Friedrich Bernhard Werner (1690-1776)
ryt. Georg Balthasar Probst (1732-1801)
"Pałac królewski we Wrocławiu", ok. 1760 roku
miedzioryt podkolorowany akwarelą na papierze, 28 x 40 cm
Oryginalna grafika rytowana przez Georga Balthasaea Probsta na podstawie rysunku Friedricha Berharda Wernera, przedstawiająca widok na Pałac królewski i klasztor oo. Kapucynów Mniejszych od południa. Na pierwszym planie przed murem widoczne są liczne postacie ujęte podczas codziennych czynności - są spacerowicze, pałacowa służba zajęta pracą, rozmawiający mężczyźni, matka z dzieckiem. Nieco w głębi za murem widoczne są zadbane ogrody w przestrzeni których widać kilku mnichód doglądających roślin. W oddali i po bokach rozciągają się zabudowania pałacowe i klasztorne. Nad całością góruje jasne niebo usiane białymi obłokami.
Widok ujęty jest w ramkę i oznaczony w prawym górnym rogu numerem "259.". U góry napis negatywowy "LE PALAIS ROYAL A BRESLAU". U dołu opis miejsca w czterech językach: "Palatium regium, unacorum Capucinorum et Minoritarum conventu Vratislaviae | Le Palais Royal, avec le Convent des Capucins et celui des Freres Mineurs a Breslau | Il Palazzo reale, col Convento de'Cappuzini e quello de'Frati Minoriti do Breslavia | Das Konigl: Palatium, Samt dem Capuciner un Minoritteb Closter ze Breslau".
Technika: miedzioryt podkolorowany akwarelą na papierze. Praca opisana u sanego dołu: "F. B. Wernher, del. | Cum Gratia et Privilegio Sac: Caes: Majestatis. | Georg Balthasar Probst, excud. A. V.".
Friedrich Bernhard Werner (1690 - 1776) śląski rysownik, związany z Wrocławiem. Kształcił się w kolegium jezuickim w Nysie. Wkrótce porzucił naukę i zaciągnął się do wojska. Nie wytrzymał jednak w armii zbyt długo i opuścił swój regiment, udając się na siedmioletnią wędrówkę po Europie. W 1718 powrócił w rodzinne strony. W latach 1726–1727 był kancelistą u biskupa wrocławskiego Franza Ludwiga von Neuburg. Następnie na zlecenie augsburskich wydawców udał się w podróż po Europie, aby rysować wszystko, co wyda mu się godne uwiecznienia. Rysunki te miały być podstawą sporządzenia miedziorytów. Praca trwała do 1737. Powstał w ten sposób zbiór 341 wedut 219 różnych miast oraz 321 widoków kościołów, klasztorów, pałaców i innych budowli. W 1733 otrzymał zamówienie od największego wydawcy map, firmy Hommans Erben z Norymbergi na wykonanie wedut, które miały być uzupełnieniem planowanego wydania atlasu Śląska. Poczynając od 1735, wyszło w Norymberdze kolejno 11 tablic miedziorytniczych, które zawierały 84 widoki Śląska pod wspólnym tytułem Scenographia Urbium Silesiae. Około 1730 Werner napisał swoją autobiografię. Do 1766 roku zajmował stanowisko inżyniera budowlanego w Izbie do Spraw Wojny i Dóbr Skarbowych Departamentu Budownictwa i Zabudowy Wiejskiej przy Królewskim Urzędzie Budowlanym we Wrocławiu. Od tego czasu Werner poświęcił się wyłącznie rysowaniu krajobrazów Śląska. Wynikiem tego jest licząca 3000 stron 5-tomowa Topographia Silesiae oraz licząca 1400 rycin topografia hrabstwa kłodzkiego. Dzieło Topographia Silesiae powtórzył jeszcze trzy razy, przy czym za każdym razem dodawał nowe ryciny. Próbował swoich sił także w miedziorytnictwie.
Wymiary: 28 x 40 cm (wymiar kompozycji), z ramą: 60 x 71 cm. Stan zachowania: bardzo dobry. Praca oprawiona w prostą ramę w kolorze czarnym z białym passe partout.
Gwarantujemy autentyczność, wiek oraz stan zachowania wystawianych przedmiotów. Do zakupu (bezpłatnie) dołączamy pisemny certyfikat potwierdzający autentyczność obiektu oraz wszelkie informacje zawarte w opisie.
Istnieje możliwość dołączenia dodatkowej, zewnętrznej ekspertyzy - rzeczoznawcy, biegłego w zakresie wyceny dzieł sztuki (usługa dodatkowo płatna, dostępna na innej naszej aukcji).