WYSYŁKA DZISIAJ !!!
CODZIENNIE W DNI ROBOCZE
WYSTARCZY DO GODZ. 13.00 wysłać do nas:
1) deklarację odbioru przesyłki "za pobraniem" lub 2) skan przelewu albo 3) wpłacić za pośrednictwem "Płacę z Allegro"
JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO LEKCJI?
EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA
Poradnik metodyczny dla nauczycieli i studentów
Janusz Ropski
Stan książki: NOWA
Wydawnictwo AWF Katowice
Stron: 190
Nakład: 350 egz.
Spis treści
Wstęp........................................................................................................................... 7
1. Troska o bezpieczeństwo człowieka w edukacji................................................ 11
1.1. Edukacja dla bezpieczeństwa - krótki rys historyczny................................. 11
1.2. Edukacja dla bezpieczeństwa jako kategoria semantyczna........................... 15
1.3. Prawne podstawy edukacji dla bezpieczeństwa............................................ 18
2. Edukacja dla bezpieczeństwa jako przedmiot nauczania................................ 21
2.1. Założenia podstawy programowej dla gimnazjum i liceum......................... 21
2.2. Podstawa programowa przedmiotu - Edukacja dla bezpieczeństwa III etap edukacyjny - gimnazjum.................................................................. 25
2.3. Podstawa programowa przedmiotu - Edukacja dla bezpieczeństwa IV etap edukacyjny - tylko zakres podstawowy........................................... 27
2.4. Zalecane warunki i sposób realizacji przedmiotu ........................................ 30
3. Planowanie lekcji................................................................................................. 32
3.1. Istota planowania dydaktycznego................................................................. 32
3.2. Planowanie pracy dydaktycznej przez nauczyciela...................................... 34
3.3. Inwentarz pytań pomocnych przy planowaniu lekcji.................................... 37
3.4. Cechy dobrego planu w oparciu o prakseologię........................................... 40
4. Cele i koncepcje celów kształcenia..................................................................... 41
4.1. Cele kształcenia............................................................................................. 41
4.2. Wybrane koncepcje celów kształcenia w ujęciu historycznym.................... 43
5. Krajowe ramy kwalifikacji i ich związek z celami kształcenia....................... 47
5.1. Cele kształcenia w oparciu o Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji..... 47
5.2. Nowa polityka edukacyjna............................................................................ 48
5.3. Nowe podejście w sprawie przejrzystości kwalifikacji................................. 49
5.4. Cele wprowadzenia Polskich Ram Kwalifikacji........................................... 50
6. Nowe standardy i zakładane efekty kształcenia nauczycieli........................... 52
6.1. Standardy kształcenia przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela.......................................................... 52
6.2. Zakładane efekty kształcenia dla nauczycieli edukacji dla bezpieczeństwa................................................ 58
7. Taksonomia i uszczcgólawianie celów kształcenia............................................ 59
7.1. Taksonomia celów kształcenia...................................................................... 59
7.2. Uszczegóławianie celów kształcenia............................................................ 63
7.3. Precyzowanie celów nauczania na lekcji...................................................... 65
7.4. Wskazówki praktyczne przydatne przy formułowaniu celów lekcji............ 69
7.5. Znaczenie świadomości celów kształcenia w procesie nauczania ............... 70
8. Praktyczna realizacja przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa................... 73
8.1. Formy organizacyjne kształcenia edukacji dla bezpieczeństwa................... 73
8.2. System klasowo-lekcyjny............................................................................. 75
8.3. Lekcja jako podstawowa forma edukacji dla bezpieczeństwa...................... 76
8.4. Struktura lekcji edukacji dla bezpieczeństwa............................................... 78
9. Charakterystyka wybranych typów lekcji........................................................ 81
9.1. Typy lekcji stosowane w ramach edukacji dla bezpieczeństwa.................... 81
9.2. Tok lekcji podającej...................................................................................... 82
9.3. Tok lekcji tak zwanej problemowej.............................................................. 83
9.4. Tok lekcji ćwiczeniowej................................................................................ 84
9.5. Tok lekcji eksponującej................................................................................. 85
10. Praktyczne wskazówki przydatne w czasie przygotowania się do lekcji 87
10.1. Przygotowanie nauczyciela do lekcji............................................................ 87
10.2. Jak przygotować konspekt lekcji - edukacja dla bezpieczeństwa?............... 89
10.3. Przykłady części ogólnych wybranych konspektów lekcji edukacja dla bezpieczeństwa............................................................... 96
11. Metody nauczania stosowane w edukacji dla bezpieczeństwa........................ 100
11.1. Pojęcie metody nauczania............................................................................. 100
11.2. Klasyfikacja metod nauczania....................................................................... 102
12. Charakterystyka wybranych metod nauczania przydatnych w edukacji dla bezpieczeństwa.................................. 107
12.1.Opis............................................................................................................... 107
12.2. Opowiadanie................................................................................................. 108
12.3. Pogadanka..................................................................................................... HO
12.4. Praca z książką.............................................................................................. 114
12.5. Wykład.......................................................................................................... 118
13. Wybrane metody aktywizujące w edukacji dla bezpieczeństwa..................... 125
13.1. Rola i zadania nauczyciela w aktywizacji uczniów...................................... 125
13.2. Metaplan........................................................................................................ 127
13.3. Burza mózgów.............................................................................................. 129
13.4. Drama............................................................................................................ 132
13.5. Dywanik pomysłów...................................................................................... 134
13.6. Karuzela........................................................................................................ 135
13.7. Ulubione miejsce w szkole ......................................................................... 137
14. Współczesne środki dydaktyczne....................................................................... 139
15. Kompetencje dydaktyczne współczesnego nauczyciela edukacji dla bezpieczeństwa................................. 144
Bibliografia................................................................................................................. 150
Aneks........................................................................................................................... 155
Słownik podstawowych terminów z zakresu pedagogiki i edukacji dla bezpieczeństwa............................................... 177
Polecamy inne książki o ZARZĄDANIU: ![PaneleAllegro.pl]()
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ![Komentarze]() | PaneleAllegro.pl ![darmowe panele aukcyjne]() |
|
|
|