Jacek Malczewski (1854 - 1929)
"Portret Feliksa Mangghi Jasieńskiego", 1903 rok
litografia na papierze, 55 x 42 cm
KWINTESENCJA MŁODEJ POLSKI
Unikatowa, autentyczna praca jednego z najsłynniejszych, polskich malarzy końca XIX i początku XX wieku - Jacka Malczewskiego, przedstawiająca portret legendarnego Feliksa Mangghi Jasieńskiego. W pionowej kompozycji artysta ukazał popiersie Jasieńskiego, ujęte z lekkiego profilu. Przedstawiony na rysunku mężczyzna patrząc przed siebie podpiera twarz na swojej lewej ręce. Twarz modela z orlim nosem, wąsami i brodą, wyraża zamyślenie i melancholię. Jego włosy są elegancko zaczesane do tyłu, ubrany jest w marynarkę i wystającą spod niej koszulę. Artysta doskonale uchwycił wygląd i nastrój modela.
Praca wchodziła w skład Teki Polskich Grafików wydanej z inicjatywy Feliksa Jasieńskiego w 1903 roku w nakładzie 120 egzemplarzy, z czego jedynie 20 egzemplarzy było własnoręcznie sygnowanych przez artystów tak jak oferowany egzemplarz (co równie istotne - zdecydowana większość egzemplarzy tejże grafiki które przetrwały do dzisiejszych czasów znajduje się w zbiorach muzealnych). W Tece znalazły się m.in. grafiki Jacka Malczewskiego, Leona Wyczółkowskiego, Teodora Axentowicza, Józefa Chełmońskiego, Stanisława Czajkowskiego i Stanisława Wyspiańskiego.
Technika: litografia na papierze. Praca sygnowana ołówkiem w prawym, dolnym rogu: "Jacek Malczewski | XII" (sygnatura oryginalna, autorska)
Feliks Manggha Jasieński (1861-1929) był polskim krytykiem i kolekcjonerem sztuki. Pochodził z rodziny ziemiańskiej, studiował rozmaite dyscypliny: ekonomię polityczną, filozofię, literaturę, historię sztuki i muzykę. Jednak prawdopodobnie żadnych studiów nie zdołał ukończyć z powodu poważnej choroby oczu. Odbył liczne podróże po Europie, Egipcie, Azji Mniejszej które pozwoliły mu zapoznać się z najnowszymi prądami w sztuce i zebrać bogatą kolekcję sztuki japońskiej.
Od 1901 mieszkał w Krakowie, gdzie odegrał istotną rolę jako promotor modernizmu i mecenas sztuki. Jego zbiory, obejmujące m.in. grafikę i ceramikę europejską, kolekcję tkanin z Europy i Dalekiego Wschodu, liczne antyki oraz wspomnianą kolekcję japońską, inspirowały wielu artystów młodopolskich: Juliana Fałata, Leona Wyczółkowskiego, Józefa Mehoffera, Ferdynanda Ruszczyca, Wojciecha Weissa, Józefa Pankiewicza, Stanisława Witkiewicza i innych.
Jego kolekcja była imponująca – poza sztuką japońską gromadził także obrazy, grafiki, rzeźby i przedmioty użytkowe, które pochodziły z różnych epok i zakątków świata. Dbał o to, by jego zbiory miały wartość edukacyjną i artystyczną, co zainspirowało go do ich przekazania narodowi. W 1920 roku formalnie przekazał swoje zbiory Muzeum Narodowemu w Krakowie, zaznaczając, że mają one służyć społeczeństwu. Feliks Jasieński był postacią nieco ekscentryczną, znaną z odważnych poglądów i niekonwencjonalnego podejścia do życia. W swoich pismach i wystąpieniach podkreślał potrzebę otwartości na inne kultury oraz doceniania zarówno sztuki rodzimej, jak i światowej. Współczesna pamięć o nim jest podtrzymywana m.in. przez wspomniane wcześniej Muzeum Manggha, które powstało z inicjatywy Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz, inspirowanych jego ideą promocji kultury japońskiej.
Jacek Malczewski (1854 - 1929) malarz i rysownik, czołowy reprezentant symbolizmu. Jeden z najwybitniejszych i najbardziej uznanych artystów w historii polskiej sztuki. Dorastał pod dużym wpływem ojca Juliana, który wpoił synowi głęboki patriotyzm i miłość do ojczyzny. Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u W. Łuszczkiewicza i F. Szynalewskiego, w latach 1876-1877 doskonalił swój warsztat w paryskiej École des Beaux-Arts. Sporo podróżował, bywał w Paryżu, Monachium i Wiedniu, wspólnie z Karolem Lanckorońskim odbył podróże do Azji Mniejszej i do Włoch. Artysta wystawiał swoje prace na licznych wystawach krajowych i zagranicznych a jego sztuka była doceniana i nagradzana. Swoje artystyczne inspiracje czerpał Malczewski głównie z polskiej sztuki, tradycji i folkloru uzupełniając je biblijnymi i mitologicznymi wątkami. Wprowadzał postacie faunów, chimer, harpii i centaurów, elementem dopełniającym był nieraz rozległy krajobraz lub motyw wiejski. Do jego najbardziej znanych dzieł należą: Introdukcja (1890), Melancholia (1894), różne wersje tematów Polonia i Thanatos, cykl Zatruta Studnia, tryptyki Ojczyzna (1903) i Muzyka (1906). Wykonał wiele obrazów poświęconych losom zesłańców po powstaniu styczniowym. Namalował kilkaset znakomitych portretów i autoportretów, często w niecodziennych kostiumach i postaciami alegorycznymi m.in. portrety A. Wielopolskiego, Hamlet polski (1903), J. Kasprowicza (1903), W. Reymonta (1905), autoportret z muzą (1906). Jacek Malczewski był w 1897 r. współzałożycielem Związku Artystów Polskich Sztuka, od 1902 r. członkiem Stowarzyszenia Artystów Polskich a w latach 1897-1918 wiedeńskiej Secesji. Był profesorem i rektorem krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych (późniejszej Akademii)
Wymiary: 55 x 42 cm, z ramą: 63 x 50,5 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w prostą, profilowaną ramę w srebrnym kolorze.
W oprawie zastosowane antyrefleksyjne szkło muzealne amerykańskiej firmy TrueVue (zapewnia doskonałą przejrzystość, brak refleksów świetlnych i ochronę przed promieniami UV).
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).