Gra planszowa Kolejka
Trefl 01228
Czy masz odwagę zmierzyć się z rzeczywistością lat osiemdziesiątych?
Kolejka IPN od Trefl jest grą planszową opowiadającą o realiach życia codziennego w latach schyłkowego komunizmu w Polsce.
Zadanie graczy wydaje się proste - muszą wysłać swoją rodzinę do sklepów na planszy i kupić wszystkie towary z listy zakupów.
Problem polega jednak na tym, że półki w pięciu osiedlowych sklepach są puste.
W tej realistycznej grze planszowej trzeba nieźle „kombinować”, żeby zdobyć upragniony towar.
Stań razem z rodziną w ogonku przed sklepem i przeżyj prawdziwe kolejkowe emocje!
Zawartość opakowania:
- plansza do gry,
- plansza z samochodami dostawczymi,
- 30 pionków w 6 kolorach,
- 50 kart kolejki w 5 kolorach (po 10 w każdym kolorze),
- 5 kart listy zakupów,
- 60 kart towarów,
- 15 kart dostawy towarów w 5 kolorach (po 3 w każdym kolorze),
- 5 kart pomocy gracza,
- znacznik gracza rozpoczynającego i pionek przekupki,
- Instrukcja.
Kolejka, czyli gra o staniu w kolejce.
Jeżeli jesteście ciekawi jak wyglądało życie codzienne w latach 70. i 80. poprzedniego wieku, zapraszam Was, abyśmy razem wybrali się na zakupy. Wyobraźcie sobie, że właśnie organizujecie komunię dla dzieci i pilnie musicie zakupić wszystkie towary, które macie na swojej liście zakupów. Ale co zrobić, jak nawet najzwyklejsze produkty są niemal niedostępne, a walka o opakowanie herbaty przypomina walkę o byt i przyszłość całej rodziny? Jeżeli Was zaciekawiłem, to razem cofnijmy się w czasie i poznajmy realia Polski PRL-u grając w grę Kolejka.
W Kolejce będziemy grać na przestrzeni kolejnych dni tygodnia, a naszym celem będzie zrealizowanie wylosowanej na początku listy zakupów. Komu pierwszemu się to uda, ten wygra. Zacznijmy od przygotowania gry. Pierwszy element przygotowania, to oczywiście rozłożenie na stole plansz do gry oraz planszy samochodów dostawczych. Kolejny etap to potasowanie kart dostawy i umieszczeni ich na środku.
Następny krok to przygotowanie bazaru, czyli umieszczenie na nim po jednej karcie towaru. Pozostałe karty towarów należy umieścić na odpowiednich samochodach dostawczych. Na pierwszym polu bazaru należy umieścić znacznik przekupki. Następnie każdy z graczy wybiera swój kolor i pobiera odpowiednie karty (kolejki oraz pomocy) oraz pionki. Później wszyscy gracze tasują swoje karty kolejki i wybierają trzy z nich. Kolejny krok to wylosowanie listy zakupów, której realizacja będzie naszym zadaniem. Pozostało tylko wybrać gracza rozpoczynającego i można zacząć grę.
Skoro plansza gotowa i cel gry znany to pora dowiedzieć się jak grać. Rozgrywka podzielona jest na dni, a każdy dzień składa się z kilku faz. Oto one:
- Zajmowanie miejsc w kolejce – każdy z graczy, począwszy od pierwszego ustawia jednego ze swoich pionków w wybranej kolejce na ostatnim wolnym miejscu. Akcję tą powtarza się, dopóki gracze posiadają jeszcze pionki. Jeżeli ktoś nie posiada już pionków to jest pomijany w tej fazie. Jeżeli jest to pierwsza runda w grze to na końcu każdej kolejki należy ustawić spekulanta. Tutaj ważna uwaga – gracze ustawiają swoje pionki w kolejkach przeważnie nie wiedząc gdzie dostarczony zostanie towar.
- Dostawa towaru – w zależności od ilości graczy losujemy odpowiednią ilość kart towaru, a następnie umieszczamy towary z odpowiednich dostawczaków do odpowiednich sklepów. W sytuacji, gdy dany towar się skończył, to po prostu się go pomija.
- Przepychanki kolejkowe – zdecydowanie najciekawsza, a zarazem najbardziej wredna faza Kolejki. Począwszy od pierwszego gracza każdy z graczy po kolei ma możliwość zagrania karty kolejki. Przy czym obowiązuje tutaj zasada, że jeżeli nie chcemy zagrać żadnej karty to musimy spasować (nie można poczekać i zobaczyć, co zagrają przeciwnicy). Jeżeli spasujemy to danego dnia nie można zagrać już żadnej karty kolejki. Zagrywanie kartami kolejki pozwala nam na modyfikowanie kolejności w wybranych kolejach. Możemy na przykład odwrócić kolejkę tyłem na przód, przesunąć się w wybranej kolejce na pierwsze miejsce, czy też przesunąć swojego kolejkowicza z jednej kolejki do drugiej. Tę fazę gra się do momentu, gdy wszyscy gracze spasują lub skończą im się karty. Warto dodać, że zużyte karty wrócą do nas dopiero w następnym tygodniu (po rozegraniu piątego dnia), więc warto używać ich z głową.
- Otwarcie sklepów – jest to swojego rodzaju podsumowanie naszych przepychanek. Każdy pionek zabiera jeden dostępny towar i wraca z nim do domu. Jeżeli w danej kolejce nie ma żadnych towarów to nic się nie dzieje, tzn. pionki stoją dalej w tej kolejce. W przypadku, gdy towar kupił spekulant, to towar należy umieścić na bazarze, a spekulanta przesunąć na koniec kolejki, w której stał. Jeżeli towarów było więcej niż kolejkowiczów to nadwyżkowe towary zostają w sklepie do następnej kolejki.
- Wymiana na bazarze – w tej fazie gracze, którzy ustawili swoje pionki w kolejce na bazarze mogą dokonać wymiany towarów w stosunku 2:1, wyjątek stanowi pole, na którym stoi przekupka gdzie wymiana odbywa się w stosunku 1:1. Na bazarze nie obowiązuje reglamentacja, tzn. każdy pionek może kupić tyle towarów ile chce.
- Faza TePeZet – czyli podsumowanie danego dnia. Zużyte karty towarów przenosi się do „kosza”. Usuwa się karty Remanent, które zostały zagrane tego dnia (karty kolejki). Przesuwa się znaczniki przekupki na kolejne pole na bazarze. Znacznik gracza rozpoczynającego trafia do następnego zawodnika, a każdy z graczy dobiera, (jeżeli może) tyle kart koleje, aby mieć ich na ręce 3.
- Sobota – specjalna faza, która ma miejsce tylko, gdy właśnie skończyliśmy rozgrywać piątek. Należy opróżnić kosz, wszystkie karty tasujemy i umieszczamy na polu z dostawą towarów. Kolejny krok to posortowanie zużytych kart kolejek i oddanie każdemu graczowi jego kart. Otrzymane karty każdy z nas musi potasować i umieścić na spodzie swojej talii kolejki. Następnie przesuwa się znacznik przekupki z powrotem na poniedziałek.
Gra toczy się dalej, do momentu, aż któryś z graczy zrealizuje swoją listę zakupów. W przypadku remisu decyduje liczba towarów nadwyżkowych.
Kolejkowa złośliwość.
Jak widać zasady Kolejki nie są jakoś specjalnie skomplikowane, a całość można by opisać według schematu: zobacz czego potrzebujesz i zdobądź to za wszelką cenę. Jak nie wpuszczają drzwiami, to spróbuj oknem – w przenośni oczywiście, bo gra nie oferuje takich rozwiązań. W Kolejce jednak nie byłoby tak naprawdę nic niezwykłego, gdyby nie wspomniana przeze mnie faza 3, czyli przepychanki kolejkowe. To właśnie dzięki tym przepychankom gra sporo zyskuje. Już myślisz, że Ci się udało, że zdobyłeś swój wymarzony fotel, a tu bum, ktoś wezwał milicję, przez co straciłeś miejsce w kolejce. Jak widać gra, aż kipi negatywną interakcją, bo żeby cokolwiek zdobyć, trzeba to zabrać komuś innemu sprzed nosa. Także jeżeli nie jesteś fanem negatywnej interakcji, to Kolejka może nie przypaść Ci do gustu, ale według mnie jest to zdecydowany plus tej gry.