Filozofia antyczna wobec problemu interpretacji. Rozwój alegorezy od przedsokratyków do Arystotelesa
Mikołaj Domaradzki
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM
Poznań 2013
ISBN: 978-83-7092-133-0
liczba stron: 306
oprawa miękka
.
Spis treści
.
Wstęp
część I
Wokół pojęcia alegorii
Rozdział I Między retoryką a hermeneutyką
1. Wprowadzenie
2. Alegoria i alegoreza
3. Alegoreza i egzegeza
4. Narzędzia hermeneutyki antycznej
4.1. Allēgoria
4.2. Hypónoia
4.3. Ainigma
4.3.1. Enigmatyczny sens poematu
4.3.2. Enigmatyczny sens zagadki
4.3.3. Enigmatyczny sens wyroczni
4.4. Symbolon
4.4.1. Symboliczny sens poematu
4.4.2. Symbol jako znak konwencjonalny
4.4.30 Symbol jako znak naturalny
4.4.4. Symboliczny sens nauk pitagorejskich
5. Alegoria, symbol czy metafora?
6. Język figuratywny jako problem poznawczy
Rozdział II Między mitem a logosem
1. Wprowadzenie
2. Mythos i logos w kulturze przedpłatońskiej
3. Problem dziedzictwa Homera
4. Początki alegorezy
4.1. Apologetyczne źródła alegorezy
4.2. Filozoficzne źródła alegorezy
5. Próba klasyfikacji
5.1. Funkcje alegorezy
5.2. Przedmiot alegorezy
5.3. Etymologia a alegoreza
część II
Praktyka interpretacji alegorycznej
Rozdział III Alegoreza przedplatońska
1. Wprowadzenie
2. Teagenes z Region
3. Metrodor z Lampsakos
4. Diogenes z Apollonii
5. Papirus z Derveni
5.1. Problem rekonstrukcji
5.2. Alegoria jako problem poznawczy
5.3. Poemat Orfeusza
5.4. Kosmologia autora derweńskiego
5.5. Intencje alegorety derweńskiego
5.6. Enigmatyczna teologia Orfeusza
6. Demokryt z Abdery
7. Pitagorejczycy
8. Sofiści
9. Cynicy
9.1. Antystenes z Aten
9.2. Diogenes z Synopy
Rozdział IV Platon
1. Wprowadzenie
2. Problem alegorezy Platońskiej
3. To megiston pseudos
4. Platońska koncepcja mitu
4.1. Fałszywość mitu
4.2. Użyteczność mitu
4.2.1. Paideutyczna wartość mitu
4.2.2. Poznawcza wartość mitu
5. Wpływ Platona na dalszy rozwój alegorezy
Rozdział V Arystoteles
1. Wprowadzenie
2. Katartyczna koncepcja sztuki
3. Psychē tēs tragõdias
4. Miejsce alegorezy w filozoficznym systemie Arystotelesa
5. Arystotelesowska koncepcja języka figuratywnego
5.1. Wieloznaczność w poezji
5.2. Wieloznaczność w dialektyce
5.3. Wieloznaczność jako narzędzie dociekań
6. Wpływ Arystotelesa na dalszy rozwój alegorezy
.
Zakończenie
.
Bibliografia
A. Wykaz skrótów
B. Teksty źródłowe
C. Przekłady polskie tekstów źródowych
D. Opracowania i komentarze
Indeks
Summary