2017 roku trafić na aukcję w Warszawie gdzie została sprzedana za 3,2 mln złotych, co było ówczesnym rekordem na polskim rynku aukcyjnym.
Technika: drzeworyt sztorcowy na papierze. Praca sygnowana na płycie lewym, dolnym rogu: "JM". W prawym, dolnym rogu sygnatura drzeworytnika: "J. STYFI".
Jan Matejko (1838 - 1893) uważany przez wielu za najważniejszego malarza polskiego, traktował sztukę jako narodową powinność, patriotyczny obowiązek. Studia malarskie rozpoczął pod kierunkiem W. Łuszczkiewicza i W. K. Stattlera w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (lata 1852-1858). Następnie uczył się w Akademii monachijskiej u H. Anschütza (1859) i przez dwa miesiące w Akademii wiedeńskiej u C. Rubena. Po studiach mieszkał i pracował w Krakowie. W 1873 objął tam stanowisko dyrektora Szkoły Sztuk Pięknych, pełniąc tę funkcję aż do śmierci. Dużo podróżował - wielokrotnie wyjeżdżał do Paryża (w latach 1865 -1880), Wiednia (1866-1888), w 1872 był w Konstantynopolu, a rok później w Pradze i Budapeszcie, odwiedzał również Włochy (1878-1879 i 1883). Był członkiem licznych akademii i towarzystw artystycznych m.in. Académie des Beaux-Arts (1873) i Instytutu Francuskiego (1874) w Paryżu, berlińskiej Akademii Sztuki (1874), Akademii Rafaelowskiej w Urbino (1878) i Künstlersgenossenschaft w Wiedniu (1888). W 1864 został członkiem Towarzystwa Naukowego w Krakowie, w 1887 otrzymał doktorat filozofii honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Był twórcą wielkich i znanych płócien, m.in. Kazania Skargi, Rejtana, Unii Lubelskiej, Batorego pod Pskowem, Bitwy pod Grunwaldem, Hołdu Pruskiego czy Kościuszki pod Racławicami. Malował także portrety i - rzadziej - sceny religijne czy rodzajowe. Ważną rolę w jego twórczości odgrywał rysunek - artysta opracował m.in. rysunkowy cykl Poczet królów i książąt polskich oraz album Ubiory w Polsce od 1200 do 1795. W latach 1889-1891, wraz z zespołem uczniów, pracował nad polichromią kościoła Mariackiego w Krakowie. W dawnym rodzinnym domu artysty, przy ulicy Floriańskiej w Krakowie od 1898 mieści się poświęcone mu muzeum - Dom Matejki (Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie).
Wymiary: 26 x 22 cm (w świetle passe partout), z ramą: 40 x 36 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w czarną, lakierowaną ramę (tzw. lakier fortepianowy) z kremowym passe partout.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.