Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym (np. piksele, SDK) oraz przetwarzaniu Twoich danych osobowych (między innymi unikalne identyfikatory, dane przeglądarki), możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Allegro a w niektórych przypadkach nasi partnerzy (10 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB Europe” (2 partnerów). Informacja o celach przetwarzania danych osobowych przez naszych partnerów znajduje się w ich politykach ochrony prywatności.
Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich. Spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, badanie odbiorców i ulepszanie usług
. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł. Łączenie różnych urządzeń. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie.
Twoje dane personalne przetwarzamy również w celu ułatwiania korzystania z naszych stronCele przetwarzania szczegółowo opisane są w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: “ZMIENIAM ZGODY” i w Polityce plików cookies.Zgodę wyrażasz dobrowolnie i jest ważna 12 miesięcy. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
- 30,00 zł
- Marrou * O poznaniu historycznym
- 40,99 zł z dostawą
- 299,00 zł
- Historyczne korzenie bajki magicznej; Wadimir Prokopp
- 315 zł z dostawą
- 84,97 zł
- Historia społeczna starożytnego Rzymu Geza Alfoldy
- 93,08 zł z dostawą
HISTORIA WYCHOWANIA W STAROŻYTNOŚCI Marrou [PIW] (3255962173)
Sprzedający Profi-Libris
poleca 99,80%
|
1835
Opis
HISTORIA WYCHOWANIA W STAROŻYTNOŚCI
Henri-Irenee Marrou
Wydawnictwo: PIW, 1969
Oprawa: twarda płócienna z obwolutą
Stron: 658
Stan: bardzo dobry
Autor omawia różne typy i systemy wychowawcze oraz ich wyniki w kulturze danego społeczeństwa, ukazuje egipską cywilizację skrybów, wszechstronność i harmonię wychowania greckiego, powiązanego ze szkołami filozoficznymi, zwłaszcza w Atenach, odmienności wychowania rzymskiego i stosunek barbarzyńskich zdobywców Rzymu do ginącej cywilizacji. Obraz przedstawiony przez wybitnego francuskiego historyka wychowania jest szeroki, barwny, sugestywny, do czego przyczynia się wielkie emocjonalne zaangażowanie autora w omawiane problemy.
SPIS TREŚCI:
Spis ilustracji
Przedmowa do szóstego wydania
Przedmowa
Wychowanie antyczne a wychowanie nowoczesne. — Przebieg ewolucji antycznego systemu wychowania. — Od szlachetnego wojownika do „skryby" (pisarza). — Skryba — człowiek, który posiadł sztukę pisma — na starożytnym Wschodzie. — Wychowanie wschodniego skryby. — Skrybowie minojscy i mykeńscy.
Część pierwsza
POCZĄTKI WYCHOWANIA KLASYCZNEGO. OD HOMERA DO ISOKRATESA
I. WYCHOWANIE W EPOCE HOMERA
Historyczne zrozumienie Homera. — Homeryckie „rycerstwo". — Kultura rycerska. — Chiron i Fojniks. — Przeżytki epoki heroicznej. — Homer wychowawcą Grecji. — Etyka homerycka. — Naśladowanie herosa.
II. WYCHOWANIE SPARTAŃSKIE
Archaiczna kultura Sparty. — Kultura wojskowa i obywatelska. — Wychowanie sportowe. — Wychowanie muzyczne. — Wielkie odstępstwo. — Wychowanie państwowe. — Wychowanie przedwojskowe. — Moralność totalitarna. — Wychowanie dziewcząt. — Ułuda spartańska. — Utracone złudzenia.
III. ROLA PEDERASTII W DZIELE WYCHOWANIA
Miłość grecka. Koleżeństwo wojskowe. — Pederastyczna moralność. — Miłość męska jako metoda wychowawcza. — Szlachetne wychowanie w VI wieku. — Przeżytki archaicznego wychowania. Stosunek mistrza i ucznia. — Safo—wychowawczyni.
IV. PIERWOTNE WYCHOWANIE ATEŃSKIE
Atmosfera nie jest już wojskowa. — Demokratyzacja arystokratycznej tradycji. — Pojawienie się szkoły. — Wychowanie fizyczne. — Wychowanie muzyczne. — Wychowanie przez poezję. — Wychowanie literackie. — Kalokagathia jako ideał.
V. NOWATORSKI WKŁAD WCZESNEJ SOFISTYKI
Pierwsze szkoły lekarskie. — Pierwsze szkoły filozoficzne. — Nowy ideał polityczny. — Sofista jako wychowawca. — Rzemiosło nauczycielskie. — Technika polityczna. — Dialektyka. — Retoryka. — Kultura ogólna. — Humanizm sofistów. — Reakcja sokratyczna. — Rozwój umysłowy przeciwko sportowi.
VI. MISTRZOWIE TRADYCJI KLASYCZNEJ: 1. PLATON
„Mali sokratejczycy". — Przebieg życia Platona i jego ideał polityczny. — Poszukiwanie prawdy. — Organizacja Akademii. — Utopia i spojrzenie w przyszłość. — Tradycyjne wychowanie podstawowe. — Znaczenie „matematyk". — Cykl nauk filozoficznych. — Wielkość i osamotnienie filozofa.
VII. MISTRZOWIE TRADYCJI KLASYCZNEJ: 2. ISOKRATES
Przebieg życia Isokratesa. — Nauczanie średnie. — Nauka wymowy. — Wartość takiego nauczania. — Humanizm Isokratesa. — Isokrates przeciwnikiem Platona. — Zmysł wysubtelniony i zmysł geometryczny. — Dwa filary świątyni.
Część druga
OBRAZ WYCHOWANIA KLASYCZNEGO W OKRESIE HELLENISTYCZNYM
I. CYWILIZACJA PAJDEI
Stan zagadnienia. — Wychowanie w ośrodku cywilizacji hellenistycznej. — Religia kultury.II. ZAKŁADY WYCHOWAWCZE
Szkoła publiczna. — Wychowanie jest sprawą „municypalności". — Efebia attycka. — Ewolucja efebii w epoce hellenistycznej. — Efebia poza Atenami. — Urzędy w efebiach. — Szkoły państwowe nie istnieją. — Fundacje szkolne. — Szkoły prywatne. — Liturgia i fundacje na utrzymanie tych szkół. — Igrzyska i uroczystości. Urzędowe uznania.
III. WYCHOWANIE FIZYCZNE
Wychowanie fizyczne i sport. — Wyścigi piesze. — Skok na odległość. — Rzut dyskiem. — Rzut oszczepem. — Zapasy. — Pięściarstwo (boks). — Pankration. — Nauczanie gimnastyki. — Ćwiczenia dla wyrobienia gibkości ciała. — Dbałość o ciało. — Gymnasjony i palestra. — Schyłek gimnastyki.
IV. WYCHOWANIE ARTYSTYCZNE
Rysunki. — Muzyka instrumentalna: lira. — Śpiew do wtóru i śpiew chóralny. — Pląsy. — Rola muzyki w kulturze i wychowaniu.
V. SZKOŁA PODSTAWOWA
Nie ma przedszkola. — Nadzorca, czyli pedagog. — Rozpowszechnienie się szkoły podstawowej. — Pomieszczenia szkolne. — Stan nauczycielski. — Szkoła i wychowanie. — Rozkład zajęć szkolnych. — Kalendarz szkolny.
VI. NAUCZANIE PODSTAWOWE
Czytanie. — Alfabet. — Zgłoski. — Słowa. — Teksty i antologie. — Recytacja. — Książki, zeszyty i tabliczki. — Pisanie. — Rachunki. — Pedagogia doraźna i brutalna.
VII. ŚREDNIE STUDIA LITERACKIE
Klasycy. — Homer. — Inni klasycy. — Naukowa filologia i nauczanie. — Plan i metoda studiów nad autorami. — Czytanie głośne i deklamacja. — Objaśnianie tekstu. — Moralna doniosłość tej nauki. — Gramatyka jako wiedza. — Praktyczne ćwiczenia stylistyczne.
VIII. NAUKI ŚCISŁE
Nauczanie „matematyk1'. — Ideał enkyklios pajdeja. — Geometria. — Arytmetyka. — Muzyka. — Astronomia. — Załamanie się nauk ścisłych. — Aratos i literackie studia astronomiczne.
IX. NAUCZANIE WYŻSZE. 1. FORMY POMNIEJSZE
Ogólne wykształcenie efeba. — Musejon i przekazywanie wyższej wiedzy. — Brak prawdziwego nauczania technicznego. — Nauczanie medycyny.
X. NAUCZANIE WYŻSZE. 2. RETORYKA
Nauka królewska: retoryka. — Praktyka retoryki.
XI. NAUCZANIE WYŻSZE. 3. FILOZOFIA
Zwrot ku filozofii. — Nauczanie filozofii. — Zatargi między filozofami a retorami. — Geografia historyczna szkół hellenistycznych.
ZAKOŃCZENIE. KLASYCZNY HUMANIZM
Dzieje i ocena. — Dorosły przeciwko dziecku. — Człowiek dojrzały. — Przewaga pierwiastka moralnego. — Pełny człowiek. — Człowiek przeciwstawiony technikowi. — Humanizm literacki, lecz nie z dziedziny nauk ścisłych. — Wartość tradycji. — „Niezróżnicowana wielowartościowość". — Poza granicami humanizmu.
Część trzecia
RZYM I WYCHOWANIE KLASYCZNE
I. ANTYCZNE WYCHOWANIE RZYMSKIE
Samodzielność Rzymian. — Naród wieśniaczy. — Wychowanie chłopskie. — Mos maiorum. — Wychowanie domowe. — Nauka życia politycznego. — Rzymska moralność. — Ideał rodziny. — Rzymska pietas. — Wieśniacze cnoty. — Wychowanie fizyczne. — Zawód gospodarza wiejskiego.
II. RZYM PRZEJMUJE WYCHOWANIE GRECKIE
Cywilizacja rzymska a cywilizacja hellenistyczna. — Stopniowe nawarstwianie się wpływów greckich. — Wychowanie greckie w Rzymie. — Dostosowanie do ducha łacińskiego. — Opory przeciw atletyce. — Narodziny szkół łacińskich. — Szkoły podstawowe. — Nauczanie średnie. — Nauczanie wyższe: retorowie łacińscy. — Dzieło Cycerona. — Filozofia pozostaje mimo wszystko grecka. — To samo odnosi się do nauk ścisłych. — Rzymska medycyna.
III. ZAGADNIENIE JĘZYKÓW: GRECZYZNA i ŁACINA
Świat rzymski jest dwujęzyczny. — Niewielu Greków uczy się po łacinie. — Język grecki w Rzymie. — „Greckość" Cycerona. — Odpływ greczyzny. — Metoda bezpośrednia. — Dwujęzyczne podręczniki szkolne.
IV. SZKOŁY RZYMSKIE. 1. NAUCZANIE PODSTAWOWE
Wychowanie domowe. — Wychowanie niewolników. — Szkoła ..podstawowa". — Nauczanie na stopniu podstawowym. — Surowość i ludzkość.
V. SZKOŁY RZYMSKIE. 2. NAUCZANIE ŚREDNIE
Szkoła gramatyka. — Gramatyka łacińska. — Klasycy. — Objaśnianie pisarzy. — Wiedza raczej literacka. — Wiedza raczej nienaukowa. — Ćwiczenia stylistyczne.
VI. SZKOŁY RZYMSKIE. 3. NAUCZANIE WYŻSZE
Retor. — Retoryka jest wyłącznie grecka. — Sprostytuowana kapłanka. — Podwójny uwodziciel. — Literatura i palestra. — Nauczanie prawa.
VII. WYCHOWAWCZE DZIEŁO RZYMU
Wielkość Rzymu. — Rzym szerzy cywilizację. — Polityka romanizacji. — Granice romanizacji. — Rozmieszczenie szkół.
VIII. PAŃSTWO RZYMSKIE I WYCHOWANIE
Collegia iuvenum. — Polityka szkolna. — Ulgi podatkowe. — Katedry utrzymywane przez państwo. — Stypendia żywnościowe. — Cesarz jako „dobroczyńca". — Szkoły miejskie (municypalne). — Nauczanie prywatne utrzymuje się jednak nadal. — Sposób dobierania nauczycieli. — Interwencje cesarskie. — Uniwersytet w Konstantynopolu. — Zaszczyty przyznawane profesorom. — Powaga, jaką kultura klasyczna cieszy się w późniejszym okresie Cesarstwa. — Szkoły i dobór urzędników. — Nauczanie stenografii.
IX. CHRZEŚCIJAŃSTWO I WYCHOWANIE KLASYCZNE
Wychowanie religijne. — Chrystianizm — religia „uczona". — Szkoła rabinacka. — Szkoły chrześcijańskie w krajach barbarzyńskich. — Chrystianizm i klasycyzm. — Niechęć chrześcijaństwa do kultury klasycznej. — Chrześcijaństwo przejmuje szkołę klasyczną. — Działalność chrześcijan w klasycznym nauczaniu. — Ustawa szkolna Juliana Apostaty. — Chrześcijaństwo nie wywierało wpływu na szkołę. — Wyższe szkoły teologiczne. — W III wieku w Rzymie i w Aleksandrii. — Zanik tych szkół.
X. POJAWIENIE SIĘ CHRZEŚCIJAŃSKICH SZKÓŁ TYPU ŚREDNIOWIECZNEGO
Szkoła monastyczna na Wschodzie. — Słabe promieniowanie szkoły tego typu. — Szkoła klasztorna na zachodzie Europy. — Szkoła biskupia. — Szkoła parafialna. — Zaczątki szkół średniowiecznych.
ZAKOŃCZENIE. KONIEC SZKOŁY ANTYCZNEJ
Wychowanie bizantyńskie. — Irlandzka szkoła monastyczna. — Najazdy unicestwiły szkołę antyczną. — Wyjątkiem jest Afryka. — A przede wszystkim w Italii. — Najazd Longobardów. — Zapowiedzi karolińskiego odrodzenia.
Przypisy uzupełniające
Wykaz skrótów
Indeks imienny
Indeks rzeczowy
ZAPRASZAM DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NASZĄ OFERTĄ OBEJMUJĄCĄ KSIĄŻKI Z CYKLU WYDAWNICZEGO
strona o mnie | nasza oferta | komentarze | kontakt
Copyright © 2011 Profi-Libris Marcin Badocha
created by krzysztofschmidt
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.