Gesty wizualizacyjne - techniki ułatwiające artykulację głosek
- Oprawa pudełko
- Wydanie I
- Rok wydania 2013
W pudełku znajdują się 22 karty z rysunkami przedstawiającymi głoski.
Gesty artykulacyjne (GA) inaczej wizualizacje głosek w sylabach, to ruchy jednej dłoni (jedynym wyjątkiem jest samogłoska Y), towarzyszące wypowiadanym samogłoskom i spółgłoskom w sylabach. Wizualizacje uruchamiają nie tylko naśladownictwo, ale pozwalają także oswoić dźwięki przez ucieleśnienie ich w obrazie dłoni.
Współczesne badania pokazały, że percepcja ruchu i jego imitowanie są uzależnione od powiązań neuronalnych ośrodków wzrokowych i ruchowych.
Celem stosowania owych gestów jest pokazanie miejsca i/lub sposobu artykulacji głoski oraz wspomaganie procesów uwagi i pamięci poprzez odczucie ruchu własnej dłoni. Gest, towarzyszący spółgłosce dotyczy całego paradygmatu.
Przedstawione rysunki służą dorosłemu, dzieci uczą się obserwując dorosłego. Terapeuta/logopeda/nauczyciel, czytając samogłoski i sylaby wykonuje jednocześnie gest artykulacyjny. Zwykle po wielokrotnym powtórzeniu dziecko spontanicznie naśladuje wizualizacje, ma to ogromne znaczenie w sytuacji trudności z budowaniem planu ruchu. Gest może pojawić się przed artykulacją, potem jej towarzyszy, stopniowo zanikając. Kiedy dziecko opanuje realizację głoski następuje automatyczne wygaszenie wizualizacji.