Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatności- 190,00 zł
- Historia Złotego Polskiego - wyd. 2024
- 198,99 zł z dostawą
- 39,99 zł
- ALPY MAPA -OETZHALL & STUBAI -wyd.1897 rok
- 46,79 zł z dostawą
- 49,00 zł
- Historia Ameryki - USA 1911 - format
- 59,95 zł z dostawą
GÓRSKI - HISTORYA JAZDY POLSKIEJ 1894 REPRINT (4937452546)
Opis
Historya jazdy polskiej opiera się na źródłach trojakiego rodzaju, mianowicie: 1) aktach urzędowych, 2) drukach, traktujących o sztuce wojennej polskiej, oraz o bitwach przez Polaków stoczonych, 3) wyciągach z rękopisów, znajdujących się w bibliotekach: Ossolińskich, Czartoryskich i Krasińskich. Akta urzędowe są trojakiej kategoryi, a mianowicie:
1) Regestra wojskowe:«) układane przez sekretarzy królewskich i inne osoby, z ramienia królów do popisu wojska wyznaczane; b) regestra sporządzane przez pisarzy polnych, c) regestra podawane na likwidacye do Trybunałów lwowskiego i radomskiego; d) regestra, przedstawiane Komisyi wojskowej i Departamentowi wojskowemu.
2) Rachunki wojskowe: a) ze skarbu królewskiego, b) z poborów i innych dochodów Rzpłtej, c) z dochodów kwarcianych i hyberny.
3) Księgi Komisyi wojskowej i Departamentu wojskowego. Z regestrów wojskowych największa maja cenę regestra
od roku 1471 do roku 1565, w których nie tylko zawiera się skład osobowy rot i częstokroć liczebny stan całych kompu-tów wojska, ale uzbrojenie żołnierzy, dające podstawę do wniosków : o organizacyi rot, ich szyku i taktyce. Dalsze regestra,
lubo już nie są tak dokładne i szczegółowe, dają możność śledzenia za następnym rozwojem tychże składników, ugruntowanych na regestrach z pierwszego okresu.
Rachunki skarbowe dostarczają nam danych do płacy wojska i podstaw do wniosków o gospodarstwie regimentów, a także i chorągwi z czasów panowania Stanisława Augusta. Też rachunki podają nam szczegółowe obliczenie kosztów, poniesionych przez skarb królewski i Rzpltą, na naprawę zamków i niektóre wojny, a niekiedy zawierają i inne szczegóły historyczne.
Słowem z aktów urzędowych można zaczerpnąć wiadomość o sposobie kompletowania, organizacyi, szyku, taktyce, płacy i gospodarstwie wojska polskiego.
Z druków najważniejszymi są, traktujące o sztuce wojennej u Polaków, jak: Tarnowskiego, Łaskiego, Bielskiego, Flo-ryana Zebrzydowskiego, Paprockiego, Starowolskiego; dowiadujemy się bowiem z nich o stanie wojska w czasach do których się te dzieła stosują. Pisma zaś wojenno-historyczne, szczególnie akta, wydane w nowych czasach, i rozmaite dyaryu-sze i relacye, opisujące wypadki wojenno-historyczne, podają nam przykłady o użyciu wojsk w rzeczywistym boju, a więc dostarczają ważnych przyczynków do ich szyku i taktyki.
W bibliotekach natrafiają się papiery rodzin, które dawały wojsku szefów i rotmistrzów. Z historyi jazdy wiadomo, ;łe osoby te nie komenderowały osobiście regimentami i chorągwiami, a oddawały je jakby w antrepryzę innym: oberste-rom i porucznikom. Wskutek tego zawierają się w papierach tych rodzin kapitulacye i rozrachunki z tymi antreprenerami. A ponieważ w czasach Stanisława Augusta, nastało prawo, ażeby komendanci regimentów i porucznicy donosili szefom i rotmistrzom o wszystkiem, co się działo w regimentach i chorągwiach oraz składali im raporta miesięczne, to w papierach rodzinnych z owych czasów zawierają się częstokroć wszystkie pomienione dokumenta. A że szefami bywali ludzie zamożni i wpływowi, spotykają się wskutek tego w papierach rodzinnych listy i korespondencye oficerów, w najrozmaitszych materyach, jak: z prośbą o protekcyą, o wsparcie, skargi na
przełożonych, doniesienia o rozmaitych wypadkach i różnych szczegółach, objaśniających wewnętrzne stosunki i byt wewnętrzny w regimentach i chorągwiach.
Oprócz tego natrafia się w bibliotekach dokumenta naj-róznorodniejszej treści wojskowej, mogące służyć za przyczynki do historyi wojska.
Nie ulega wątpliwości, że w zbiorach prywatnych, których znajduje się niemało w krajach byłej Rzpltej, znajdzie się jeszcze wiele dokumentów, które mogłyby posłużyć do uzupełnienia i wyjaśnienia różnych kwestyj z zakresu historyi wojska i sztuki wojennej w dawnej Polsce. Jeśli mi możność pozwoli będę się starał korzystać z tych skarbów, ale zarazem pro-siłybym najpokorniej pp. historyków o udzielenie mi wskazówek i wiadomości, co i gdzie im ze źródeł, odnoszących się do zajmującego mnie przedmiotu, napotkać zdarzyło się, a to pod adresem biblioteki Krasińskich, z którą komunikuję się często i łatwo.
Konstanty Górski.
SPIS RZECZY.
6tr.
PRZEDMOWA ................ ni
WSTĘP......¦...........' i
Okres I od rokn 1410 do roku 1500. ROZDZIAŁ I.
§. 1. świadectwa o istnieniu jazdy zaeiężnej w Polsc«, zaczynając od roku 1410............ 3
§. 2. Tworzenie i organizacja tej jazdy........ 4
§, 3. Jej uzbrojenie............... Q
§. 4. Szyk.................. 8
§. 6. Dwa rodzaje jazdy: kopijnicy i strzelcy...... 10
§. 6. Taktyka jazdy polskiej w wieku XV....... 11
§. 7. Płaca jeździe i wynagradzanie jej za szkody na służbie
ponoszone................ 14
§. 8. Wnioski o stanie jazdy w wieku XV...... . 16
Okres H od roku 1500 do roku 1598. ROZDZIAŁ n.
§. 9. Pierwsze początki ukazania się, u nas husarzy .... 17
§. 10. Husarze polscy.............. 20
§. 11. Zmiany zaprowadzone w uzbrojeniu i ekwipaiu husarzy
za Batorego ............... 2X
§. 12. Ignorowanie husarzy przez akta urzędowe..... 22
§. 13. Czas ostatecznego wykształcenia husarzy...... 23
§. 14. Dalsze istnienie rot atrzelczych w jeździe polskiej . . 24
Str.
§. 15. Początek Kozaków............. 25
§. 16. Dalsze losy i ostateczne wykształcenie aię jazdy Kozaków 26
§. 17. Arkebuzerowie polscy i niemieccy........ 26
§. 18. Czeremisy i sagittarii............ 27
§. 19. Sposób tworzenia jazdy w wieku XVI ....*. 28
§. 20 Organizacya jazdy w tym okresie....... . 29
§. 21. Szyk rot jezdnych.........., . . 31
§. 22 Szyk i taktyka znaczniejszych mas jazdy..... 35
§. 23. Ciągnienie i straż na marszu ......... 40
§. 24. Obozowanie................ 43
§. 25. Ćwiczenia jazdy.............. 46
§. 26. Dyscyplina................ 5ł
§. 27. Służba zdrowia.............. 53
§, 28. Żywienie................ 54
§. 29. Płaca.................. 54
ROZDZIAŁ III.
§. 30. Straż granic od Tatarów........... 55
§. 31. Wojsko kwarciane............. 56
§. 32. Wnioski o etanie jazdy polskiej w 2-gim okresie ... 62
Okres III od roku 1578 do śmierci Sobieskiego. ROZDZIAŁ IV.
33. Postać zewnętrzna husarzy.......... 63
34 Postać zewnętrzna Kozaków.......... 67
35. Zaciąg jazdy w XVII wiekn.......... 69
36. Jej organteacya.............. 71
37. Szyk chorągwi............. 72
38. Stosunek liczebny łmsarzy do Kozaków...... 73
39. S^yk bojowy i taktyka znaczniejszych mas jazdy . . 74
40. Szyk projektowany przez Fredrę ........ 80
41. Przyczyny świetnych czynów jazdy polskiej .... 86
42. Ćwiczenia i sposobienie do boju jazdy w wieku XVII . 89
43. Ciągnienie................ 91
44. Służba zwiadowcza............. 92
45. Obozowanie................ 92
46. Służba strażnicza.............. 93
47. Dyscyplina................ ^7
48. Służba zdrowia.............. 99
49. Żywienie................. 10°
50. Płaca.................. l0°
KOZDZIAŁ V.
Stf.
§. 51. Jazda lekka w Poleca w wieku XVII ...... 102
§. 62. Lisowczyki................ 102
§. 53. Jazda wołoska i tatarska........... 104
KOZDZIAŁ VI.
§. 54. Jazda cudzoziemska rajtarów......... 108
Okres IV od śmierci Sobieskiego do roku 1792.
ROZDZIAŁ VII.
§. 65. Symptomata wskazujące upadek jazdy polskiej . . . 114
§. 66. Przyczyny upadku jazdy polskiej........ 115
§. 67. Stan jazdy polskiej pomiędzy 1700 i 1717 rokiem . . 117
§. 58. Urządzenie wojska polskiego przez Konstytucyą 1717 r. 118
§, 59. Dragonia za czasów saskich.......... 122
§, 60. Stan jazdy autoramentu polskiego za panowania obu
Augustów, poczynając od 1717 roku....... 128
§. 61. Bitwa pod Wyszyczynem........... 133
§. 62. Autor taktyki z pierwszej połowy XVII wieku . . . 134
ROZDZIAŁ VIII.
§, 63. Stan jazdy na początku panowania Stanisława Augusta 136
§, 64. Podział jazdy autoramentu polskiego na partye , . . 138
§. 65. Liczba jazdy w roku 1767.......... 139
§, 66. "Rozporządzenia Komisyi wojskowej względem towarzystwa 140
§. 67. Przepis munduru dla chorągwi lekkich...... 142
§, 68. Regulamin dla dragonów w języku polskim .... 142
§. 69. Polepszenie płacy jeździe........... 145
§, 70. Sformowanie pułków straży przedniej....... 145
§. 71. Konfederacya barska, udział w niej jazdy polskiej i skutki
tego uczestnictwa . . . . •........ 146
§. 72. Stan liczebny jazdy polskiej ku końcowi Konfederacyi
barskiej................. 149
§. 73. Zmiany, które zaszły w komenderowaniu jazdą od początku panowania Stanisława Augusta do 1-go podziału
kraju.................. 151
§. 74. Gospodarstwo chorągwiane i nowy regulamin , . . . 152 §. 76. Postanowienie względem jazdy Sejmu 1776 r. i koniec istnienia husarzy i pancernych (dawniej Kozaków) z przei stoczeniem ich w kawaleryą narodową oraz uformowanie
brygad kawaleryi narodowej i pułków straży przedniej . 153
§. 76, Podział wojska polskiego na dywizye....... 154
Str.
§. 77. Spieszenie niektórych regimentów drago&skich .... 164 §. 78. Etat dla brygad kawaleryi narodowej i pułków straży
przedniej ................155
§. 79. Polepszenie stanu wojska z superat skarbu koronnego
i ostateczne uorganizowanie brygad kawaleryi narodowej
pułków straży przedniej i regimentów dragońskich §. 80. Liczba wojska i dyslokacya onego w roku 1776 . . . 158
§. 81. Znaczenie szwadronu w jeździe polskiej......159
§. 82. Rozporządzenia rządowe względem towarzyszy, urlopów,
ubioru, fortragów i sprzedaży rang.......160
§. 83. Regulamin dla kawaleryi narodowej i pułków straży
przedniej z roku 1786 ...........164
§. 84 Trudności i przeszkody zachodzące w ćwiczeniu jazdy
polskiej.................179
§. 86. Zmiany zaszłe w komenderowaniu jazdą od pierwszego
podziału do Sejmu Czteroletniego.......'. 181
§. 86. Liczebny stan jazdy na początku Sejmu Czteroletniego 181
ROZDZIAŁ IX.
§. 87. Uchwala Sejmu Czteroletniego o podniesieniu liczby jazdy 182
§. 88. Rozkaz królewski w tym przedmiocie......183
§. 89. Instrukcya rotmistrzów dla formowania kawaleryi narodowej i pułków straży przedniej .......185
§. 90. Instrukcya dla przeistoczenia regimentów dragonii na
pułki lekkie czyli straży przedniej .......187
§. 91. Szemata dla organizacyi szwadronów kawaleryi narodowej, pułków straży przedniej oraz byłych dragońskich 189
§. 92. Abcugi czynione z żołdu namiestników dla utrzymania unteroficerów tudzież z żołdu towarzyszy dla utrzymania szeregowych..............191
§. 93. Powołanie oficerów z urlopów dla wykształcenia znacznej liczby nowozacię,Lnych rekrutów i stan kadrów, które miały ich zawrzeć w sobie podług opinii lastratorów . 192
§. 94. Liczba jazdy podług nowego komputu, jej dyslokacya, numera szwadronów kawaleryi narodowej i pułków straży przedniej..............197
§. 95. Nowy etat i płaca brygad kawaleryi narodowej i pułków
straży przedniej............¦ . 198
§. 96. Nowy podział! wojska na dywizye i jazdy na brygady
oraz nominacye na stopnie komenderujących .... 200
§. 97. Rozdział chorągwi pomiędzy szwadrony i brygady kawaleryi narodowej............ . 203
8tr.
§. 98. Dyslokacya jazdy............. 205
§. 99. Trudności, zachodzące w uregulowaniu stosunka pomiędzy towarzyszami przytomnymi i sowitymi, tudzież przydatność służebna tej klasy żołnierzy...... 205
§ 100. Ukompletowaaie pułków lekkich, któro powstały z byłych dragońskich i ostateczny liczebny stan jazdy, jaki
podług komputu być był powinien....... 209
§. 101. Skupienie znaczniejszych ilości jazdy w województwach
bracławskiem, kijowskiem i jej dyslokacya .... 210
§. 102. Opinie lustratorów o tej jeździe........ 211
§. 103. Liczba rzetelna jazdy w roku 1790 i trudności zachodzące w jej zupełnem ukompletowaniu.....' 214
§. 104. Rozdział jazdy pomiędzy dywizye i dyslokacya jej
w marcu 1792 roku . . '.......... 219
§. 105. Zmiany, które zaszły w komenderowaniu jazdsj podczas
Sejmu Czteroletniego............. 219
§. 106. Podział jazdy na czynną i rezerwowa...... 220
§. 107. Ostateczna liczba, rozkład i dyslokacya jazdy w czerwcu
1793 roku................ 222
§. 108. Stan gospodarstwa w jeździe za czasów Sejmu Czterolet. 224
§. 109. Umundurowanie.............. 231
§. 110. Uzbrojenie................ 235
§. 111. Opatrzenie w amunicyą........... 235
§. 112. Remonta koni i ekwipażu końskiego ...... 236
§. 113. Służba zdrowia.............. 239
§. 114- Musztra i ćwiczenia jazdy '.......... 243
§. 115. Nowy regulamin z roku 1790......... 244
§. 116. Egzaniina dla oficerów........... 251
§. H7. Komenderowanie oficerów na zagraniczne rewie . . . 253
§. 118. Obozy instrukcyjne ............ 253
§. 119. Świadectwo lustratora o jeździe w obozie zebranej . . 260 §. 120. Świadectwo lustratora o brygadach jazdy wielkopolskiej 261 §. 121. Konkluzye ostatnie jazdy, wypływające ze świadectw lustratora ................ 267
PRZYPISK1.................. 270
WIELKOŚĆ 23X16CM,TWARDA OKŁADKA,LICZY 364 STRONY+III TABLICE.
STAN:MINIMALNE ŚLADY PO SKLEJENIU WYKLEJEK Z WEWN.OKŁADKAMI /PATRZ SKANY,POZA TYM STAN KSIĄŻKI BDB/BDB- .
KOSZT WYSYŁKI WYNOSI 10 ZŁ - PŁATNE PRZELEWEM / KOSZT ZRYCZAŁTOWANY NA TERENIE POLSKI,BEZ WZGLĘDU NA WAGĘ,ROZMIAR I ILOŚĆ KSIĄŻEK - PRZESYŁKA POLECONA EKONOMICZNA + KOPERTA BĄBELKOWA.W PRZYPADKU PRZESYŁKI POLECONEJ PRIORYTETOWEJ PROSZĘ O DOPŁATĘ W WYSOKOŚCI 3ZŁ.KOSZT PRZESYŁKI ZAGRANICZNEJ ZGODNY Z CENNIKIEM POCZTY POLSKIEJ / .
WYDAWNICTWO KSIĘGARNI SPÓŁKI WYDAWNICZEJ POLSKIEJ KRAKÓW 1894 /ORYGINAŁ/
WAF WARSZAWA 1988,NAKŁAD 1800 EGZ./REPRINT/.
INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.
PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"
NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!
ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE
ZOBACZ STRONĘ O MNIE
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.