HUZAR 30, morski jacht balastowo-mieczowy konstrukcji W. Skórski i A. Jusis. Kategoria CE - "B" - do 8 w skali Beauforta. Wersja z pełnym dodatkowym wyposażeniem budowana na specjalne zamówienie. Te modele były sprzedawane głównie do Holandii i Wielkiej Brytanii z przeznaczeniem do używania na wodach pływowych. Produkowane były 4 wersje jachtu: Ocean (kil ołowiany), Offshore (kil żeliwny), Tidal (miecz), Lake (kategoria C). Wersja mieczowa-morska jest zbudowana na bazie wcześniejszej konstrukcji kilowej jachtu w wersji oceanicznej, stąd duża wytrzymałość zasadniczych rozwiązań konstrukcyjnych. Oryginalna cena wersji podstawowej w Niemczech wynosiła 72.280,- EURO. Oferowany egzemplarz był wykonany dla polskiego armatora, który chciał mieć jacht do użytku na morzu i na Mazurach. Na Mazury nigdy nie dotarł ale pływał trochę po Bałtyku. Odwiedził między innymi Oslo i Bornholm. Pierwszy właściciel zamówił w stoczni pełny możliwy pakiet wyposażenia, zbudowany na najlepszych podzespołach. Jacht jest bardzo wygodny i niesamowicie ergonomiczny. Podwójne zbiorniki wody, trzy akumulatory, toaleta ze zbiornikiem na fekalia, ciepła woda i 2 prysznice czy też duży kambuz wyposażony w piekarnik czynią tą łódkę niezależną od wszelkich, czasami uciążliwych zasobów lądowych. Duża sypialnia rufowa i wysokość stania nawet dla wysokich osób, oddzielna przestrzeń ze stołem nawigacyjnym oraz przestrzenny kokpit z rozkładaną platformą kąpielową czynią ten jacht wirtualnie większy niż wiele 34 czy 36 stopowych jednostek o starszej konstrukcji. Sprzedawany egzemplarz był wyprodukowany w 2007 roku. W zeszłym i tym roku przeszedł gruntowny remont wszystkiego co należało wymienić czy poprawić. Był robiony dla siebie przez doświadczonego żeglarza. Poniżej dokładny opis wyposażenia. W razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt telefoniczny - sześć sześć sześć 41 41 44 lub mailowy. Jacht stacjonuje w Trójmieście.
W komplecie znajduje się profesjonalne łoże na łożyskowanych kołach z gumowymi pełnymi oponami (pierwsza fotka).
OGÓLNE
Długość: 9,10m
Szerokość: 3,22
Waga: 4900 kg (w tym prawie 2t balastu wewnętrznego)
Zanurzenie: 0,70m / 1,75m
Materiał: Laminat poliestrowo szklany GRP
Certyfikat stoczniowy: Kategoria CE: B
Bandera polska, Certyfikat Jachtowy RP - POL
Pozwolenie radiowe i numer MMSI / SPG
Rejestracja na 6 osób
POKŁAD
Pokład - Teak
Maszt - aluminium, takielunek ułamkowy 7/8, nowy sztag (2020), roler PLASTIMO, ekran radarowy
Wysięg dziobowy z mocowaniem kotwicy i punktem zaczepienia genakera
Kabestany samoknagujące LEWMAR x4
Wszystkie bloki zwrotne przy maszcie, wózki szotowe, talia achtersztagu: LEWMAR
Kolumna steru z kompasem: LEWMAR
Koło sterowe: duże z nierdzewki, obszyte irchą, składane: LEWMAR
Ster strumieniowy: LEWMAR
Winda kotwiczna elektryczna, sterowana z nawigacyjnej lub pilotem na dziobie
Kotwica dziobowa z łańcuchem i liną: LEWMAR
Kotwica rufowa plus rolka z taśmą kotwiczną
Brama do kładzenia masztu - nowa, robiona na zamówienie
Brama rufowa zintegrowana z relingiem - oryginał stoczniowy
Rozkładana platforma kąpielowa - nierdzewka + teak
Prysznic na rufie - WHALE (ciepła i zimna woda)
Pompa zenzowa WHALE w kokpicie (druga elektryczna w środku)
Koło ratunkowe z pławką świetlną i linką 30m
Rzutka ratunkowa
4 luki pokładowe - forpik, mesa, toaleta, sypialnia
2 okienka otwierane - kambuz i sypialnia
6 moskitier w aluminiowych ramkach na wymiar do każdego luku/okna
Tratwa ratunkowa 4 osobowa PLASTIMO ze zwalniakiem hydrostatycznym
Zrobiony przegląd w tym roku - atest ważny do 2023 roku.
ŻAGLE
Powierzchnia podstawowa: 40m2
Grot pełnolistwowy (2016): Sail Service - jak nowy
Lazy Jack: NARWAL (2020) - nowy
Fok (2016): Sail Service - jak nowy, obszyty granatowym anty UV w 2020
Szoty foka: 2020 - nowe
Grot pełnolistwowy (2007): Apollo Sils - bardzo dobry
Fok (2007): Apollo Sails - bardzo dobry
Genaker (2007): Apollo Sails - bardzo dobry + nowa relingowa torba NARWAL
ELEKTRONIKA
Ploter AIS (2020): 8 cali, ONWA 8299A z transponderem AIS 5W - nowy
Mapa NAVIONICS (2020): Wybrzeże polskie oraz Mazury i większe jeziora w Polsce - nowa
Autopilot na koło sterowe: Raymarine ST6000 Smartpilot - komputer + zegar/sterownik + napęd
Tridata - LOG, Echosonda, temperatura wody: Raymarine ST60+ TRIDATA
Wiatromierz: Raymarine ST60+ WIND
Ploter, zegary Raymarine i joystick steru strumieniowego znajdują się na panelu za kołem sterowym - bardzo wygodne
GPS - Raymarine
Wskaźniki: paliwo, zbiorniki wody, akumulatory
Heble: Hotel, Silnik, Ster Strumieniowy
Radio VHF z DSC: Raymarine, radio UHF: Sony
Akumulatory: 2x100Ah - Hotel i 1x 80Ah - rozrusznik (stan bardzo dobry, aku rozruchowe - nowy)
Anteny x3: VHF masztowa, AIS na bramce, zapasowa VHF na bramce,
Nowy kabel antenowy w maszcie i nowe przejścia pokładowe IP68
Światła nawigacyjne:
Na silniku - na koszu dziobowym i bramce plus silnikowe
Na żaglach - sektorówka LED - niemiecka AQUA SIGNAL - nowa
Oświetlenie pokładu - LED - nowe
HOTEL
Wysokość stania: 1,90m przy zejściówce do 1,88m w kabinie
Kabina rufowa - bardzo duża z szafką na ubrania i miejscem do ubierania z wysokością stania - 2 osoby (materac:1,93x1,62)
Kabina dziobowa - 2 osoby (2,02m)
Mesa - koje z fartuchami - 2 osoby
Nawigacyjna z siedziskiem i stołem
Kambuz ze zlewozmywakiem i lodówką (do napełnienia czynnikiem)
Dwupalnikowa maszynka gazowa z piekarnikiem, 2 butle z gazem w bakiście na rufie z dolnymi wywietrznikami, nowy reduktor gazowy (morski) oraz nowe przewody gumowe SEMPERIT. Rurka pomiędzy bakistą a kambuzem jest miedziana.
Całe oświetlenie LED wymienione w 2019, dużo punktów świetlnych, sufit, kinkiety, lampki nad kabmbuzem, nawigacyjną itp…
Toaleta morska JABSCO - nowa, jacht posiada zbiornik na fekalia, który daje niezależność w portach
Umywalka, szafki, wieszak na mokre sztormiaki, 2 relingi
Zbiorniki wody - 2x 110 litrów, na prawej i lewej burcie - stal nierdzewna
Prysznic - ciepły i zimny - nowa pompa i armatura
Boiler ciepłej wody - SIGMAR MARINE z dodatkowym zaworem miksującym - nowy
Instalacja ciśnieniowa na ciepłą i zimną wodę, boiler grzany silnikiem lub gdy w porcie - elektrycznie 230V
Ogrzewanie WEBASTO - model 2000, ciepły nadmuch rozprowadzony po całym jachcie
Duży rozkładany stół w mesie ze schowkiem na wino
Bakisty wewnętrzne - 5 sztuk pod kojami
Jaskółki, szafki, schowki itp…
SILNIK
Silnik stacjonarny BETA MARINE B20, 3 cylindrowy, 20 KM.
Jest to zmarynizowany, popularny japoński silnik KUBOTA 722 - bez problemu dostępne wszystkie części zamienne KUBOTA
Przebieg: 854 motogodziny (może trochę wzrosnąć - jacht pływa)
Chłodzenie dwu obiegowe z filtrem wody
Zbiornik paliwa z nierdzewki - 70 ltr. Nowy dodatkowy filtr paliwa BOSCH z ręczną pompą i szklanym odstojnikiem
Wymieniony olej, pasek klinowy i wszystkie filtry na najlepsze markowe
Wał, łożyska podporowe wału i dławica grafitowa - nowe
W komplecie dodatkowy komplet nowych poduszek silnika, kupione "na zapas"
Śruba mosiężna, dwupłatowa - składana, prędkość przy 2k obrotów to około 6 węzłów na płaskim. Śruba jest optymalnie dobrana do kadłuba i silnika a co także ważne ma bardzo mocny rewers, pozwalający zatrzymać jacht w miejscu przy cumowaniu w porcie. Generalnie manewrowanie tym jachtem i cumowanie z użyciem steru strumieniowego (joystick przy kole sterowym) powinno być łatwe nawet dla mniej doświadczonego sternika.
Zużycie paliwa poniżej 2 litry/h.
Panel silnika w kokpicie przy stanowisku sternika z osłoną z pleksi. Stacyjka na kluczyk, gaszenie silnika, obrotomierz i kontrolki. Obok manetka.
Silnik suchy, odpala na tzw. dotknięcie, pracuje równo bez żadnych niepokojących odgłosów.
Jacht posiada wszystkie stoczniowe papiery, instrukcje, certyfikaty oraz pozwolenie radiowe. Także wszystkie instrukcje do elektroniki. W tym roku został pomalowany nową warstwą profesjonalnej, stoczniowej farby antyporostowej. Jest gotowy do pływania.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
OPIS HUZARA Z ULOTKI PRODUCENTA:
DLACZEGO WYBRAĆ HUZARA?
Brytyjski magazyn Practical Boat Owner napisał "Hurra dla Huzara" oraz "w innej lidze niż większość jachtów 30 stopowych".i "natychmiast stało się jasne że Huzar 30 jest jachtem lubiącym żeglować"
Drugi brytyjski magazyn Sailing Today napisał na okładce " Huzar 30 - Czy jest lepszy jacht turystyczno-regatowy?"
Niemiecki magazyn Yacht napisał "Ekscytujący jacht z wieloma dobrymi rozwiązaniami. Zaskakujące osiągi"
Od czasu gdy Huzar 30 został zwodowany w roku 2005 pojawiły się 4 wersje jachtu, wszystkie oparte na tym samym szybkim kadłubie i wszystkie oferujące:
- Sześć koji w dwu kabinach i salonie (dostępna także mieczowa wersja czarterowa z 8 kojami)
- Jeden z najobszerniejszych kokpitów w klasie poniżej 32' w jachtach morskich
- Obszerną kabinę toaletową
- Stanowisko nawigacyjne
- Trudną do zakwestionowania jako najlepszą w swojej klasie, kombinację dzielności morskiej, osiągów oraz komfortu
- Wykonanie w standardzie jakościowym spełniającym najwyższe wymagania użytkowników indywidualnych
- Dostosowanie w trakcie produkcji do Państwa szczególnych wymagań
Huzar 30 nie jest jachtem masowym dla firm czarterowych, który bywa "do wyrzucenia" czy raczej odsprzedaży już po 3-4 sezonach. Jest to solidny jacht budowany tradycyjnymi metodami, wystarczająco nieduży do obsługi przez małą lub jednoosobową załogę, ale zaprojektowany i zbudowany w taki sposób aby jego właściciel nie potrzebował już żadnego innego.
Czy to dla spokojnej turystyki rodzinnej, zwyciężania w regatach lub też podróżowania dookoła świata, jedna z czterech wersji Huzara powinna znaleźć się na krótkiej liście jachtów, którymi chcieliby Państwo żeglować.
Dzielność
Niektórzy zastanawiając się jaki jacht kupić nie zwracają często uwagi na kategorię projektową jachtu kierując się wyłącznie jego gabarytami i ceną. Jest to jeden z najczęściej popełnianych i w rezultacie kosztownych błędów.
Kategoria projektowa określa wysokość fali i siłę wiatru, dla jakich dany jacht jest zaprojektowany. Jest sprawą oczywistą, że jacht zaprojektowany dla warunków oceanicznych (kategoria A) ma znacznie wyższą wytrzymałość kadłuba i takielunku oraz stateczność co widać od razu, porównując jego ciężar z jednostką jeziorową (kategorii C). Oczywiście rzutuje to istotnie na koszt budowy jachtu.
Również istotnym elementem jest kształt kadłuba który dla jednostki morskiej jest inny niż dla jednostek śródlądowych pływających w warunkach bardzo małego zafalowania, gdzie projektuje się pionowe burty i płaskie dno pozwalające z kolei na minimalizację zanurzenia.
Wersje morskie mogą być adaptowane na śródlądzie, natomiast jacht projektowany na śródlądzie jest niebezpieczny w ciężkich warunkach morskich.
Dr. Skórski oprócz swojej działalności projektowej i badawczej jest także praktykiem, członkiem Bractwa Cape Horn, człowiekiem który przepłynął Atlantyk na Agnessie, 5.6 metrowym jachcie samodzielnie zaprojektowanym i zbudowanym. Projektant z takim doświadczeniem doskonale rozumie warunki jakie powinien spełniać jacht oceaniczny.
Prędkość
Osiągi Huzara są efektem odpowiedniego projektu sporządzonego przy użyciu najnowocześniejszych narzędzi inżynierskich, długoletniego doświadczenia projektantów a także tej odrobiny szczęścia, której najlepszym projektom nie może zabraknąć.
Długa linia wodna i inspirujący regatowy kształt kadłuba pozwala na osiągnięcie dużej prędkości już przy umiarkowanym wietrze. Wąski rozstaw want umożliwia uzyskiwanie bardzo małego kąta martwego podczas halsowania.
Duży kokpit i szerokie półpokłady ułatwiają załodze poruszanie się w czasie manewrów. Jacht także może być w łatwy sposób przystosowany do samotnej żeglugi.
Prototypowa jednostka żeglująca w Anglii i nie wyposażona w osprzęt regatowy, już dwukrotnie wygrała w swojej klasie zimowe serie regatowe na jeziorze Windermere skutecznie walcząc z nowoczesnymi jednostkami 34 stopowymi żeglującymi w tej samej klasie i specjalnie przystosowanymi do regat.
Skipper zespołu regatowego Mark Brammer zamówił u nas jednostkę przystosowaną specjalnie do regat, która została dostarczona w 2007 r.
Otwarta rufa zapewnia natychmiastowy odpływ wody przy zalaniu kokpitu przez falę, jak również miejsce na umieszczenie tratwy ratunkowej, a także spełnia funkcję wygodnej platformy kąpielowej.
Wysoka wolna burta i stosunkowo duża, ale nie przesadna szerokość jachtu pozwoliły na uzyskanie obszernego wnętrza przy czym nie zostały jednocześnie pogorszone własności żeglugowe i kontrola nad jachtem co bywa wyraźnie widoczne na jachtach, których projektanci preferują komfortowy postój w marinie kosztem radości żeglowania.
Najwyższa jakość...jako standard!
Od pierwszego dnia jakość produkcji była naszym najwyższym priorytetem...Huzar 30 jest zbudowany tak by wytrzymał dekady ciężkiej żeglugi na akwenach północnej Europy.
Dla tego też każdy etap budowy, każdy element i materiał został wybrany i wykonany pod kątem trwałości i dzielnosci morskiej....zużyty czas oraz koszt są tylko odległymi skutkami tej filozofii.
Przykładowe elementy jakości Huzara 30 wynikające z przyjętej polityki jakościowej firmy obejmują:
Odporne na osmozę żelkoty typu NPG oraz podwójna zewnętrzna warstwa laminatu z żywicy izoftalowej.
Wzmocnienia wszystkich okuć pokładowych wykonane z płaskowników aluminiowych charakteryzujacych sie w porównaniu ze stosowanymi na ogół wzmocnieniami sklejkowymi znacznie wyższą wytrzymałością, zapobiegające luzowaniu sie elementów, późniejszym przeciekom i wykluczające awarie powodowane przegniciem wzmocnień.
Usztywnienie kadłuba wykonane z laminatu. Tak jak w większości nowoczesnych jednostek budowanych przez renomowanych producentów jachtów wysokiej jakości, drewno nie jest wykorzystywane do wykonania usztywnień kadłuba w części dennej. Kadłub jest usztywniony dennikami i wdłużnikami bedącymi elementami wspólnej wkładki usztywniającej. Usztywnienia sklejkowe są stosunkowo łatwe i niedrogie w wykonaniu dopuszczając duży rozrzut niedokładności wykonania, jednocześnie w dłuższym okresie eksploatacji podatne są na gnicie i utratę wytrzymałości. Jeszcze gorszym rozwiązaniem są usztywnienia metalowe nie zapewniające właściwej współpracy pomiedzy materiałem kadłuba a materiałem usztywnienia. Rozwiązania takie celowe w dużych jachtach regatowych o stosunkowo krótkim okresie eksploatacji przeniesione na grunt niewielkich jachtów turystycznych lub regatowo turystycznych mają jedynie na celu zapewnienie obniżki kosztu produkcji bez uwzgledniania ich wpływu na trwałość jachtu.
Wszystkie elementy metalowe, zarówno na pokładzie jak i we wnętrzu jachtu sa wykonane ze stali nierdzewnej lub innych niekorodujacych w warunkach atmosfery morskiej metali.
Jacht zbudowany "na miarę"
Budowa jednostkowymi metodami oznacza że każdy element jachtu uzyskuje taki poziom uwagi jakiego nigdy nie osiagają jachty budowane seryjnie. Jednocześnie jest osiągany poziom personalizacji jachtu, którego nie można oczekiwać od kolejnej jednostki zjeżdżającej z taśmy produkcyjnej.
EM Yachts proponuje rozwiązania spełniające oczekiwania klienta. Pomimo, że nasza lista rozwiązań opcjonalnych jest stosunkowo szeroka, jesteśmy przygotowani do zapewnienia rozwiązań daleko wykraczających poza typowe opcje i ograniczonych tylko rozwiązaniami architektury jachtu i wymaganiami konstrukcyjnymi oraz wymogami certyfikacji CE.
Zapraszamy naszych klientów do aktywnego uczestnictwa w realizacji zamówionego jachtu. Jesteśmy otwarci na dyskusje i wprowadzanie Państwa propozycji na etapie konfiguracji zamówienia, a także jesteśmy zainteresowani Państwa uwagami wynikającymi z doświadczeń na etapie eksploatacji Huzara.
Polski jacht
Pomimo, że Huzar 30 jest przede wszystkim produktem eksportowym i mieliśmy interesujące propozycje jego jego sprzedaży pod zagranicznymi markami, postanowiliśmy promować jacht jako zaprojektowany i budowany w Polsce nawiązując do tradycji Husarii. Niektórzy polscy producenci jachtów stosują podobną politykę, dzięki czemu polskie jachty zaczynają się cieszyć zasłużoną renomą na wymagającym rynku europejskim.