Jacek Malczewski (1854 - 1929)
"Para koni", ok. 1890 roku
tusz lawowany na papierze, 14,5 x 17,5 cm
Autentyczna praca jednego z najsłynniejszych, polskich malarzy końca XIX i początku XX wieku - Jacka Malczewskiego, przedstawiająca parę koni. Na arkuszu o poziomym formacie artysta ukazał dwójkę koni zaprzęgniętych prawdopodobnie do pługa stojących w bliżej nieokreślonej przestrzeni. Zwierzęta zostały ujęte z profilu, ich ciała są kształtowane miękkim światłocieniem.
Jacek Malczewski tworzył wiele szkiców - najczęściej były to prace przygotowawcze do kompozycji olejnych - studia nad ludzkim ciałem, portrety i fragmenty krajobrazów czy zwierzęta.
Technika: tusz lawowany, ołówek na papierze. Sygnowany ołówkiem w prawym, dolnym rogu: "JMalczewski" (sygnatura oryginalna, autorska).
Na odwrocie odbita jest okrągła pieczęć proweniencyjna: "ZE ZBIORÓW MARII MALCZEWSKIEJ".
Jacek Malczewski (1854 - 1929) malarz i rysownik, czołowy reprezentant symbolizmu. Jeden z najwybitniejszych i najbardziej uznanych artystów w historii polskiej sztuki. Dorastał pod dużym wpływem ojca Juliana, który wpoił synowi głęboki patriotyzm i miłość do ojczyzny. Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u W. Łuszczkiewicza i F. Szynalewskiego, w latach 1876-1877 doskonalił swój warsztat w paryskiej École des Beaux-Arts. Sporo podróżował, bywał w Paryżu, Monachium i Wiedniu, wspólnie z Karolem Lanckorońskim odbył podróże do Azji Mniejszej i do Włoch. Artysta wystawiał swoje prace na licznych wystawach krajowych i zagranicznych a jego sztuka była doceniana i nagradzana. Swoje artystyczne inspiracje czerpał Malczewski głównie z polskiej sztuki, tradycji i folkloru uzupełniając je biblijnymi i mitologicznymi wątkami. Wprowadzał postacie faunów, chimer, harpii i centaurów, elementem dopełniającym był nieraz rozległy krajobraz lub motyw wiejski. Do jego najbardziej znanych dzieł należą: Introdukcja (1890), Melancholia (1894), różne wersje tematów Polonia i Thanatos, cykl Zatruta Studnia, tryptyki Ojczyzna (1903) i Muzyka (1906). Wykonał wiele obrazów poświęconych losom zesłańców po powstaniu styczniowym. Namalował kilkaset znakomitych portretów i autoportretów, często w niecodziennych kostiumach i postaciami alegorycznymi m.in. portrety A. Wielopolskiego, Hamlet polski (1903), J. Kasprowicza (1903), W. Reymonta (1905), autoportret z muzą (1906). Jacek Malczewski był w 1897 r. współzałożycielem Związku Artystów Polskich Sztuka, od 1902 r. członkiem Stowarzyszenia Artystów Polskich a w latach 1897-1918 wiedeńskiej Secesji. Był profesorem i rektorem krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych (późniejszej Akademii).
Wymiary: 14,5 x 17,5 cm (w świetle passe partout), z ramą: 37 x 40 cm. Stan zachowania: bardzo dobry - (minimalne pęknięcie papieru w lewym, dolnym rogu; zdobne ubytki przy łączeniach listew ramy). Praca oprawiona w głęboką, profilowaną ramę zdobioną ornamentem wole oko oraz perełkowaniem z kremowym passe partout.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).