Igor Mitoraj (1944 - 2014) "Pancerz (Cuirasse)"
Autentyczna i unikatowa praca autorstwa jednego z najsłynniejszych, polskich rzeźbiarzy - Igora Mitoraja, przedstawiająca tors męski. Młode, doskonale zbudowane ciało ukazane zostało od linii bioder do ramion uniesionych ku górze. Tors opasany jest cienkimi fragmentami materiału, jakby bandażami lub rzemieniami, skrzyżowanymi na piersi i nawarstwionymi w okolicy brzucha.
Obiekt należy do typowych prac artysty nawiązujących do jego ulubionej tematyki związanej z antykiem i mitologią grecką. Korespondują również ze starożytnymi przedstawieniami kurosów, czyli młodzieńców biorących udział w igrzyskach olimpijskich.
Prezentowana rzeźba jest autorską miniaturą rzeźby "Pancerz" (Cuirasse) z 1978 roku, wzmiankowanej w albumie: "Igor Mitoraj. Sculpture, Art-Objet", wydanym w Paryżu w 1988 roku (s. 65).
Technika: brąz polerowany na podstawie z czarnego granitu. Sygnowany u dołu torsu: "MITORAJ". Do pracy dołączony autorski certyfikat autentyczności z faksymile podpisu z 1986 r.
Igor Mitoraj (1944 - 2014) ukończył liceum plastyczne w Bielsku-Białej, następnie studiował malarstwo w ASP w Krakowie, m.in. u Tadeusza Kantora (1967-1968). W 1968 wyjechał z Polski. Przez kolejne dwa lata kontynuował studia w Ecole Nationale des Beaux-Arts w Paryżu. W połowie lat 70. poświęcił się rzeźbie, tworząc kameralne głowy, torsy itp. w charakterystycznych zawojach czy bandażach. Pokazał je na pierwszej wystawie indywidualnej w 1976 w Paryżu, która przyniosła mu sukces u publiczności i marszandów. Dalsze lata swej kariery artysta dzielił między Paryż i okolice Carrary we Włoszech. Pracował w klasycznych technikach (rzeźba w kamieniu i brązie), tworząc zarówno rzeźbę kameralną, jak monumentalną. W swej sztuce odwoływał się do tradycji antyku, traktując jego spuściznę jako relikty złotego wieku kultury i wiecznotrwałe wzory. Wyrazem tej świadomości jest nie tylko wybór rzeźby jako głównego środka wyrazu (poza nią artysta wykonywał tylko rysunki), ale też nawiązywanie do kanonu piękna i dążenie do harmonii w tematyce i opracowaniu rzeźb, wreszcie - dbałość o warsztat i czysto techniczną doskonałość prac. Artystę, znanego i cenionego za granicą, w Polsce przypomniała wystawa „Jesteśmy“ w 1990, po której przyszły dalsze prezentacje indywidualne i na wystawach zbiorowych, jak „Ars Erotica“ w warszawskim i „To lubię“ w krakowskim Muzeum Narodowym (1994 i 1996).
Wymiary: wysokość razem z podstawą: 14 cm, wymiary podstawy 8 cm X 5 cm X 3 cm.
Stan zachowania: Bardzo dobry.
Salon Dzieł Sztuki ANTYKI JAKUBOWSKI
Gwarantujemy oryginalność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Na życzenie (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający oryginalność przedmiotu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.