Tytuł: Empik Classical Club - Mozart Cudowne Dziecko
Wykonawca: Various
Nośnik: CD ALBUM
Liczba nośników:: 2
Data premiery: 2017-04-28
Wytwórnia:
Dystrybutor: Universal, 2017
Nr katalogowy: 4828373
EAN|BARCODE: 0028948283736
Najpierw cudowne dziecko, wunderkind, następnie jeden z największych kompozytorów wszech czasów. Mozart. Geniusz po prostu. Choć dla mu współczesnych był jednym z wielu. Jego opery schodziły z afisza, bo w teatrze szykowano coś innego, co bardziej podobało się publiczności, autorstwa dziś już zupełnie nieistotnego… Pogrzeb w 1791 roku w Wiedniu stał się symbolem podłości tego świata. Paskudny grudniowy poranek, samotny kondukt żałobny i pochówek we wspólnej mogile z biedakami. I jeszcze ironia losu: msza żałobna, którą pisał do ostatnich chwil na zamówienie bogatego nieznajomego. Ten płacił dużo, więc nie było wyboru, choć muzyk przeczuwał, że komponuje Requiem na swój własny koniec…
Mozart tworzył z niesłychaną lekkością, rzucał nuty na papier jakby od niechcenia, w mig wymyślał tematy koncertów, symfonii, arii. Czynił to ad hoc, podczas gdy inni miesiącami ślęczeli nad partyturami. Odkąd uwolnił się od służby u arcybiskupa Salzburga, wiódł żywot „wolnego artysty”, co oznaczało ciągłą pogoń za chlebem, czyli zamówieniami. Pisał to, za co płacono. Właściwie czego by się nie dotknął, obracał w złoto. To banał, ale proszę posłuchać choćby kwartetów smyczkowych, sonat i koncertów fortepianowych czy najsłynniejszego w historii koncertu klarnetowego (nikt mu potem już nie dorównał).
Mozart był człowiekiem sceny. Całą tradycję włoskiej opery barokowej miał w małym palcu, ale to nie wszystko. On zamienił tę operę w prawdziwy teatr. Kto nie wystawia dziś Don Giovanniego, Wesela Figara, Così fan tutte, Uprowadzenia z seraju czy Czarodziejskiego fletu? Te historyjki uwielbiamy od blisko dwóch stuleci, choć przecież doskonale wiemy, jak się skończą. Szalony dzień w rezydencji hrabiego Almavivy, niesłychane wyczyny uwodziciela Don Giovanniego czy przebieranki wyjeżdżających na wojnę mężczyzn, zostawiających swe ukochane. Arie, piosenki, duety znamy na pamięć, nawet nie zawsze pamiętając, że to Mozart…
Choć z drugiej strony – trudno nie rozpoznać jego stylu, charakterystycznych motywów, muzycznej figlarności, słodkich melodii (także w kompozycjach religijnych, takich jak Msza czy Nieszpory). Lubię to zdanie francuskiego pisarza Érica-Emmanuela Schmitta: „Bach – to muzyka, którą pisze Bóg. Mozart – to muzyka, której Bóg słucha”. Równie cenna jest myśl kompozytora Roberta Schumanna, także wziętego publicysty: „Czy nie jest tak, że muzyka Mozarta wydaje się bardziej świeża i innowacyjna za każdym razem, gdy jej słuchamy?”. Dokładnie tak było w XIX wieku, gdy padały te słowa, i tak jest teraz w wieku XXI. Przygotowując tę płytę, odkryłem Mozarta na nowo. I dzielę się nim z Państwem. Miłego słuchania!
Jacek Hawryluk, Polskie Radio
Dane szczegółowe
Recenzje
Dostawa i płatność
TRACKLISTA:
- 1. Wolfgang Amadeus Mozart: Serenade in G major, K. ...
- 2. Wolfgang Amadeus Mozart: Symphony No. 40 in G ...
- 3. Wolfgang Amadeus Mozart: Exsultate, jubilate, K. ...
- 4. Wolfgang Amadeus Mozart: Clarinet Concerto in A ...
- 5. Wolfgang Amadeus Mozart: String Quartet No. 17 in
- 6. Wolfgang Amadeus Mozart: Mass in C major, K. 317 ...
- 7. Wolfgang Amadeus Mozart: Symphony No. 39 in E ...
- 8. Wolfgang Amadeus Mozart: Violin Concerto No. 3 in
- 9. Wolfgang Amadeus Mozart: Vesperae solennes de ...
- 10. Wolfgang Amadeus Mozart: Piano Concerto No. 20 in
[Kod produktu: cYn44pkUW3 RX3kSIRjn0 BbYu/OmeLW M2]