Manualny aparat Pentax LX II body
Aparat używany w bardzo dobrym stanie, całkowicie sprawny
W zestawie: aparat, dekiel na body, baterie, neoprenowy pasek optech
Gwarancja: 1 miesiąc
Na aparat wystawiamy paragon lub fakturę VAT-marża.
Pentax LX – profesjonalny aparat, tej samej generacji (i podobnego typu), co Canon F-1N i Nikon F3. Pentax próbował wtedy wprowadzając model LX sprostać konkurencji ze strony firm Nikon i Canon w zakresie profesjonalnych lustrzanek małoobrazkowych. Canon, a szczególnie Nikon, przodowały już wtedy na tym polu i Pentax starał się odzyskać utracone pole.
Podstawą systemu LX jest korpus LX – wspaniałe dzieło pod względem inżynierii i konstrukcji ze specjalnym uszczelnieniem i zabezpieczeniem przed kurzem i wilgocią (na przykład: uszczelnione mini łożyska pod dźwignią naciągu, gąbczaste uszczelnienia pod pokrętłem czasów i pokrętłem czułości, guzikiem do zwijania powrotnego, w miejscu gdzie mocowany jest pryzmat i tam, gdzie do korpusu przylega ścianka tylna), co pozwala zabierać g o w trudne warunki terenowe. Odlew korpusu zrobiony jest ze specjalnie stworzonego dla LX stopu aluminium lżejszego od cynku i dużo mocniejszego od plastiku a ponadto pokrytego specjalnym lakierem chroniącym korpus przed korozją nawet w wypadku uszkodzenia zewnętrznego pokrycia.
Aparat dysponuje rzadko spotykanym rozwiązaniem w postaci hybrydowej migawki elektromechanicznej (w zasadzie identyczne rozwiązanie ma Canon F-1N, gdzie czasy 1/2000 do 1/90 są sterowane mechanicznie). Może się wydawać, że to nic wielkiego, ale gdy płaci się jednak sporo pieniędzy za aparat, przykro jest znaleźć się w sytuacji, gdy awaria baterii zamienia elektroniczne cacko w kupę bezużytecznego metalu i szkła. Poza mechaniczną pozycją B, LX ma sześć czasów działających bez baterii. Koniec z koszmarnymi sytuacjami, gdy pod Twoim oknem przebiega Elvis Presley, a bateria w aparacie akurat „zdycha”. Przy sterowaniu elektronicznym migawka LX jest przetestowana, by wytrzymać bez żadnych problemów temperatury od -20 stopni C, a przy sterowniu mechanicznym od -30 stopni , aż do +50 stopni.
Migawka LX zrobiona, tak samo jak to jest w przypadku Nikona F3 i Canona F-1N z materiału wytrzymałego, bo z folii tytanowej, należy powiedzieć, że jest to migawka o przebiegu poziomym i ma poważne ograniczenie przy pracy z lampą błyskową, a mianowicie długi czas synchronizacji X=1/75 sekundy. Przy poruszających się obiektach grozi to powstaniem „powidoków” – nieostro zarejestrowanych przez migawkę fragmentów, które poruszyły się w trakcie tej 1/75 sekundy; przy doświetlaniu pierwszego planu w dzień uniemożliwia to z kolei czasami użycie lampy w ogóle lub zmusza do silnego blendowania (przymykania przysłony), a nie o to nam chodzi robiąc na przykład portret (czas wybierany wtedy dla silnie oświetlonego tła jest zazwyczaj za krótki, by aparat mógł przy nim zsynchronizować lampę).
Pomiar światła nazwany przez firmę Pentax IDM ulokowany jest w korpusie pod lustrem, dzięki czemu korpus aparatu mierzy światło bez żadnego układu celowniczego, a jego wymiana nie wpływa na pomiar, a zatem nie jest potrzebna żadna korekcja ekspozycji. (Aspekt czysto ekonomiczny: układy celownicze do LX są tańsze niż podobne układy do innych aparatów, bo nie mają wbudowanego światłomierza). Innym plusem pomiaru IDM jest to, że praca przy przysłonie roboczej nie nastręcza żadnych problemów. W trybie automatyki czasów pomiar i tak zawsze odbywa się w trakcie ekspozycji, a zatem zawsze przy przysłonie roboczej. Stąd łatwość korzystania ze starych, zdumiewająco dobrych, obiektywów Pentaxa (seria Takumar SMC) z mocowaniem na gwint M42. Specjalne przejście pozwala mocować te obiektywy, jak i inne akcesoria z mocowaniem gwintowym (np.: śmiesznie tanie mieszki i pierścienie pośrednie produkcji dawnego ZSRR, do których można dołączyć przy mocowaniu odwrotnym obiektywy firmowe Pentaxa i za niewielkie pieniądze bawić się w poważną makrofotografię). IDM mierzy światło w płaszczyźnie filmu ze zdumiewająca dokładnością. Rozkład pomiaru jest tradycyjny, bo integralny z uwypukleniem środka pola obrazu.
O jakości światłomierza w Pentaxie LX mgą świadczyć wyniki testu opublikowane w magazynie PHOTOPLUS w czerwcu 1992 roku. Otóż, poddano próbie cztery profesjonalne aparaty m. in. pod względem dokładności pracy przy tego rodzaju pomiarze światła. Wybrano trudny, kontrastowy motyw – osobę siedzącą przy oknie. Umieszczono środek centralnego kółka w wizjerze wszystkich czterech aparatów dokładnie w połowie między jasnymi i ciemnymi partiami motywu i pozwolono aparatowi wybrać ekspozycję automatycznie. Następnie zrobiono zdjęcia, w których wydłużono ekspozycję tak, by naświetlić poprawnie osobę portretowaną i porównano zdjęcia dla wyliczenia różnicy naświetlenia tych dwóch zdjęć dla wszystkich aparatów. Dało to pewne pojęcie zarówno o czułości światłomierza, jak i o jego zdolności do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oświetleniowymi. Światło tylne bardzo zmyliło światłomierze dwóch aparatów: Leica R6.2 i Contax RTS III. Różnica między naświetleniem wybranym przez aparat a naświetleniem skorygowanym wynosiła 3 stopnie w wypadku aparatu Contax RTS III, 2.5 w przypadku aparatu Leica R6.2, 1 stopień w wypadku Nikona F3 i zaledwie 0.5 stopnia dla Pentaxa LX.
Dane techniczne:
Typ: jednoobiektywowa lustrzanka małoobrazkowa (film 35mm) z dynamicznym systemem pomiaru światła w płaszczyźnie filmu o nazwie IDM (Integrated Direct Metering – Bezpośredni Pomiar Zintegrowany), automatyką czasów oraz pomiarem w pełni ręcznym. Dysponuje pomiarem światła flesza przez obiektyw (TTL) przy współpracy z lampami błyskowymi firmy Pentax typu „T” i „C” (oraz niektórymi lampami firm niezależnych – jak Metz czy Cullmann przy użyciu odpowiednich kostek i kabli systemu SCA 300, lub Sunpak).
Mocowanie obiektywów: Bagnet Pentax-K (obiektywy serii K, M, A, F lub FA)
Migawka: Elektro-mechaniczna migawka szczelinowa o przebiegu poziomym z folii tytanowej; w przypadku ekspozycji ręcznej czasy od 1/2000 sekundy do „X” (1/75 sekundy) oraz „B” są sterowane mechanicznie i działają bez baterii, natomiast czasy od 1/60 sekundy do 4 sekund są sterowane elektronicznie; w trybie ekspozycji automatycznej migawka jest sterowana elektronicznie w płynnie dobieranym zakresie czasów od 1/2000 sekundy do 125 sekund; spust migawki zaopatrzony jest w blokadę; pokrętło czasów otwarcia migawki zablokowuje się w pozycji „AUTOMATIC” a odblokowanie następuje przez wciśnięcie guzika umieszczonego na pokrętle; w aparat wbudowana jest wysuwana zasłonka stosowana w przypadku założenia ścianki tylnej „Watch Data LX”.
Pomiar światła lampy błyskowej: Pomiar przez obiektyw odbitego od powierzchni filmu światła zastanego i błysku lampy przy użyciu lamp błyskowych firmy Pentax typu „T” i „C” z automatycznym ustawieniem czasu synchronizacji na „X” oraz wizualnym potwierdzeniem w wizjerze pełnej gotowości flesza i prawidłowego naświetlenia po błysku; w przypadku innych dedykowanych lamp błyskowych firmy Pentax następuje automatyczne nastawienie czasu synchronizacji i potwierdzenie gotowości lampy w wizjerze.
Synchronizacja lampy błyskowej: Wyjście typu „FP” (lampy spaleniowe) oraz typu „X” wraz z kontaktami do pomiaru błysku przez obiektyw z przodu korpusu aparatu; standardowe pryzmaty FA-1 i FA-1W zaopatrzone w saneczki do mocowania lampy z gorącą stopką i kontaktami do pomiaru błysku przez obiektyw.
Dźwignia wielofunkcyjna: Dźwignia na ściance przedniej korpusu aparatu spełnia trzy funkcje:
1. Samowyzwalacz o płynnie regulowanym opóźnieniu od 4 do 12 sekund.2. Podgląd głębi ostrości.3. Blokada lustra w górnej pozycji.
Pomiar światła: Pomiar światła integralny z uwypukleniem środka pola przez obiektyw przy w pełni otwartej przysłonie zarówno w trybie automatycznym jak i ręcznym. System IDM (Bezpośredniego Pomiaru Zintegrowanego) mierzy światło w płaszczyźnie filmu przy użyciu fotoelementu krzemowego (SPD), przy czym w trybie pracy automatycznej dokonywany jest pomiar światła odbitego od wzoru na pierwszej zasłonce migawki przy krótkic h czasach jej otwarcia oraz od powierzchni zasłonki i samego filmu przy czasach dłuższych z automatycznym pomiarem światła zastanego i błyskowego przy zastosowaniu lamp błyskowych typu „T” i „C”.
Zakres pomiaru przy naświetlaniu ręcznym: Od 1 do 19 EV (dla filmu o czułości 100 ASA i obiektywu o jasności f/1.4); płynny zakres pomiaru przy trybie pracy automatycznej: od -6,5 do 20 EV (dla filmu 100 ASA przy normalnej temperaturze i wilgotności powietrza oznacza to zakres od 125 sekund przy przysłonie f/1,2 do 1/2000 sekundy przy przysłonie f/22), światłomierz zostaje uruchomiony przez lekkie wciśnięcie spustu migawki lub przycisku kontroli ekspozycji MD; wyłącza się automatycznie po 25 sekundach.
Zakres nastawianych ręcznie czułości: ISO/ASA 6 – 3200.
Korekcja ekspozycji: Do 2 stopni w trybie automatycznym poprzez pokrętło; pokrętło oznaczone jest w pozycjach 1/4X, 1/2X, 1X, 2X i 4X z zaskokami co 1/3 EV; gdy pokrętło jest w innej pozycji niż neutralne 1X, w wizjerze pojawia się czerwona „flaga”; blokada pokrętła następuje w pozycji 1X; odblokowanie przez wciśnięcie guzika umieszczonego obok pokrętła.
Układ celowniczy: Standardowy wymienny srebrzony pryzmat pentagonalny FA-1 pokazuje 98% w pionie i 95% w poziomie pola obrazu oraz pełną informacje; wbudowana możliwość korekcji optycznej okularu w zakresie -1,5 do 0 dioptrii przy pomocy wbudowanej śruby i dołączonego śrubokrętu. Pryzmat odblokowuje się do zdjęcia przy pomocy pojedynczej dźwigni z przyciskiem.
Dane umieszczone w celowniku: Trójkolorowe diody wyświetlające czasy otwarcia migawki: zielone oznaczają czasy od 1/2000 do 1/30 sekundy; żółte dla czasów wymagających użycia statywu od 1/15 sekundy do 4 sekund; czerwone oznaczają prześwietlenie lub długie czasy otwarcia migawki oraz gotowość flesza przy „X” dla lamp błyskowych dedykowanych i dających możliwość pomiaru światła przez obiektyw; wartości czasów otwarcia migawki i oznaczenie „A” są wytrawione na soczewce kondensora korpusu aparatu; niebieska „flaga” oznacza tryb automatyczny w pozycji „A” oraz ręcznie wybierane czasy otwarcia migawki; wartość przysłony nastawiona na obiektywie widoczna dzięki okienku i systemowi zwierciadeł w pryzmatach FA-1, FA-1W oraz w pryzmacie systemowym FB-1 wraz z wizjerami FC-1 i FD-1.
Matówki: Standardowa matówka z klinem dalmierzowym otoczonym mikrorastrem na pierścieniowym polu matowym; możliwość wymienienia na 11 innych matówek przez użytkownika specjalnym narzędziem dołączonym do każdej matówki przez otwór do mocowania obiektywów.
Przesuw filmu: Ręczny system łatwego zakładania filmu typu Pentax Magic Needle. Dźwignia szybkiego naciągu filmu z odchyleniem roboczym 120 stopniC oraz ustawieniem w gotowości na 25stopni; wbudowany w korpus aparatu sygnalizator naciągnięcia migawki. Możliwość automatycznego naciągu i zwijania powrotnego filmu przez dołączenie urządzenia Winder LX lub Motor Drive LX.
Licznik zdjęć: Odlicza klatki zarówno do przodu jak i do tyłu od oznaczenia założenia filmu do pozycji „38″ z barwnymi oznaczeniami w pozycjach „0″, „20″, „24″ i „36″; odlicza wstecz przy zwijaniu dla dokładnego zlokalizowania klatek lub powtórnego naświetlania dowolnych klatek na filmie.
Zwijanie powrotne: Przy użyciu korbki; przycisk pozwalający na zwinięcie filmu służy również do odłączenia mechanizmu naciągu filmu i dokonywania wielokrotnego naświetlenia tej samej klatki. Zwijanie automatyczne przy użyciu Winder LX lub Motor Drive LX.
Zasilanie: Dwie 1,5 V baterie alkaliczne lub srebrowe zasilają całą elektronikę aparatu zarówno w trybie automatycznym jak i ręcznym; diody w wizjerze migają, gdy bateria jest słaba; w przypadku zupełnego braku energii z baterii lustro zablokowuje się w górnej pozycji dla ostrzeżenia. (Odblokowanie lustra następuje przez ustawienie pokrętła czasów otwarcia migawki na którejkolwiek pozycji czasów sterowanych mechanicznie: od 1/2000 do „X”, czyli 1/75 sekundy lub „B”).
Lustro: Duże lustro samopowrotne z możliwością zablokowania w górnej pozycji przez użytkownika.
Ścianka tylna: Standardowa ścianka tylna z zatrzaskiem sprężynowym i kieszenią. Wymienna na ścianki Dial Data LX, Watch Data LX lub ściankę z kasetą na 10 metrów bieżących filmu (około 250 klatek).
Wymiary korpusu (z pryzmatem standardowym FA-1): 144,5mm x 90,5mm x 50mm.
Waga korpusu: 570 gram ze standardowym pryzmatem FA-1 (bez baterii).
Inne dane: Możliowść dokupienia jednego z kilku uchwytów do aparatu; specjalne uszczelki dla zminimalizowania możliwości dostania się do wnętrza kurzu i wilgoci; gumowe podkładki na spodzie aparatu dla podniesienia przyczepności do gładkich powierzchni; specjalne uchwyty do paska; pierścień dystansowy wchodzący między aparat a statyw zakładany przy obiektywach o dużej średnicy zewnętrznej; pasek transportowy z amortyzowanym rozszerzeniem na ramię.