Gradient Helsinki to kolejny krok na naszej drodze do doskonałości. Powstanie tego projektu było możliwe wyłącznie dzięki nieszablonowemu sposobowi myślenia naszych projektantów. To konstrukcja wykraczająca poza konwencjonalne sposoby budowy kolumn głośnikowych, a klasa jej brzmienia tylko w bardzo niewielkim stopniu zależy od pomieszczenia, w którym gra.
Gradient Helsinki zaprojektowano tak, by pięknie brzmiały w każdym otoczeniu – czy to w domowym pokoju, czy w barze, czy w hotelowym lobby. Te kolumny są bardzo łatwe w ustawieniu i dostarczają dużą, otwartą scenę dźwiękową wypełniającą całe pomieszczenie.
KONTROLOWANA KIERUNKOWOŚĆ
Gradient Helsinki wykorzystują „kontrolowaną kierunkowość”, czyli kwintesencję unikalnej filozofii budowy kolumn firmy Gradient. Dzięki skierowaniu bezpośrednio na słuchacza większej ilości średnich i wysokich tonów, a znacznie mniejszej na powierzchnie odbijające, słuchacz doświadcza w większych stopniu faktycznej zawartości samego nagrania, a w mniejszym tego, co jego pokój odsłuchowy dodaje od siebie.
DIPOLOWY UKŁAD PRZETWORNIKÓW BASOWYCH
Każde pomieszczenie odsłuchowe sprawia, że powstają podbicia lub dołki w paśmie poniżej 200Hz – jakie, to zależy od wymiarów pokoju, czyli jego długości, szerokości i wysokości. Te najbardziej słyszalne wynikają z najmniejszego z tych wymiarów – zazwyczaj jest to odległość sufitu od podłogi. Dipolowy układ głośników basowych stymuluje bas tylko w jednym kierunku (w kierunku wychylenia membrany), a nie w pozostałych dwóch. Dzięki temu ograniczony jest wpływ wysokości pomieszczenia, oraz drugiego wymiaru znajdującego się pod kątem 90 stopni od kierunku propagacji dźwięku, na powstawanie podbić i dołków w zakresie niskich tonów.
INTELIGENTNA REGULACJA BASU
Ilość basu uzyskiwanego z kolumn Gradient Helsinki można łatwo regulować poprzez kąt dogięcia kolumn. Doginanie kolumn do środka ma zauważalny wpływ na ilość uzyskiwanego basu. Im większy kąt dogięcia do środka tym więcej basu. Również im dalej ustawimy te kolumny od ścian, tym bardziej mogą one być odgięte na zewnątrz.
TAKŻE DO MAŁYCH POKOI
W małych pokojach odsłuchowych, oraz w tych z szeroką tylna ścianą, można poeksperymentować z zupełnie innymi ustawieniami kolumn niż opisywane powyżej. Umieszczając Gradient Helsinki bezpośrednio przy tylnej ścianie można uzyskać otwartą i dynamiczną scenę dźwiękową nawet jeśli nie ma zbyt wiele wolnej przestrzeni wokół kolumn. Przy takim rozwiązaniu kolumny powinny być ustawione membranami basowych wooferów skierowanymi do wewnątrz.
BUDOWA
Kolumny Helsinki 1.5 fińskiej firmy Gradient to konstrukcja trójdrożna, z podziałami miedzy przetwornikami ustalonymi na 200 i 2200 Hz. To nie jest ani kolumna z obudową zamkniętą, ani z bas-refeksem, ani z otworem stratnym. Jest odgrodą – głośnik niskotonowy nie jest obciążany żadną obudową, promieniując zarówno od przodu, jak i od tyłu bezpośrednio do pomieszczenia odsłuchowego, a głośnik średniotonowy otrzymał coś w rodzaju „puszki”, z której powietrze od tylnej strony membrany wydostaje się przez otwory na jej obwodzie. Wyjątkową uwagę przyłożono do kontrolowania kierunkowości zakresu średnio-wysokotonowego. To dlatego przetworniki zamocowano na czymś w rodzaju „reflektorach”, dzięki którym fala dźwiękowa ma kształt kardioidy skierowanej w kierunku uszu słuchacza.
Wysokie tony obsługuje aluminiowa kopułka SEAS-a o średnicy fi 19 mm (jej „reflektor” jest metalowy), średnie tony 150 mm głośnik stożkowy, też SEAS-a, z papierową membraną, a niskie tony duży, 300 mm głośnik Peerlessa, także z papieru. Jego fala dźwiękowa ma kształt ósemki – zaleca się, aby front przetwornika skierowany był do środka bazy kolumn. Dzięki takiej aranżacji zminimalizowano promieniowanie w kierunku sufitu i podłogi.
Przetworniki zamocowano na czymś w rodzaju „stelaża” z grubej sklejki z bambusa, podpartej z tyłu szkłem, w pewnej mierze oddzielającym fale promieniowane z przodu od tych promieniowanych z tyłu. Podstawa także jest ze szkła i stoi na trzech półkulach z miękkiego polimeru.