Innowacje w turystyce. Regionalna przestrzeń współpracy w makroregionie południowym Polski
- autor: Małgorzata Bednarczyk, Marta Najda-Janoszka (red.)
- wydawnictwo: CeDeWu
- rok wydania: 2014
- ilość stron: 244
- oprawa: miękka
- format: 165 x 235 mm
- ISBN: 9788375566550
- EAN: 9788375566550
We wzroście atrakcyjności turystycznej Polski najważniejszym aktualnie wyzwaniem jest innowacyjność produktów i firm turystycznych kształtowanej we współpracujących regionach. Książka Innowacje w turystyce adresowana jest do akademików, studentów menadżerskich profilów studiów turystycznych, przedsiębiorców oraz pracowników sektora publicznego i społecznego działających w systemach zarządzania turystyką na poziomie regionu.
Pozwoli na:
- zmianę optyki postrzegania specyfiki przebiegu procesu innowacji w turystyce,
- poznanie i skuteczne wykorzystanie efektów synergii wewnętrznych i zewnętrznych źródeł zdolności do innowacji mikro, małych i średnich przedsiębiorstw turystycznych,
- efektywną budowę regionalnej przestrzeni współpracy zorientowanej na wzrost innowacyjności turystyki w regionie.
Zaprezentowano koncepcję innowacyjnego łańcucha wartości turystyki regionalnej (IŁWT) wraz z podaniem sposobów i technik identyfikacji poziomu współdziałania kluczowych interesariuszy w zakresie kształtowania innowacyjnych regionalnych produktów turystycznych. (...) Ostatecznym celem podejmowanych przez przedstawicieli obszaru wysiłków (...) jest wzrost dobrobytu lokalnej społeczności. Wykorzystanie opisanej koncepcji zarządzania zapewne zapoczątkowuje procesy ekonomiczno-społecznego rozwoju destynacji.
Prof. zw. dr hab. Leszek Kozioł
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
SPIS TREŚCI:
Wprowadzenie - Małgorzata Bednarczyk 7
Część I
Regionalny potencjał innowacyjności w perspektywie przedsiębiorstw turystycznych
Rozdział 1.
Warunki sukcesu przedsiębiorstwa turystycznego w dobie globalizacji - Karolina Nessel 13
- 1.1. Przyszłość turystyki 16
- 1.1.1. Globalizacja ekonomiczna 16
- 1.1.2. Środowisko i zasoby naturalne 19
- 1.1.3. Postęp technologiczny 20
- 1.1.4. Demografia 21
- 1.2. Szanse i wyzwania stojące przed branżą turystyczną 23
- 1.3. Czynniki sukcesu w turystyce w dobie globalizacji 25
Rozdział 2.
Polski sektor turystyczny w okresie globalnego kryzysu gospodarczego - Małgorzata Bednarczyk, Jarema Batorski 29
- 2.1. Polski rynek przewozów lotniczych w okresie dekoniunktury 31
- 2.2. Sektor turystyki w Polsce 35
Rozdział 3.
Kierunki współpracy przedsiębiorstw turystycznych w procesie innowacji 39
- 3.1. Małopolski Klaster Turystyczny „Beskid" - Jacek Gancarczyk, Bogusław Czerwiński, Kamila Kosal-Garbacz, Ryszard Szaroma 39
- 3.1.1. Zarządzanie Klastrem Beskid 41
- 3.1.2. Perspektywy rozwoju 44
- 3.2. Współpraca hoteli w ramach programu marketingowego Polish Prestige Hotels & Resorts - Agnieszka Ciesłowska 45
- 3.2.1. Geneza powołania Polish Prestige Hotels & Resorts 46
- 3.2.2. Zasady działania Polish Prestige Hotels & Resorts 50
- 3.2.3. Perspektywy rozwoju PPH & R 52
Rozdział 4.
Podstawy metodyczne badań 55
- 4.1. Model zintegrowanego zarządzania łańcuchem wartości turystyki na poziomie regionu - Małgorzata Bednarczyk 55
- 4.2. Metody badań i dobór próby badawczej - Małgorzata Bednarczyk, Krzysztof Jakóbik 66
- 4.3. Charakterystyka badanych kluczowych interesariuszy IŁWT - Marta Najda-Janoszka 69
Część II
Sprawność zarządzania w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach turystycznych
Rozdział 5.
Poziom innowacyjności - Jacek Gancarczyk 77
- 5.1. Wprowadzenie teoretyczne 77
- 5.2. Wyniki badań 84
- 5.3. Wnioski 91
Rozdział 6.
Zdolność do współpracy - Marta Najda-Janoszka 93
- 6.1. Wprowadzenie teoretyczne 93
- 6.2. Wyniki badań 98
- 6.3. Wnioski 111
Rozdział 7.
Zarządzanie wiedzą - Jarema Batorski 115
- 7.1. Wprowadzenie teoretyczne 115
- 7.2. Wyniki badań 117
- 7.3. Wnioski 121
Rozdział 8.
Zarządzanie zasobami ludzkimi - Ewa Wszendybył-Skulska 123
- 8.1. Wprowadzenie teoretyczne 123
- 8.2. Wyniki badań 131
- 8.3. Wnioski 139
Rozdział 9.
Zastosowanie zaawansowanej technologii informacyjnej - Sebastian Kopera 145
- 9.1. Wprowadzenie 145
- 9.2. Sieci i relacje zewnętrzne jako przestrzeń uczenia się i tworzenia innowacji 146
- 9.3. Technologie informacyjno-komunikacyjne jako czynnik wpływający na tworzenie i wdrażanie innowacji, a także relacje zewnętrzne i zarządzanie wiedzą 150
- 9.4. Wyniki badań 157
- 9.5. Wnioski 178
Część III
Jakość regionalnego otoczenia biznesu turystycznego
Rozdział 10.
Otoczenie instytucjonalne - Marta Najda-Janoszka 183
- 10.1. Wprowadzenie teoretyczne 183
- 10.2. Wyniki badań 186
- 10.3. Wnioski 191
Rozdział 11.
Otoczenie społeczne - Małgorzata Kurleto 193
- 11.1. Wprowadzenie teoretyczne 193
- 11.2. Społeczność lokalna 194
- 11.3. Turyści 195
- 11.4. Wyniki badań 196
- 11.4.1. Społeczność lokalna 196
- 11.4.2. Turyści 205
- 11.5. Wnioski 212
Część IV
Wykorzystanie efektów synergii - regionalne platformy współpracy
Rozdział 12.
Perspektywa przedsiębiorstw turystycznych - Marta Najda-Janoszka 217
Rozdział 13.
Perspektywa instytucjonalnego regionalnego otoczenia biznesu turystycznego - Marta Najda-Janoszka 221
Podsumowanie - Małgorzata Bednarczyk 223
Bibliografia 227