3 miniatury obrazów Gustava Klimta (1862-1918), austriackiego malarza i grafika, symbolisty, jednego z najwybitniejszych przedstawicieli secesji, przedstawiciela wiedeńskiego modernizmu
Obrazek 1: „Pocałunek” (fragment)
Wymiary miniatury: 9,5 cm x9 cm, gr. 1,5 cm (ciężar = 63g)
Na obrazie widnieje para kochanków, obejmująca się czule. Artysta uchwycił namiętny moment poprzedzający sam pocałunek. Postacie ubrane są we wzorzyste szaty, stoją na łące pełnej kwiatów. Całość jest niezwykle barwna, z dominacją barwy złotej. Bogactwo geometrycznych wzorów sprawia, że sylwetki postaci wyłaniają się z tła dopiero po dłuższej chwili.
Kobieta ukazana została w klęczącej i omdlewającej pozie, tylko silne ramiona mężczyzny utrzymują ją w pozycji pionowej. Z obcisłej sukienki wyłania się nagie ramię, w subtelny sposób podkreślając erotyczny charakter dzieła. Dłoń wsparła na karku kochanka. Mężczyzna góruje nad kobietą – o ile ona wydaje się delikatna i wiotka, on jest silny i zdecydowany, ale jednocześnie łagodny i czuły. Skóra kochanka jest zdecydowanie ciemniejsza, jego śniade dłonie kontrastują z jej bladą cerą.
Obrazek 2: „Drzewo życia”
Wymiary miniatury: 9 cm x5,5 cm, gr. 1,5 cm (ciężar = 38g)
„Drzewo życia” to obraz, jaki Klimt stworzył na ścianach jadalni w Pałacu Stocleta w Brukseli. Cały budynek powstał w stylu Art Deco. Pracę nad malowidłem Klimt rozpoczął w 1905, a ukończył dopiero w 1909 roku.
Dzieło zostało wykonane techniką mozaikową, a wykończone, podobnie jak wiele innych prac tego artysty, płatkami złota. Zalicza się je do tzw. złotej serii, inspirowanej sztuką bizantyjską. Złote są tu m.in. rozłożyste gałęzie. Praca ma charakter trójdzielny. W centralnej części umieszczony został pień i gałęzie, w bocznych widoczne są dalsze konary i dwie sylwetki, a raczej wydłużone falliczne kształty zwieńczone kobiecymi głowami, z lewej strony w stylu egipskim.
Drzewo życia to symbol znany niemal w każdej kulturze. Korzenie przytwierdzają je do ziemi, gałęzie rozrastają się nad jej powierzchnią i sięgają ku niebu. W ten sposób łączy ono trzy przestrzenie i ukazuje dążenie człowieka. Bogata symbolika drzewa odnosi się także do sfery męskiej i żeńskiej.
Obrazek 3: „Judyta z głową Holofernesa”
Wymiary miniatury: 14 cm x 8cm, gr. 2 cm (ciężar = 100g)
Reprodukcja obrazu olejnego Gustava Klimta stworzonego w 1901 roku. Temat obrazu został zaczerpnięty z biblijnej z Księgi Judyty. Artysta przedstawił Judytę w momencie obcinania głowy asyryjskiemu wodzowi Holofernesowi. Młoda i piękna kobieta zdecydowanie trzyma lewą ręką za włosy leżącego na posłaniu mężczyznę, a prawą zatapia miecz w jego szyi. Jej twarz wyraża determinację i obrzydzenie, widok lejącego się strumienia krwi powoduje, że ciało ma odchylone do tyłu. Zraniony śmiertelnie Holofernes resztką sił unosi się na muskularnych ramionach, jego otwarte usta zdają się krzyczeć. Z prawej strony, z mroku wyłania się sylwetka starej służącej, o karykaturalnej twarzy z wytrzeszczonymi oczyma. W rękach trzyma worek gotowy na przyjęcie odciętej głowy. Kompozycję uzupełnia widoczna u góry czerwona zasłona, bezładnie zarzucona nad łożem mordowanego wodza, jej barwa i ułożenie podkreślają dramatyzm sceny. Tło obrazu jest ciemne, kompozycja oświetlona jest silnym strumieniem światła z lewej strony, co umożliwiło malarzowi wykorzystanie walorów światłocienia. Kolorystyka obrazu jest ciepła, przeważają odcienie brązu z plamami czerwieni i bieli. Linia perspektywy przebiega na ukos płótna, z lewego dolnego do prawego górnego rogu, co podkreśla dynamikę sceny.
Technika wykonania wszystkich 3 reprodukcji: decoupage na starych lakierowanych deseczkach sosnowych pochodzących z rozbiórki.
Każdy z obrazków ma z tyłu otwór na gwoździk do powieszenia na ścianie.