KRZYŻAK KOLUMNY KIEROWNICZEJ RENOMOWANEJ MARKI GKN LOBRO O INDEKSIE U122
15X40 mm
Poprzez krzyżak wału napędowego/kierowniczego, przenoszony jest ruch obrotowy pomiędzy elementami wału napędowego oraz kolumny kierowniczej pracujących pod różnymi kątami. Pozwala to na stałe połączenie sztywno zawieszonej skrzyni biegów lub Kolumny kierowniczej, bez względu na położenie zawieszenia kół, przekładni. Krzyżaki wału napędowego i kolumny ulegają często zużyciu wskutek wypłukania smaru z ich łożysk, zbyt gwałtownego ruszania samochodem czy niesprawności innych elementów przeniesienia napędu lub układu kierowniczego.
Zużyty krzyżak wału napędowego lub kolumny kierowniczej, przekłada się na stuki dochodzące spod podwozia. Jest to wynik nadmiernego luzu pomiędzy ramionami, które łączy krzyżak. Ponadto luz krzyżaka powoduje, że na układzie napędowym lub kierowniczym, powstają znaczne drgania będące wynikiem pracy nawet prawidłowo wyważonych elementów wału w różnych osiach. Awaria krzyżaka może spowodować rozpięcie wału lub kolumny i jego wypadnięcie na drogę.
GKN
Grupa przedsiębiorstw GKN, która plasuje się w ścisłej światowej czołówce producentów układów napędowych, ma korzenie w osiemnastowiecznej hucie żelaza. Rozwój przedsięwzięcia znacznie przyspieszyła rewolucja przemysłowa, której rosnące zapotrzebowanie na wyroby metalowe wymagało ciągłego udoskonalania procesów ich produkcji. Udział firmy GKN w przemyśle samochodowym rozpoczął się w latach 60., gdy przeguby homokinetyczne produkowane przez posiadane przez nią spółki zaczęto montować w samochodach Morris Mini; wkrótce do asortymentu dołączyły kolejne części układów napędowych.. Obecnie roczne obroty grupy przekraczają 6 milionów funtów, a placówki w ponad 35 krajach zatrudniają niemal 44 tysiące pracowników.