Hitleriada Macabra 3 karykatury 1946 r
Stanisław Toegel
- Rok wydania: 1946
- Rodzaj okładki: Miękka
- Autor: Stanisław Toegel
- Stan: Używana
- ISBN: -
- Wymiar: 24.5cm x 32.5cm
- Nr wydania: -
- Seria: -
- Ilość stron: -
- Waga: 0.1 kg
- Indeks: -
- TIN: T01416433
3 karykatury z teki Hitleriada Macabra Stanisława Toegela: 1. SS Sadysta; 2. Kat 3. Kraft durch Freude Stanisław Toegel po stłumieniu powstania warszawskiego został deportowany na roboty przymusowe do Getyngi, gdzie potajemnie rysował karykatury nazistów. Uwolniony przez wojska brytyjskie trafił w 1945 roku do obozu dla tzw.;Displaced Persons;(dipisów) w Osnabrücku. Tam ukończył, znane do dziś na całym świecie, dwa cykle karykatur rządów Hitlera: „Hitleriada furiosa“ oraz „Hitleriada macabra“, wydane w roku 1946 przez wydawnictwo Antoniego Markiewicza w miejscowości Celle. Książeczka dla dzieci, którą współtworzył, ukazała się w roku 1947 nakładem wydawnictwa Tadeusza Starczewskiego;Strażnica, które także miało swoją siedzibę w Celle. Zapewne obydwaj wydawcy należeli również do grona polskich;dipisów. Ilustracje Toegla, już przed wojną pracującego jako karykaturzysta we Lwowie, to niezwykłe dokumenty z okresu tuż po zakończeniu drugiej wojny światowej. Stanisław Toegel urodził się 20 sierpnia 1905 roku w Jaworowie, leżącym 50 kilometrów na zachód od stolicy obwodu Lwowa. Studiował prawo na uniwersytecie we Lwowie i już w trakcie studiów zyskał popularność jako karykaturzysta. Bogusław Bakuła, literaturoznawca w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu pisze, że Toegel był stałym bywalcem lwowskiej knajpy;Pod Gwiazdką, w której spotykała się „lewicowa“ młodzież polska, ukraińska i żydowska, „mniej więcej zgodnie zwalczająca lwowskie artystyczne autorytety“. Knajpę odwiedzali także „polscy intelektualiści, jak Karol Kuryluk czy Stanisław Piętak z kręgu gazety lwowskiej;Sygnały;i ukraińscy literaci o lewicowej orientacji, jak Jaroslav Halan i Stepan Tudor. Ale były też sygnały, mówiące, że w tej knajpie bywali działacze zdelegalizowanej Komunistycznej Partii Zachodniej Ukrainy, a nawet może i członkowie organizacji bojowych.“ Toegel, jak pisze Bakuła, rysował tu „świetne karykatury bywalców knajpy, która pękała w szwach, ponieważ kredyt u gospodarza był stosunkowo wysoki.“
Uwagi
Karykatury pożółkłe, jedna naderwana (Kraft durch Freude), zakurzone.