T. +48 661 343 889
E: galeria@grabekwlublinie.pl
L.R. Ruehmann (akt. od 1811) Charles-Salomon Mahler (akt. 1820 - 1854)
Empirowa konfituriera z Amorem, Paryż, 1819 - 1838
Srebro próby 950, kute, sztancowane, moletowane. Srebro próby 800 złocone. Szkło kryształowe.
Konfituriera sygnowana cechą złotnika (Ruehmann), a także stosowanymi w latach 1819-1838 w Paryżu cechami probierczymi dla sreber próby 950 – głową Michała Anioła z cyfrą 1 oraz cechą gwarancyjną - głową Ceres. Na łyżeczkach, obok cechy złotnika widoczny znak dla sreber próby 800 – głowa Rafaela z literą 2 oraz cechy gwarancyjne - znak z wyobrażeniem maski oraz znak z głową zająca, spotykany na wyrobach złotych i złoconych.
Wymiary: 26.00 x 19.20 x 14.00 cm
Waga srebra: 793.00 g
Opis:
Konfituriera, naczynie na konfitury, miód, posadowiona na postumencie o ściance zdobionej moletowanym kimationem, wspartym na czterech narożnych wywiniętych nogach dekorowanych palmetami. Stopa naczynia okrągła, kielichowata, przy brzegu obwiedziona fryzem z laurowych liści, w górnej części zdobiona perełkowaniem. Czara konfituriery w formie dwuusznej wazki, ażurowa, na jednej osi zdobiona plakietami obrazującymi Amora spoczywającego na swoim łuku, na drugiej zaś osi dekorowana kandelabrowymi kompozycjami z roślinnej wici. Brzeg czary z powtórzonym fryzem z kimationu i niewielkim kołnierzem obwiedzionym fryzem laurowym. Ucha naczynia wolutowe, zdobione liściem akantu oraz drobnymi kwiatkami. Konfituriera nakryta wysklepioną, gładką pokrywką z uchwytem w formie okrągłego kwiatowego wieńca na rozecie z liści.
Srebrnej czarze naczynia towarzyszy wkład ze szkła ołowiowego, ręcznie szlifowany i fasetowany. Dekoracja szklanej czary geometryczna, skomponowana z podwójnego szeregu prostokątów dzielonych niewielkimi elipsami.Naczynie wyposażone w dwa zamocowane do czary otoki służące do podtrzymania 12 łyżeczek. Łyżeczki ze srebra złoconego, o trzonkach jednostronnie dekorowanych lambrekinową kompozycją z palmet i akantowych liści, o migdałowatych czarkach z ostrymi czubkami.
Stan zachowania:
Bardzo dobry. Górny, falisty otok na łyżeczki być może jest późniejszą rekonstrukcją.
Bibliografia:
Arminjon C., Beaupuis J., Bilimoff M., Dictionnaire des poincons de fabricants d'ouvrages d'or et d'argent de Paris et de la Seine, 1798-1838, Paryż 1991, s. 256, poz. N°02514.
Markezana, Y., Les poinçons français d'or, d'argent, de platine de 1275 à nos jours, Turyn 2005, s. 94-95.
Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt:
E. galeria@grabekwlublinie.pl
T. +48 661 343 889
©2017 Galeria Grabek w Lublinie. Wszystkie prawa zastrzeżone.