"Primum vivere deinde ph Oosophari (wpierw żyć, potem filozofować): to stare powiedzenie określa nie tylko hierarchię ważności obu tych spraw i kolejność ich realizacji w czasie, lecz także warunek i moc wiążącą. Filozofia winna służyć życiu, człowiekowi, winna służyć humanistycznej praktyce. [...] może służyć refleksją, postulowaniem i inicjowaniem namysłu nad samym sobą przez proponowanie i opracowanie możliwych sensownych alternatyw. (...] Filozofia jako soczewka i forum. Sokratejski program filozofii bynajmniej nie jest przestarzały. Istnieją nowoczesne warianty sokratejskiej "sztuki akuszerskiej", mające do spełnienia konieczne zadanie wyłonienia w dyskusji [...] w "multiiogicznym" koncercie wielu dyscyplin dających się zastosować w praktyce, sensownych, prawdziwych bądź bliższych prawdy rozwiązań. [...] nie możemy już, jak to było jeszcze choćby pół wieku temu, oczekiwać od filozofii sformułowania "na podstawie doświadczenia myślowego" ogólnej diagnozy czy całościowej prognozy l wszechstronnej oceny epoki. [...] Filozofowanie stało się skromniejsze i musiało takim się stać, chociaż jego podstawowe pytania i główne tematy od ponad dwu tysięcy lat nadal pozostają te same. [...) Nie możemy i nie chcemy odbierać ludziom jako osobom i obywatelom ich odpowiedzialności czy też zamiast nich się wypowiadać. Na odpowiedzialnym działaniu polega właśnie nasza wolność, [...] Nie możemy obiecać, że z taką wolnością będzie się żyć łatwiej niż w opisanej przez Dostojewsklego paternalistycznej perspektywie Wielkiego Inkwizytora. [...] bez filozofii nie mielibyśmy nie tylko demokracji przedstawicielskiej, praw człowieka, wolności pojętej jako wartość czy etyki [wartości] ogólnoludzkich, ale nawet matematyki, nauki i techniki. [...] Wszystko, co Jako poznające l działające Istoty możemy ujmować i przedstawiać, zależy od interpretacji. (...] Świat, w tej mierze, w jakiej jest poznawalny, jest, by tak rzec, światem zależnym od naszych interpretacji. Możemy go tylko interpretować za pomocą znaków, za pomocą zależnych od interpretacyj systemów pojęć l symboli itp. [...] W świecie coraz bardziej zintegrowanym l coraz bardziej ze sobą powiązanym przez współzależności techniczne, ekonomiczne i uwarunkowania ekologiczne moralność oparta wyłącznie na miłości bliźniego już nie wystarcza; [...] Pozytywne sformułowanie Złotej Reguły: "Czyń to, czego w potrzebie chciałbyś i mógłbyś oczekiwać od innych", powinno przestać mieć status jedynie zalecającego, moralnie niezobowiązującego apelu."
Hans Lenk, Filozofia pragmatycznego interpretacjonizmu