Radosław Lolo, Krzysztof Wiśniewski, Michał Faszcza
HISTORIA. PODRĘCZNIK. KLASA 1
ZAKRES PODSTAWOWY
Liceum i technikum
Symbol: 175404
ISBN: 9788302180903
Typ: podręcznik
Nośnik: Książka
Nr dopuszczenia MEN:987/1/2019
Numer wydania: I
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 344
Oprawa: miękka
Radosław Lolo, Krzysztof Wiśniewski, Michał Faszcza
HISTORIA. PODRĘCZNIK. KLASA 1. ZAKRES PODSTAWOWY
Materiał nauczania w podręczniku został uporządkowany chronologicznie. W podręczniku zostały wyodrębnione działy. Każdy dział obejmuje zamknięty okres z historii powszechnej lub Polski albo zintegrowane treści z historii powszechnej i Polski (w zależności od specyfiki omawianej epoki). W ramach działów wyodrębnione zostały tematy, z których każdy odpowiada jednej jednostce lekcyjnej. Każdy dział kończy lekcja powtórzeniowa. Liczne polecenia towarzyszące różnym elementom podręcznika służą kształceniu umiejętności wskazanych w celach ogólnych podstawy programowej.
Dodatkowo podręcznik dla klasy 1 rozpoczyna temat, w którym zostały wprowadzone (lub przypomniane ze szkoły podstawowej) najważniejsze pojęcia dotyczące nauk historycznych, informacje odnoszące się do periodyzacji dziejów, rodzajów źródeł historycznych i ich interpretacji oraz różnych sposobów pozyskiwania i krytycznej analizy informacji.
Układ treści (działy) podręcznika:
I. Pradzieje i historia starożytnego Wschodu
II. Świat starożytnych Greków
III. Imperium Rzymskie
IV. Europa w początkach średniowiecza
V. Europa rozkwitu i schyłku średniowiecza
VI. Polska w X–XIII wieku
VII. Polska w XIV–XV wieku
VIII. Kultura średniowiecza
Struktura tematu (jednostki lekcyjnej):
- Wypunktowane najważniejsze zagadnienia lekcji.
- Oś czasu porządkuje kluczowe wydarzenia omawiane na lekcji.
- Tekst główny podzielony na podrozdziały – wprowadza podstawowe treści nauczania wyszczególnione w podstawie programowej do zakresu podstawowego.
- Ramki słownikowe zawierają wyjaśnienia kluczowych pojęć i terminów historycznych.
- Ramki „Warto wiedzieć” zawierają dodatkowe informacje o charakterze ciekawostek, uzupełnień – ubarwiają i rozszerzają narrację, mają zaciekawić ucznia przedmiotem.
- Ramki „Ślady przeszłości” zawierają informacje o śladach historii czy konsekwencjach wydarzeń historycznych, z którymi uczeń styka się w codziennym życiu.
- Ramki „Biogram” wprowadzają dodatkowe informacje dotyczące ważnych postaci historycznych.
- Ramki „Spory, dyskusje, oceny” zawierają oceny ważnych wydarzeń lub postaci historycznych sformułowane przez historyków.
- Materiały graficzne (fotografie, rysunki, schematy, mapy, diagramy) – towarzyszą im polecenia ukierunkowujące interpretację danego rodzaju źródła (ikonograficznego, kartograficznego, statystycznego).
- „Kalendarium” – zestawienia najważniejszych wydarzeń omawianych na danej lekcji, ułatwia powtarzanie i systematyzację wiadomości.
- Podsumowanie (tematu) – krótki tekst syntetyzujący najważniejsze wiadomości i ułatwiający uczniowi sformułowanie wniosków na dany temat.
- Polecenia (na zakończenie tematu) – polecenia otwarte sprawdzające opanowanie materiału nauczania.
- Praca z tekstem źródłowym – tekst źródłowy (lub historiograficzny) z poleceniami pomagającymi w jego analizie.
- Infografiki (całostronicowe lub na rozkładówkach) – w atrakcyjny graficznie sposób przybliżające wybrane zagadnienia historyczne.
Struktura materiału powtórzeniowego po dziale:
- Powtórzenie (działu) – podsumowanie najważniejszych zagadnień w formie krótkich tekstów wraz z taśmą chronologiczną synchronizującą wydarzenia z różnych dziedzin (np. polityka gospodarka, wojskowość, kultura itp.)
- Oś czasu porządkująca kluczowe wydarzenia omawiane w danym dziale.
- „Warto przeczytać” – propozycje wartościowych publikacji popularnonaukowych odnoszących się do treści danego działu.
- „Źródła – konteksty” – materiał ćwiczeniowy zawierający teksty źródłowe i historiograficzne oraz źródła ikonograficzne wraz z zestawami poleceń.
- Polecenia (otwarte) odnoszące się do treści działu isprawdzające opanowanie materiału nauczania.